Nick Cooney, zagovornik "pravic" živali iz welfare organizacije Mercy for Animals, kjer je zaposlen kot direktor izobraževanja (pred tem je bil zaposlen pri Farm Sanctuary) pravi, da obstajajo znanstveni dokazi, ki
pričajo o tem, kakšen naj bi bil najučinkovitejši pristop k aktivizmu za
pravice živali, oziroma k nagovarjanju ljudi, da postanejo vegani. Trdi, da
lahko na podlagi peer-reviewed študij ugotovimo, da je najoptimalnejši pristop
tisti, ki narekuje in spodbuja ljudi k postopnim
korakom. Osredotoča se na psihologijo človeka oz. njegove motive za spremembo
lastnega mišljenja/ravnanja v odnosu do vprašanja pravic živali.
Z drugimi besedami,
Nick Cooney zagovarja različico t.i. "new welfare" pristopa, ki pravi, da bodo
ljudje najlažje sprejeli pravice živali in s tem povezano veganstvo, če:
- aktivisti izpostavljamo
individualne zgodbe žrtev;
- aktivisti sprva nagovarjamo k
izpolnitvi manjše zahteve (npr. vegetarijanstvo) in šele nato večje
(veganstvo);
- aktivisti ustvarimo
prepričanje, da je veganstvo trend, ki mu sledi vedno več ljudi (tudi slavne
osebnosti);
- smo aktivisti v svoji osnovi
karseda podobni tistim, ki jih nagovarjamo.
Trdim ne le, da Nickovi predlogi niso najoptimalnejši, temveč, da so
slonijo na napačni predpostavki. Še več – trdim, da so moralno sporni!
Na primeru njegovega predavanja, kjer
zagovarja omenjene teze, bom razdelal posamezne točke ter pokazal v čem se Nick
(kot tudi celotno welfare gibanje za živali) moti.
Na tem mestu najprej prilagam
posnetek njegovega nastopa na Mednarodni konferenci za pravice živali v
Luksemburgu:
Podajam svoje pripombe:
1.
Nick na primeru lačne afriške
deklice razloži, da so individualne zgodbe posameznih žrtev tiste, ki najbolj
pritegnejo ljudi, da donirajo denar. Zato naj bi bilo po njegovem mnenju prav,
da se aktivisti medtem ko nagovarjamo ljudi, ravno tako poslužujemo
izpostavljanja posamične zgodbe trpljenja specifične živali, ki je podvržena
krutostim v prehranski industriji.
MOJA PRIPOMBA:
Prvič;
Donacije ne bodo
odpravile izkoriščanja živali. To lahko stori le porast števila tistih ljudi, ki ne kupujejo živalskih proizvodov. Nick žal daje vedeti, da ne
razume kako funkcionira industrija izkoriščanja živali, kakšne so zakonitosti njenega delovanja oz. kdo jo v resnici poganja.
Drugič;
Tovrstne zgodbe posameznih
žrtev nedvomno pritegnejo pozornost, a ta ugotovitev na žalost nima prav nič
skupnega z učinkovitostjo globalnega zavzemanja za odpravo izkoriščanja živali.
Zakaj? Vzemimo primer: Slovenca (recimo mu Tone) gane in pritegne zgodba afriške
deklice, a te zgodbe ne razume v smislu, da je sam kriv za tragedijo te deklice - za razliko od uživanja živil živalskega izvora, za kar je
vsakomur (tudi Tonetu) kristalno jasno, da neposredno prispeva k trpljenju in
smrti. Vsak človek, starejši od 5 let, namreč ve, da meso ne raste na drevesih
in da je za to potrebno klati. Se pravi, Tone, vedoč, da ni kriv za nastalo
dekličino situacijo, je ob njeni zgodbi ganjen in spodbujen k temu, da donira
denar zanjo. Odpre denarnico, nakaže denar in se zato počuti bolje. Tone samega
sebe potreplja po ramenih, češ da je dober človek in s tem zaključi svoj "aktivizem". Ne rabi spreminjati svojih življenjskih navad! In to je ključna
zmota Nickove "znanstvene" teze, namreč, zavzemanje za pomoč soljudem praviloma ne zahteva
spreminjanje lastnih vsakodnevnih navad, medtem ko veganstvo to vsekakor
narekuje. Zato je zmotno povezovati raziskave, ki ugotavljajo najoptimalnejše
metode za motiviranje k spremembam vedenja v odnosu do soljudi, z zavzemanjem
za odpravo izkoriščanja živali.
