Vsakič
znova sem osupel nad tistimi vegani, ki pravijo, da ne bi smeli promovirati
veganstva kot moralnega imperativa, saj so tudi sami potrebovali dolgo časa, da so postali vegani.
Zakaj
bi sploh bilo merodajno koliko časa je nekdo potreboval za to, da je uvidel, da
je postati vegan edina pravična poteza? Odgovor: To je povsem nemerodajno.
Odkrito
povedano, sploh nisem presenečen, da so številni ljudje potrebovali tako dolgo
časa, da so postali vegani, glede na to, da nobena
izmed velikih organizacij in društev za zaščito/pravice živali ne predstavlja
veganstva kot moralno osnovo in vse po
vrsti v večji ali manjši meri promovirajo welfare reforme in "srečno izkoriščanje" živali. Redno srečujem ljudi, ki so bili 20 let vegetarijanci
in so postali vegani šele ko so naleteli na abolicionistični pristop. Čeprav so mnogi med njimi delali kot prostovoljci pri eni ali več organizacijah in društvih
za zaščito/pravice živali, jih nihče nikoli ni pozval k temu, da postanejo
vegani, kaj šele da bi jim jasno povedal, da je veganstvo moralni imperativ - nedvoumna
moralna osnova. Pravzaprav večina organizacij in društev za zaščito/pravice
živali še kar naprej promovira vegetarijanstvo kot alternativo za veganstvo [tudi v Sloveniji ni nič drugače - glej tukaj; op.p.]. To
ni združljivo s predstavljanjem in
promoviranjem veganstva kot moralnega imperativa.
Toda
bistvo je, da veljavnost moralnih principov ni odvisna od tega koliko časa je
neka določena oseba potrebovala, da je razpoznala to veljavnost. Nihče med nami
ne dvomi v to, kadar gre za ljudi. Na primer, če je nekdo potreboval 10 let za
to, da je razpoznal nemoralnost rasizma in prenehal uporabljati rasistične
opazke in zbadljivke, ali to pomeni, da ne bi smeli biti jasni, da je rasizem
zgrešen? Seveda ne. Ali bi kdorkoli predlagal, da uvedemo "rasizma prost petek" kot nekakšen postopni "baby step" pristop za tiste, ki so na svoji "osebni poti" odstopa od rasizma? Seveda ne.
Podobno
tudi dejstvo, da so mnogi ljudje morda potrebovali več let, preden so uvideli,
da moralni status živali pomeni postati vegan, ne pomeni, da bi morali zato
promovirati kampanjo "Ponedeljek brez mesa", jajca proste reje, svinjino na
prostem rejenih pujskov in celo vrsto drugih nesmislov, zato da se prilagodimo tistim,
ki so še vedno na svoji "osebni poti" odstopa od specizma.
Vedno
moramo biti jasni, da ni mogoče upravičiti nobene uporabe živali in da je
veganstvo moralni imperativ, moralna osnova. Če želi kdo storiti manj od
veganstva, mora biti to njegova
izbira in nikoli posledica tega, ker
smo mi odobrili katerokoli obliko izkoriščanja živali.
In
biti jasen glede moralnih dolžnosti ne pomeni obsojati ljudi. Imam veliko
znancev, ki niso vegani. Ne obsojam jih, a sem v pogovoru z njimi vedno zelo
jasen, da v moralnem smislu ne moremo upravičiti nobene uporabe živali in da je
veganstvo osnovna moralna obveza vseh nas.
******
Če še niste vegan, prosim
postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi vrsti gre za
nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje in do samega sebe.
Če ste že vegan,
potem izobražujte
ostale ljudi o veganstvu.
In nikoli, zares nikoli,
ne nasedite nerazumni ideji, da moramo promovirati "srečno/humano
izkoriščanje" živali ali postopne
"majhne korake", zato da ljudi pripravimo do veganstva. V resnici
je ravno obratno: celotna "industrija srečnega izkoriščanja živali"
ima en sam cilj – pripraviti ljudi do tega, da nimajo slabe vesti oz. da se v
moralnem smislu počutijo pomirjene ob konzumiranju živalskih proizvodov.
Če so živali moralno
pomembne, potem veganstvo ni le ena izmed možnosti - je nuja. Vsaka
organizacija, društvo ali posameznik, ki trdi, da pripada gibanju za pravice
živali, mora zavzeti jasno stališče, da je veganstvo moralni imperativ.
Gary
L. Francione
Board
of Governors Distinguished Professor of Law, Rutgers University
©
2014 Gary L. Francione
Vse
o veganstvu: www.howdoigovegan.com
Prevod:
Leon Kralj
Sorodne teme (kliknite
na povezavo):
1. Odprto
pismo Daniju Sušniku, predsedniku Slovenskega veganskega društva (avtor Leon Kralj)
4. Odzivi
ljudi na mojo kritiko vegetarijanskega piknika v Mariboru (avtor Leon Kralj)
6. Sprevržena usklajenost kampanj za dobrobit
živali in "single-issue" kampanj z izkoriščanjem živali
Ni komentarjev:
Objavite komentar