Večina
zagovornikov pravic živali meni, da spodbujati ljudi k veganstvu ni dovolj (ali
celo nenujno) in da je treba "jasno in glasno zahtevati obsodbo industrije, ki
izkorišča živali". V ta namen pozivajo k
javnim demonstracijam širom sveta, na katerih udeleženci zahtevajo od
industrije, da zapre vse klavnice. Gre za t.i. March
to Close Down All Slaughterhouses [Shod za zaprtje vseh klavnic; op.p.].
Trdim, da je tovrstni
aktivizem sporen tako v moralnem kot praktičnem smislu ter da povsem zgreši bistvo. Podajam odgovor
abolicionistov, ki ga je v enem od svojih komentarjev povzel naš kolega Balint Balasa:
»Preden
preidem na kampanjo Shod za zaprtje vseh
klavnic, je tukaj nekaj poudarkov, kaj abolicionisti počnemo in česa ne. Ti
poudarki so pomembni za razumevanje tega zakaj abolicionistični vegani ne
sodelujemo pri tovrstnih uličnih predstavah:
1.
Abolicionisti se nikoli ne osredotočamo na industrijo izkoriščanja živali.
Jasno nam je, da vse dokler bo obstajalo povpraševanje, bo obstajala tudi
ponudba. Namesto tega se osredotočamo na nenasilno izobraževanje in pozivanje
ljudi k veganstvu kot moralni osnovi.
2.
Abolicionisti se nikoli ne poslužujemo oz. ne ponujamo izobraževalnega gradiva,
ki promovira katerokoli izmed oblik izkoriščanja živali.
3.
Abolicionisti zavračamo splošno sprejeto napačno predstavo, da je jedenje mesa
slabše od uživanja drugih živil živalskega izvora (mleka, mlečnih izdelkov,
rib, jajc). Vedno poudarjamo, da je vsakršna uporaba živali moralno zgrešena in
da v moralnem smislu ni razlik med mesom, drugimi živalskimi proizvodi in
drugimi oblikami uporabe živali [živalski vrtovi, poskusi na živalih, lov,
živali v cirkusih, konjske in pasje dirke, bikoborbe, rodei, zabaviščni parki z
živalmi, trgovina s "hišnimi ljubljenčki", ...; op.p.]. Tiste, ki nadaljujejo z
uporabo živali preprosto imenujemo ne-vegani in jih nikoli ne označujemo za mesojedce, karniste, vsejedce,
truplojedce ali kakorkoli drugače kar bi lahko namigovalo, da so nekatere izmed
oblik izkoriščanja živali bolj nemoralne od drugih.
4.
Abolicionisti vedno jasno opozarjamo na specizem
in promoviranje izkoriščanja živali, ki se ga poslužujejo vsi ostali (ne-abolicionistični)
vegani. Ne skrbi nas "enotnost gibanja za živali". Pravzaprav abolicionisti
sami sebe ne vidimo kot del gibanja, ki ga vodijo velike
welfare organizacije, ki promovirajo izkoriščanje živali.
5.
Abolicionisti nikoli ne podpiramo preiskav izvedenih
pod krinko,
saj se le-te vedno osredotočajo na kršitev welfare zakonov za zaščito živali, s
čimer neobhodno sporočajo, da je izkoriščanje živali moralno sprejemljivo vse
dokler igramo po pravilih. Skrivni preiskovalci, zaposleni s strani organizacij
PETA in Mercy for Animals so razlagali, da dnevno sodelujejo pri mučenju in
ubijanju živali z namenom pridobitve videoposnetkov iz klavnic, ki jih potrebujejo
za zbiranje donacij. Imamo že več kot dovolj preiskav za to, da vemo, kako se
ravna z živalmi na farmah in v klavnicah. Edini razlog zakaj "aktivisti" nadaljujejo s tovrstnimi preiskavami je, da pridobijo od javnosti še več denarja za svoje welfare kampanje, s katerimi pozivajo k reformam izkoriščanja živali. Za
abolicionistične vegane preprosto dejstvo, da so živali uporabljene kot vir za
ljudi, zadostuje za prikaz nepravičnosti v odnosu do živali.