In točno to je tisto, kar je
tudi sicer narobe s slehernim welfare pristopom – zbujanje sočutja pri ljudeh z
osredotočanjem na zmanjševanje trpljenja, namesto na zaznavanje in odpravljanje
vzroka zanj, z jasnim, argumentiranim in neposrednim pozivom k veganstvu, ki
zmanjšuje povpraševanje po izdelkih živalskega izvora. Poleg tega se welfare
pristop osredotoča na tretma, ki mu je podvržena žrtev, namesto direktno na
odpravo vsakršnega izkoriščanja. Ljudi se na ta način z lahkoto pridobi za
doniranje denarja, s tem pa prejmejo še "moralne odpustke", saj jim je
dovoljeno še naprej jesti živila živalskega izvora, namreč ... tovrstni
aktivisti predstavljajo veganstvo (če sploh!) kot zgolj eno od možnosti za katero se lahko človek odloči, če želi prispevati k zmanjševanju trpljenja živali (ob bok vegetarijanstvu, brezmesnemu ponedeljku, razstrupljevalnemu postu, redukcitarijanstvu, ipd.). Največkrat pa so zadovoljni že zgolj z donacijo, pri čemer donator ni
deležen nikakršnega veganskega nauka, kot npr.:
- Če ljudje smatrajo, da živali niso predmeti, temveč čuteča bitja, ter se strinjajo s tem, da jim je neupravičeno povzročati "nepotrebno" trpljenje in smrt, potem že sprejemajo veganstvo. Če ima besedna zveza "nepotrebno trpljenje in smrt" kakršenkoli pomen, potem mora to pomeniti, da sta trpljenje in smrt, povzročena iz užitka, zabave ali navade, po definiciji nepotrebna. S tem se strinjajo praktično vsi ljudje. Torej je treba ljudem samo obelodaniti, da je še najboljši izgovor, ki ga lahko ponudimo za vsakoletno trpinčenje in ubijanje 70 milijard kopenskih in 1 bilijon morskih živali, užitek, zabava ali navada. Za to ni nobenega zdravstvenega razloga (zdravstveno ustreznost veganske prehrane za ljudi vseh starosti - vključno za nosečnice, doječe matere, dojenčke, mladostnike, starejše ljudi in športnike - potrjujejo prav vse največje prehranske in zdravstvene ustanove na svetu, vključno z najkonzervativnejšimi), ter obenem živinoreja predstavlja eno največjih ekoloških groženj planetu. Se pravi, ljudje jemo živali in jim s tem povzročamo grozovito trpljenje in smrt izključno zaradi užitka, zabave ali navade - torej iz razlogov, ki jih sicer smatramo za neupravičene. Ljudje z jedenjem živil živalskega izvora kršimo lastne vrednote. (Tukaj je še članek profesorjev Francione in Charlton, ki nam v pičlih petih minutah pokaže, da smo moralno zavezani k veganstvu, tudi če morebiti sploh ne verjamemo v enakovrednost ljudi in živali: Veganstvo brez pravic živali)
In ko ljudem zadevo razložimo na takšen način, jo vedno razumejo in jih pripravi k razmisleku. In to je ključno! Sprememba mora priti od znotraj, iz razumevanja problematike, iz srca. Biti mora posledica razmisleka, ne pa posledica "manipulacije" ali donacije. Tako ljudem pokažemo, da ne gre za nikakršen "boj" med zagovorniki živali in nevegani, temveč za poziv k uskladitvi lastnih vrednot z lastnimi dejanji. Smo bodisi vegani bodisi izkoriščevalci živali; tretja možnost ne obstaja. Veganski aktivizem mora sloneti na prijaznem, razumljivem, kreativnem in nenasilnem izobraževanju.
2.
Nick nadalje omeni, da v
kolikor je ljudem najprej podana manjša prošnja, le-to čez čas pripravi ljudi
do tega, da izpolnejo tudi večjo prošnjo. Nick ob tem navede določene primere, ki so jih obravnavale raziskave in namigne, da enaka analogija velja tudi za odpravo izkoriščanja živali - nagovarjanje ljudi sprva k manjši prošnji (vegetarijanstvo), ki naj bi ljudi pripravila na kasnejši večji korak (veganstvo).
MOJA PRIPOMBA:
Primeri, ki jih Nick navaja iz
človeškega sveta (postavitev prometnih znakov za varno vožnjo, peticija za
invalidni center, zbiranje donacij za Kanadsko organizacijo proti raku) so že v
izhodišču izrazito drugačni in zato popolnoma neprimerljivi z zavzemanjem za
pravice živali. Gre za dokaj podobno zmoto, kot v prvi točki.
Naj pojasnim ...
