sreda, 23. september 2015

»Zmaga«? Za koga?

V okviru zavzemanj za odpravo izkoriščanja živali podajam resnično zgodbo, ki lepo ponazori kaj je narobe z osredotočanjem na obsojanje posamičnih oblik izkoriščanja živali (single-issue campaign), kot je na primer kampanja proti krznu. Gre za zgodbo iz časa pred olimpijskimi igrami v Vancouvru 2010, ko se je ameriški umetnostni drsalec Johnny Weir pojavil z lisičjim krznom na levem ramenu svojega kostuma in bil deležen groženj s smrtjo s strani zagovornikov pravic živali. Povezavo do originalnega vira (napisanega s strani prof. Garyja L. Francioneja) navajam na koncu, skupaj z uradnimi izjavami, omenjenimi v besedilu.
----------

Dragi kolegi:

Včeraj je bilo objavljeno v medijih [1], da se je ameriški umetnostni drsalec Johnny Weir po tem, ko je od aktivistov za pravice živali prejel sovražno pismo in grožnje s smrtjo odločil, da na svoj kostum za prosti program ne bo dodal krzna bele lisice.

Nekateri izmed zagovornikov živali Weirovo odločitev jemljejo kot "zmaga".

To me bega.

Prvič, tako kot vse ostale kampanje, ki se osredotočajo na obsojanje posamičnih oblik izkoriščanja živali (single-issue campaign), ki jih promovirajo »novi welfaristi«, tudi ta dogodek namiguje, da v moralnem smislu obstaja nekakšna razlika med nošenjem krzna in ostalimi živalskimi izdelki. To je izpostavil tudi sam drsalec Weir [2].  
»Vsak drsalec ima obute drsalke, ki so narejene iz kravjega usnja,« je dejal Weir. »Že res, da sam nosim majhno ljubko lisico, medtem ko imajo vsi ostali na sebi kravo, toda vsi skupaj še vedno nosimo živali.«

Weirova opazka je vsekakor pravilna. In predvidevam, da se bo našel marsikdo, ki bo nosil tudi volno [glede na to, da gre za zimske olimpijske igre v hladni Kanadi, op.p.]. Zato imajo tovrstne kampanje za posledico le zmedo med ljudmi, namesto, da bi jih osveščale.

Kakorkoli že, Weirova napoved, da ne bo nosil kostuma iz lisičjega krzna [temveč »le« drsalke iz usnja, op.p.], je približno nekaj takega, kot bi nekdo pri večerji ravnokar pojedel zrezek in naznanil, da ne bo jedel sladice, ki je narejena iz jajc. Pa kaj potem?

Drugič, kar je še pomembneje, Weirova odločitev, da ne bo nosil krzna ne sloni na moralnih temeljih.

Weir pravi, da je s strani aktivistov za pravice živali prejel sovražno pismo z grožnjami s smrtjo:
»Upam, da ti aktivisti razumejo, da moja odločitev za spremembo kostuma ni njihova zmaga, temveč kompromis,« je rekel Weir v svoji izjavi. »Svojega kostuma nisem zamenjal z namenom, da ustrežem aktivistom, temveč zato, da zaščitim tako svojo integriteto, kot integriteto olimpijskih iger in svojih kolegov sotekmovalcev. Nekaj tednov pred nastopom moram biti popolnoma osredotočen na treninge in piljenje tehnike, zato vsakršno ukvarjanje s kostumom ali napovedanimi grožnjami le moti mojo pripravo.«

To vsekakor ni nikakršna zmaga za živali. Pravzaprav je velik poraz. Nikoli ne moremo pojmovati nekaj kot uspeh, če "zmaga" temelji na nasilju ali grožnji z nasiljem. Nasilje je vedno napačno in v tovrstnih primerih celo strateško neumno, saj v javnosti krepi prepričanje, da so zagovorniki pravic živali norci, ki z namenom uklonitve grozijo ljudem. Razumljivo je, da to v ljudeh podžiga zamero in onemogoča vsakršno resno razpravo o izkoriščanju živali.

Morda je Weira skrbelo, da bo med drsanjem kdo vanj vrgel pito. Weirove skrbi namreč niso bile neosnovane, kajti teden dni pred tem je predstavnik organizacije PETA vrgel pito v kanadsko ministrico za ribištvo in oceane, Gail Shea [3]. Kakorkoli že, Weir je sprejel preprosto in preračunljivo odločitev, ki ni imela nikakršne etične osnove in to je dal jasno vedeti celemu svetu.

Če želimo, da se paradigma kadarkoli spremeni, moramo sprožiti revolucijo v srcih. Moje videnje je, da bi morali osrednjo pozornost nameniti ustvarjalnemu in nenasilnemu veganskemu izobraževanju. Kampanje, ki se osredotočajo zgolj na obsojanje posamičnih oblik izkoriščanja živali [npr. krzno, op.p.] le še dodatno krepijo zmedo javnosti v dojemanju pravic živali: kakšna je razlika med tem, da si odet v krzno, imaš obute usnjene drsalke ali nosiš volnena oblačila? Prav tako ne bomo ničesar dosegli z nasiljem ali grožnjami po uporabi nasilja. Problem je nasilje, zato nasilje ne more biti del rešitve.

Gary L. Francione
--------


Opombe:


Prevod: Leon Kralj 


Ni komentarjev:

Objava komentarja