Prvič;
Živimo v družbi, ki dojema
dobrobit ljudi (zavzemanje za varno in zdravo življenje človeka) za nekaj samoumevnega oz. odobravajočega, zato so
pobude za pomoč ljudem pozitivno sprejete, saj so razumljene kot nekakšna
dodana vrednost obstoječih družbenih norm. Na drugi strani pa v naši družbi
velja za nekaj normalnega tudi ubijanje živali za človekovo uporabo (hrano, obleko,
itd.), zato je nemogoče enačiti ustreznost pristopov za pomoč ljudem s pristopi
za odpravo izkoriščanja živali. V tem oziru ukrepi za spreminjanje obnašanja znotraj
človeškega sveta od ljudi zahtevajo nekaj povsem drugega, kot v primeru živali. Zato se "znanstveni dokazi", ki jih ponuja Nick, ponovno izkažejo za
nemerodajne. Nadaljnjo podkrepitev tega argumenta si lahko preberete tukaj:
Single-issue kampanje v človeškem in živalskem kontekstu
Single-issue kampanje v človeškem in živalskem kontekstu
Škoda, da Nick in njegovi somišljeniki ne uvidijo te temeljne zmote, saj bi nemara
hitreje spoznali, da je za dosego pravic živali potrebno nagovarjati nič manj
kot pravičnost, ne pa "instant moralnost", kjer lahko samovoljno določaš kaj so
za tvoje pojme moralna oz. moralnejša dejanja (npr. lakto-ovo vegetarijanstvo, črtanje mesa z
jedilnika ob ponedeljkih, ipd.) in jih izbiraš iz kupa po sistemu a-la-carte. Ne
le, da Nickove pobude ne nagovarjajo k nujni družbeni spremembi, ki je
potrebna, če želimo doseči odpravo izkoriščanja živali (veganstvo kot moralna osnova in temelj
pravičnosti), temveč obstoječo specistično paradigmo celo dodatno utrjujejo. Več o tem si lahko preberete tukaj:
Nova modna muha: promoviranje redukcitarijanstva?!
Nova modna muha: promoviranje redukcitarijanstva?!
Drugič;
Ker naša zahodna kultura
sprejema masovno vzrejanje in ubijanje živali za človekovo uporabo kot nekaj običajnega in naravnega, je sleherna kampanja, ki izpostavlja posamične primere
izkoriščanja živali (npr. baterijska reja kokoši) jasno sporočilo javnosti, da
je ta oblika izkoriščanja nekako drugačna/hujša od ostalih, "sprejemljivih/normalnih" oblik
izkoriščanja živali (čeprav je dejstvo, da ni nobene moralne razlike – vse končajo v istih klavnicah). Javnost je zdaj torej
pozvana naj nikar ne kupuje npr. jajc iz baterijske reje, saj to
predstavlja "nemoralno" prakso izkoriščanja živali, medtem ko so ostala jajca (talna,
prosta, ekološka reja) "manj nemoralna" (beri: zaželena). Več o tem si lahko preberete tukaj:
Zakaj kampanje za dobrobit živali in single-issue kampanje NEOBHODNO promovirajo izkoriščanje živali
Zakaj kampanje za dobrobit živali in single-issue kampanje NEOBHODNO promovirajo izkoriščanje živali
Se pravi ... težava je v tem, da so Nickove "peer-reviewed" študije številnih primerov iz človeškega sveta, ki kažejo najučinkovitejše
pristope k spreminjanju obnašanja ljudi, povsem neuporabne v živalskem kontekstu.
Poziv ljudem naj spremenijo neko svoje ravnanje, je v obeh primerih zelo
različno razumljen, saj je poziv k bojkotu npr. jajc iz baterijske reje
razumljen kot moralna sprejemljivost ostalih jajc, medtem ko nihče ne misli, da
pomagati izboljšati življenje invalidom pomeni, da smo proti izboljšanju
življenja ne-invalidov.
Govoriti ljudem, živečim v družbenem sistemu, ki smatra
ubijanje živali za nekaj samoumevnega in normalnega, da je vegetarijanstvo oz. "manj mesa" moralni napredek, ustvarja zmotno prepričanje, da so nekatere
oblike izkoriščanja živali sprejemljivejše od drugih. Poleg tega tovrstni
aktivizem z ničemer ne sproža nujne revolucije, ki je potrebna za spremembo
paradigme – t.j. prenehanje obravnavanja živali kot lastnine.
Ponovno poudarjam: "znanstveni
dokazi", ki jih Nick uporablja za prikaz domnevne učinkovitosti pristopa pri
zavzemanju za pravice živali, ne služijo svojemu namenu, saj vendar ne živimo
v svetu, ki poleg ubijanja živali za človekovo hrano smatra za nekaj normalnega
tudi spotikanje invalidov ali blatenje rakavih bolnikov. Zato je prepoznanje in upoštevanje temeljne pravičnosti v odnosu do živali (prenehanje obravnavanja živali kot suženjsko lastnino oz. potrošno blago) nekaj povsem drugega kot ponuditi pomoč sočloveku, čigar status je seveda vse prej kot podoben živalskemu. To tematiko zelo dobro argumentira esej na tej povezavi - http://leonkralj.blogspot.si/2016/01/moralne-zablode-organizacij-in-drustev.html
3.
Nick skuša svojo tezo "foot in
the door" med drugim potrditi s tem, ko pravi, da v kolikor bi prišel predavat na
srednjo šolo in od dijakov zahteval, naj takoj naslednji dan postanejo vegani
(ter naj nikoli ne vozijo avta, nimajo otrok, jedo samo organsko hrano, ipd.),
nihče ne bi ugodil tem zahtevam. Pravi, da v kolikor bi od učencev zahteval naj
naredijo le majhen korak, bi bila to večina pripravljena storiti. Zato je po
njegovem prav, da pri zavzemanju za pravice živali od ljudi zahtevamo najprej
le majhne korake, pri čemer bodo ti ljudje kasneje bolj dovzetni za večje
spremembe.
MOJA PRIPOMBA:
Kot sem že pojasnil, Nick svoja
sklepanja gradi izključno na raziskavah psiholoških motivov za spremembo
obnašanja znotraj človeškega sveta, ki jih nato neutemeljeno preslika v kontekst
zavzemanja za pravice živali in to kljub temu, da ni nobenih(!) empiričnih
dokazov, ki bi kazali na to, da tisti človek, ki postane vegetarijanec nato
postane tudi vegan. Nick tudi ne razume, da je bistvo v tem kaj razložiš dijakom (s
čim argumentiraš moralno osnovo) in ne kaj zahtevaš od njih. Vsi, še posebno
otroci, že tako ali tako sprejemajo načelo, ki pravi, da živalim ni prav zadajati trpljenja po nepotrebnem. To je lahko odlično izhodišče za pogovor
o tem kaj to pomeni v praksi, ki pa ga Nick in
podobni aktivisti nikoli ne zagrabijo. Iz lastnih izkušenj lahko povem, da je
otrokom (in tudi odraslim) zelo hitro vse jasno, ko jim predstavim resnico o tem kaj zahteva pravičnost v odnosu do živali. Večina otrok, s katerimi govorim, ne potrebuje nobenih postopnih korakov,
temveč želijo takoj udejanjiti to kar je prav. Samoiniciativna pripravljenost
številnih mladostnikov, da "čez noč" postanejo vegani (in to navkljub
nasprotovanju njihovih o veganstvu nepoučenih staršev), me vedno znova navdušuje.
4.
Nick tudi prizna, da raziskave
kažejo, da velika večina "vsejedcev" (kot tudi vegetarijancev!) smatra, da je veganstvo
prevelik ekstrem, zato sami sebe ne vidijo, da bi bili sposobni narediti ta "veliki" korak.
MOJA PRIPOMBA:
Nič čudnega, da ima večina
ljudi predsodke o veganstvu, ko pa jim nihče ne predstavi dejstva – da v
kolikor smatrajo, da so živali čuteča bitja oz. da jih "imajo radi", je postati vegan
(in ne vegetarijanec!) edina logična in smiselna ponazoritev tega. Ob tem jim nihče
ne pojasni, da je veganstvo pravzaprav skladno s tem kar že verjamejo
(neškodovanje živalim zavoljo lastnih užitkov ali iz gole navade), ter da je obenem
enostavno, zdravo, okusno, prijazno okolju in deluje v prid človekovih pravic,
in da v tem oziru ekstrem pravzaprav predstavlja "vsejedstvo", saj
ponazarja kršenje lastnih vrednot. Več o veganstvu kot "ekstremu" oz. "elitizmu" sem pisal v tej in tej povezavi (kliknite).
Po podatkih najnovejše ankete v ZDA (verjamem, da je v Evropi podobno),
je 32% američanov mnenja, da si živali zaslužijo imeti pravice. Poleg tega je
80% američanov takšnih, ki jim ni vseeno in so zaskrbljeni za farmske živali,
med njimi 26% takšnih, ki so "zelo zaskrbljeni" zanje.
Tretjina ljudi torej meni, da
bi morale živali imeti pravice, a zahvaljujoč moralni zmedi, ki jo ustvarja
welfare gibanje, jih skoraj 30% (z ozirom na to, da je nekaj manj kot 3%
američanov veganov) meni, da so "pravice živali" združljive z uživanjem živil
živalskega izvora. Če jih je 26% "zelo zaskrbljenih" za živali, to pomeni, da jih 23% še vedno žveči njihova telesa in ostale živalske produkte. Žalostno je,
da obstaja toliko ljudi, ki jim je več kot očitno mar za živali, a prejemajo
popolnoma napačno sporočilnost s strani "zagovornikov živali", ki jim
dopovedujejo, da jim je lahko "mar" za živali ter jih lahko istočasno še naprej
("humano") izkoriščajo. Pomislimo samo kakšen napredek bi bil storjen, če bi
jim bilo na kreativen način predstavljeno veganstvo kot moralni imperativ.
5.
Nadalje Nick pravi, da družbene
norme, ki jih upošteva večina ljudi, spodbujajo posameznike, da jih tudi sami pričnejo
upoštevati. Obenem omeni raziskavo o brisačah v hotelih ter to poveže s pobudo o
nagovarjanju ljudi s tem, da jim omenimo, da veganstvo sprejema vedno več
ljudi, da postaja nekakšen trend, ki mu sledijo tudi slavne osebnosti.
MOJA PRIPOMBA:
Nick ponovno namiguje na
posluževanje manevrov, ki naj bi ljudi zmanipulirali v to, da postanejo
vegani. Namreč, kdor postane vegan na podlagi tega, da dojema veganstvo kot
trend, definitivno ne postane vegan iz pravih razlogov (slonečih na notranjem
vzgibu), zato je le vprašanje časa, kdaj bo opustil ta "trend". Nick to kasneje
priznava tudi sam, ko ugotavlja, da se mnogo veganov in vegetarijancev vrne nazaj
na vsejedstvo. To sicer omeni v kontekstu tega, ko se ljudem pojasni zgolj zakaj naj bi se spremenili, namesto da bi povedali tudi kako naj se spremenijo
(izbira živil, nakupovalna priporočila, recepti, ipd.). Menim, da je priporočljivo
ljudem predstavljati tako "zakaj" kot "kako", a problematična je že sama
welfare "zakaj-kako-sporočilnost", saj med drugim smatra prehod na
vegetarijanstvo za moralni napredek, podobno kot je zanje moralni napredek tudi
stališče, ki zagovarja izogibanje zgolj določenim živilom ali oblekam (npr.
perutnina ali krzno). Welfare "gibanje" s svojim početjem v resnici ne spodbuja ljudi k prenehanju izkoriščanja živali, temveč ravno obratno - omogoča jim mirnejšo vest ob nadaljevanju izkoriščanja živali! Več o tem tukaj:
Meso/živalski proizvodi "srečnih" živali: Korak v pravo smer ali "omogočanje lažjega povratka" k jedenju živali?
Meso/živalski proizvodi "srečnih" živali: Korak v pravo smer ali "omogočanje lažjega povratka" k jedenju živali?
Nick preveč lahkotno razume
osebno spremembo v veganstvo. Postati vegan namreč pomeni vse prej kot
nepremišljeno potezo s slepim sledenjem množicam ali slavnim osebam, pomeni namreč odkrivanje
resnice o daljnosežnosti lastnih življenjskih navad ter na
podlagi samokritike prevzemanje osebne odgovornosti ter umestitev načela pravičnosti v svoje življenje.
6.
Nick nadaljuje s tem, da je
uspešnost aktivizma večja, če smo tudi sami podobni ljudem, ki jih nagovarjamo,
ter da so najbolj dojemljivi mladi ljudje in ženske.
MOJA PRIPOMBA:
Že res, a ta ugotovitev ponovno
spelje zadevo stran od bistva, saj je Nickov nasvet za učinkovitost aktivizma še
enkrat več osredotočen na vse kaj drugega kot na vsebino (kaj je tisto povemo
ljudem).
Mladi in ženske? Sam osebno
pristopim tudi k starejšim in moškim, pri čemer ne opazim slabšega dojemanja
tega, kar jim povem. A ker je Nickov welfare pristop osredotočen predvsem na
podajanje informacij o trpljenju živali in ne o temeljnih principih
pravičnosti, si s tem verjetno res zreducira "klientelo" predvsem na mlade in
ženske.
7.
Nick večkrat ponovi, da je naš
cilj, da rešimo karseda veliko živalskih življenj v čimkrajšem času.
MOJA PRIPOMBA:
Problem, ki ga vidim pri tem je,
da ta izjava seveda neobhodno pomeni, da se osredotočamo predvsem (ali
izključno) na trpljenje teh živali, ki so danes tukaj in čakajo na smrt. Ne
izpostavljamo problematiko same smrti, temveč čakanje nanjo, zato spodbujamo "humane" načine ravnanja z živalmi (večje kletke, krajši prevozi do klavnic,
ipd.). A vsakič, ko izpostavljamo zlorabo
živali, avtomatično ne izpostavljamo uporabe
živali. Obojega hkrati se ne da početi.
Na primer:
Predpostavimo, da imamo jutri 2
uri časa, ki ga nameravamo nameniti aktivizmu. Imamo izbiro – lahko delimo takšne
vrste letakov, ki pozivajo npr. proti baterijski reji in zatorej posledično
(nehote) nagovarjajo ljudi k uživanju ekoloških jajc iz "proste premium reje",
ali pa delimo takšne vrste letakov, ki nagovarjajo ljudi naj ne jedo nobenih
jajc, saj tako ekološka kot baterijska jajca ponazarjajo izkoriščanje, hudo
trpljenje in smrt. Možno je seveda početi le eno ali drugo, oboje hkrati ne
gre. A tudi, če bi bilo možno, bi bila takšna sporočilnost kontradiktorna in bi
ponazarjala precejšnjo moralno zmedo. Več o tem argumentu si lahko preberete tukaj: Naša izbira
Se pravi, fokus na reševanje
čimvečjega števila življenj tukajšnjih živali ne vzame v ozir dejstva, da se
vsako sekundo vzredi na milijone novih in novih zasužnjenih živali. Zato so
tovrstna prizadevanja obsojena na "večno reševanje". Na drugi strani pa postati vegan pomeni reševati problem pri izvoru - potrošniška nepokorščina je daleč najučinkovitejši in pravzaprav edini način za odpravo izkoriščanja živali.
Naj ob tem omenim še kolosalne
zmote očitkov, ki jih welfare gibanje redno uperja proti zagovornikom abolicionističnega pristopa [opomba:
abolicionisti se zavzemamo za veganstvo kot neizpodbitno moralno osnovo oz. za
odpravo izkoriščanja živali in ne za regulacijo izkoriščanja, kot to počno welfaristi. Vse ključne informacije o abolicionizmu si lahko preberete tukaj].
Skratka, očitki, ki letijo na nas, namigujejo, češ da nam ni mar za reševanje življenj
današnjih/tukajšnjih živali. To je izrazito neosnovana obtožba. Seveda nam je
mar, zato tudi nagovarjamo k ničemer manj kot veganstvu, ki rezultira v
zmanjševanju povpraševanja kot edini učinkoviti rešitvi za odpravo izkoriščanja
živali (za razliko od welfaristov, ki v najboljšem primeru ponujajo ljudem
veganstvo kot zgolj eno od možnosti, če želimo zmanjšati trpljenje živali). Poleg tega abolicionisti nagovarjamo k
posvojitvam čimvečjega števila pomoči potrebnih udomačenih živali vseh vrst. Se
pravi, poleg psov in mačk tudi krav, puranov, kokoši, rib, pujsov, skratka vseh, ki so se zaradi človekovega ravnanja znašle v tej godlji, imenovani udomačevanje (to problematiko sem dodobra obdelal v blogu z naslovom Spornost udomačevanja psov, mačk in drugih "hišnih ljubljenčkov"). Žalostno
dejstvo pač je, da se vseh milijard živali, ki trenutno čakajo na smrt, seveda
ne da rešiti. Rešitev abolicionisti torej vidimo
izključno v prenehanju nenehnega vzrejanja novih živali, ne pa v izboljšavah
pogojev, v katerih se zasužnjuje živali kot to predlagajo ostali "zagovorniki živali". To je približno tako, kot situacijo
zlorabljenih otrok sirot brez staršev ne bi reševali s tem, da jim nudimo nov ljubeči
dom, pač pa s tem, da se potegujemo za bolj "humane" načine zlorabljanja. Se
pravi, očitki na račun abolicionizma so neutemeljeni. Še več, ponazarjajo – kako ironično - natanko to, kar je narobe z welfare pristopom. Večje kletke ali
širše korito za vodo pač ne ponazarjajo reševanja živali. Še manj odprave njihovega izkoriščanja. Poleg tega vsak človek, samo s tem, da postane vegan, reši cca. 10.000 živali (za tolikšno število smrti je namreč odgovoren povprečni nevegan v svojem življenju; gre sicer za precej konzervativno oceno, ki je v realnosti lahko precej višja).
8.
Na koncu Nick odgovori na
vprašanje iz občinstva o "humanem" mesu in zatrdi, da pri organizaciji Farm
Sanctuary (kot tudi pri Mercy for Animals, kjer je zaposlen zdaj) ne podpirajo
kupovanja "humano" proizvedenih izdelkov iz živali.
MOJA PRIPOMBA:
S tem se žal ne morem strinjati. Nick je izrekel zelo očitno laž. Farm Sanctuary, kot tudi Mercy for Animals sta namreč skupaj z ostalimi organizacijami podpisali javno
izjavo, v kateri trgovski verigi Whole Foods Market izrekajo pohvalo in podporo
za njihovo pionirsko delo na področju uveljavljanja "humanih" standardov za
farmske živali (glej spodnjo sliko):
Ta uradna izjava več kot očitno promovira
in razume "humano" izkoriščanje živali kot nekaj pozitivnega. Kakršnokoli
drugačno sklepanje bi bilo povsem nerazumno. Na milijone živalskih proizvodov
na trgovskih policah ima vsak dan izključno na podlagi te izjave prilepljeno
oznako "Odobreno s strani organizacij za pravice živali". Nick pravi, da
navzlic temu pri Farm Sanctuary (in Mercy for Animals) opozarjajo, da je vsakršna,
četudi "humana" proizvodnja, nemoralna.
Rečem lahko samo: Kako grozljivo
dvolično dojemanje morale!
Tovrstne oznake za "humano" proizvedeno meso/jajca/mleko imajo en sam cilj: prepričati potrošnike, da nadaljujejo
s konzumiranjem živalskih proizvodov in da ne rabijo imeti slabe vesti ob
izkoriščanju živali, saj je bila njihova žival, ki jo imajo na krožniku, "spoštljivo" trpinčena in ubita z odobritvijo "zagovornikov pravic živali".
Vse o moralni dvoličnosti organizacije Mercy for Animals, katere direktor izobraževanja je Nick Cooney, in o njihovem bogatenju na račun oglaševanja izdelkov "srečno" izkoriščanih živali, si lahko preberete v teh dveh člankih:
1. Mercy for Animals and Cage-Free Duplicity
2. Mercy for Animals Opposes and Promotes Animal Exploitation, Somehow.
Vse o moralni dvoličnosti organizacije Mercy for Animals, katere direktor izobraževanja je Nick Cooney, in o njihovem bogatenju na račun oglaševanja izdelkov "srečno" izkoriščanih živali, si lahko preberete v teh dveh člankih:
1. Mercy for Animals and Cage-Free Duplicity
2. Mercy for Animals Opposes and Promotes Animal Exploitation, Somehow.
POVZETEK:
To kar predlaga Nick Cooney, se
v ničemer ne razlikuje od tega kar predlagajo praktično vse welfare organizacije in
društva za živali: (1) Postopnost; (2) Single-issue kampanje in
(3) "Humano" izkoriščanje živali.
Z vsem tem samo še dodatno utrjujejo
specizem v družbi, ki je že tako ali tako prežeta z diskriminatornim odnosom do
ne-človeških živali, ter poglabljajo moralno zmedo, saj ne izpostavljajo
veganstva kot moralni imperativ. Skupni imenovalec vseh Nickovih predlogov je
zmotno mišljenje, da je moč na podlagi študij iz človeških primerov (invalidi, organizacija
proti raku, trpljenje afriške deklice, hotelirstvo, ipd.) sklepati na
najoptimalnejše pristope za spreminjanje obnašanja ljudi v zvezi z
izkoriščanjem živali. Vse te študije in raziskave so zaradi značilnosti družbe
v kateri živimo, neprimerljive z živalskim kontekstom že v samem izhodišču, saj
je sam motiv za spremembo izrazito drugačne narave, enako kot tudi status enih (osebe) in drugih (lastnina).
Upam, da tisti aktivisti, ki
jim je resnično mar za živali, čimprej uvidijo, da je pristop, ki ga ubirajo "zagovorniki živali" kot je Nick Cooney, zgrešen tako v praktičnem kot moralnem smislu in se nehajo zgledovati po njem. Urgentno naj se lotijo študija Abolicionističnega pristopa, najbolj dovršene teorije pravic živali v zgodovini in končno prično vidno spreminjati svet.
- Za zaključek dodajam še strokovno utemeljitev, napisano s strani priznanega dr. Caseya Tafta, v kateri dokaže, da so "znanstvene" metode, na katere se sklicuje Nick Cooney in celotno "gibanje" za pravice živali povsem neuporabne, saj vsebujejo celo vrsto ključnih statističnih napak in zmotnih interpretacij. Z drugimi besedami - metode, ki jih omenja Cooney, so zdaj tudi uradno razkrinkane kot lažna znanost: Pseudoscience in the Animal Rights Movement
avtor: Leon Kralj
*******
Če še niste vegan, postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje in do samega sebe. Če iz vaših ust prihajajo besede o nenasilju, potem si ne tlačite nasilja v usta.
Če so živali moralno pomembne, potem veganstvo ni opcija - je nuja. Vsaka organizacija ali društvo, ki trdi, da pripada gibanju za pravice živali, mora zavzeti trdno stališče, da je veganstvo moralna osnova.
Sorodne teme (kliknite na povezavo):
1. Resnica o "gibanju za pravice živali"
2. Specizem "new welfare" gibanja
3. Radikalno različno dojemanje morale med vegani
4. Živali kot lastnina ter analogija s posilstvom
5. Argumenti za "prehod" do veganstva
6. Vegafest: festival trajnostnega načina ignoriranja živali (avtor Leon Kralj)
7. Mi gremo v novo smer. Greste z nami?
Sorodne teme (kliknite na povezavo):
1. Resnica o "gibanju za pravice živali"
2. Specizem "new welfare" gibanja
3. Radikalno različno dojemanje morale med vegani
4. Živali kot lastnina ter analogija s posilstvom
5. Argumenti za "prehod" do veganstva
6. Vegafest: festival trajnostnega načina ignoriranja živali (avtor Leon Kralj)
7. Mi gremo v novo smer. Greste z nami?
Jutri te bomo spremenili v kokoš in te vrgli v kletko, veliko 40 x 40 cm. Po tebi se bo sralo, okoli tebe bo smrad. Kmalu si boš deformiral hrbtenico, potem te bomo našopali z antibiotiki. V kokoš bomo spremenili še tvojega najboljšega prijatelja. Ampak njemu bomo dali ekološko okolje, petelina in še nekaj kokoši za družbo, veliko bolj zdravo prehrano, gnoj za tacat notri in iskat črve, sonce, svež zrak in dišave s travnika, zavetišče pred kunami in lisicami. Oba bomo na koncu skuhali v loncu. Ampak pred tem bomo obema pokazali, kako sta živela. Njemu kako si ti živel in tebi, kako je on živel. Se ti zdi, da bo tvoj kolega ocenil, da smo bili do tebe bolj ali manj morali ali enako nemoralni?
OdgovoriIzbrišiTebi resnično nekaj fali, nekaj oreng fali. Kako za vraga lahko enačiš to dvoje? Kako lahko rečeš "čeprav je dejstvo, da ni nobene moralne razlike – vse končajo v istih klavnicah". Meni je to tako odpuljeno, da ti težko opišem, ker je odbito do kraja.
Če bi mene nekdo redil tako, kot delajo s kokošmi v baterijski reji, bi spremenil svoje telo v strup, preden bi šel na njegov krožnik. Če bi me nekdo redil na ekološki farmi, pa bi do njega najverjetneje vzgojil le hudo jezo, ko bi zvedel, da me bo pojedel. Vprašljivo bi bilo tudi od tega, koliko zavedanja bi bilo v takem bitju in kakšno izbiro bi imelo, pa kakšen odnos bi to bitje imelo do mene tekom tega, ko bi pri njem živel.
Vse, kar sem napisal v tem komentarju, so prispodobe. Ne bomo te v kokoš spremenili...
Mimogrede, kako veš, da te neka višje razvita bitja na tej Zemlji pravkar ne redijo in te bodo po smrti popapale v neki drugi dimenziji? Bi ti pasalo, če te zaprejo v smrdljivo utesnjeno kletko, ali bi bil raje v nekem ekološkem odprtem, dišečem in svetlem varnem okolju, dokler se ne izteče tvojih 80 - 100 let ali katero malo cifro že boš dočakal? Ah, saj ni moralne razlike, tako da jim ne boš zameril, če te dajo kar v kletko... ali kako že je to z moralo?
IzbrišiMorda sem malo pretrd s tabo. Morda ti res ta svet doživljaš kot črno bel in ti je pomebno edino in zgolj to, ali te bo kdo ubil ali ti bo pustil živeti in drugo ni pomembno. Ampak četudi gledaš (ne vem če res, ampak to sporočaš preko tvojih blogov) na svet tako, vedi, da večina ne gleda na življenje tako. Pomembna nam je kakovost življenja, to, kako se do nas kdo vede in kakšne pogoje nam daje TEKOM življenja.
IzbrišiDa ne bo pomote... jaz nisem pristaš tega, da se kokoši pobija. Ampak na ljudi ne gledam kot višje razvita bitja od živali. Jaz sem žival, vsi ljudje so zame živali. Tako kot volk je srne, obstajajo ljudje, ki jedo živali. Pač, taka je njihova razvojna stopnja. Ampak volk srni pusti celo življenje tekati naokoli, nima je v kletki zaprte. Vsa čast volku za to.
Boris, večje kletke (oz. "prosta" reja) so vsekakor boljše od manjših kletk, toda potegovati se za večje kletke ignorira temeljno moralno vprašanje - kaj sploh počno živali v kletkah, glede na dejstvo, da nimamo NOBENEGA moralnega opravičila za prehranjevanje z njihovimi telesi in izločki?
OdgovoriIzbrišiTežava, ki jo izpostavljam, se nahaja v stališču, ki ga promovira "gibanje" za pravice živali. Potegovati se za "boljše" pogoje, v katerih se izkorišča in ubija živali, popolnoma zgreši bistvo. To je podobno kot bi problematiko trgovanja z belim blagom (s spolnimi sužnji) naslavljali s prizadevanjem za udobnejše postelje, na katerih so posiljeni. Kot zagovorniki človekovih pravic ne bi NIKOLI podprli takšne kampanje in enako je ne bi smeli kot zagovorniki pravic živali.
Vse kar je manj od zagovarjanja ničelne tolerance do nepotrebnega nasilja nad nedolžnimi, pomeni izdajo.