Če
se zdaj vrnem nazaj k Shodu za zaprtje
vseh klavnic ... v njihovi brošuri z naslovom For a World-wide Movement for
the Abolition of Meat [Za svetovno gibanje za odpravo mesa; op.p.], sem prebral
sledeče:
»... Motimo se. Motimo se, če mislimo, da vsi jedci mesa odobravajo klavnice. Motimo se, če domnevamo, da ljudje niso pripravljeni prisluhniti naši zahtevi ... Toda gibanje za odpravo mesa kot politično gibanje ne vključuje le kroga tistih ljudi, ki že striktno bojkotirajo živalske proizvode. Že po svoji definiciji gibanje vključuje vsakogar, ki misli, da bi bilo meso potrebno odpraviti...«
Sprašujem kakšno sporočilo s tem pošiljajo ljudem:
1.
Lahko maširam na shodu proti klavnicam in hkrati med maširanjem jem klobase.
2.
Klavnice so tiste, ki so izvor problema, in ne to, da jaz plačujem za izdelke,
zaradi katerih klavnice sploh obstajajo in jih ponujajo.
3.
Nikjer na svoji spletni strani ne bomo omenili besede na "V" [Veganstvo;
op.p.], ker nočemo nikogar obtoževati in sramotiti – razen klavniških delavcev,
a to je povsem sprejemljivo, saj so vendar "zlobni". Kdor dela v klavnici, je gotovo "zloben".
A ko sem videl omenjeni shod v mojem domačem Melbournu, je beseda na "V" bila omenjena,
toda v negativnem smislu. To njihovo razlago smo slišali že večkrat:
»... Vedeti moramo, da je veganstvo aktivnost, pri kateri gre le za izogibanje nečemu, kot npr. podpiranju živinoreje in ostalim oblikam izkoriščanja. Biti aktiven presega to izogibanje, saj postavlja problematiko na družbeno in politično raven, namesto da ostaja zgolj na ravni "osebnega načina življenja" ali v najboljšem primeru le na ravni napornega pogovora ena na ena z nekom, ki mu dopoveduješ naj postane vegan. Veseli nas, da se vegani pričenjajo zavedati tega. Storiti moramo vse za to, da se izognemo nevarnosti zapadanja v kategorijo gibanja potrošnikov in se izpostavljati kot gibanje za svobodo in pravičnost ...«
Da,
prav ste slišali. Veganstvo je označeno kot "izogibanje" in "potrošništvo", nenasilno
izobraževanje ljudi o veganstvu kot moralni osnovi je "naporen pogovor ena na
ena z nekom, ki mu dopoveduješ naj postane vegan", in vse to ni niti približno
tako pomembno kot v koaliciji z ne-vegani "osveščati javnost". Povedano
drugače, namesto da rečemo razločno in glasno, da je suženjstvo nemoralno, bomo
raje povabili sužnjelastnike naj maširajo z nami proti suženjstvu in jim dejali, da odpovedati
se lastništvu sužnjev za dosego odprave suženjstva predstavlja "nevarnost
zapadanja v kategorijo gibanja potrošnikov".
In
navrzimo še welfare sporočilo, ki smo ga poslušali na shodu v Melbournu:
»... To je priložnost za izobraževanje splošne javnosti o krutih postopkih v klavnicah ...«
Če
bi imel le en stavek na razpolago za izobraževanje javnosti – ali bi to res bil
ta?«
Prevedel in uredil:
Leon Kralj
******
Če
še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi
vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za
nenasilje do Zemlje in do samega sebe.
Če
ste že vegan, potem izobražujte
ostale ljudi o veganstvu.
Če
so živali moralno pomembne, potem veganstvo ni le ena izmed možnosti - je nuja.
Vsaka organizacija, društvo ali posameznik, ki trdi, da pripada gibanju za
pravice živali, mora zavzeti jasno stališče, da je veganstvo moralni
imperativ.
Obiščite: www.howdoigovegan.com
2. Absurdnost
kampanj za dobrobit živali v praksi – 2.del: Organizacija Animal Aid proti
prašičji farmi
3.
Uvedba
seznama mučiteljev živali ali kako so se zagovornikom živali uresničile sanje
4. Skrivno snemanje v klavnicah in na živinorejskih farmah - ali se s tem res preprečijo "zlorabe" živali?
4. Skrivno snemanje v klavnicah in na živinorejskih farmah - ali se s tem res preprečijo "zlorabe" živali?
6. Vsi smo
bikoborci (avtor Leon Kralj)
7. Odprto
pismo dr. Milošu Židaniku (avtor Leon Kralj)
Ni komentarjev:
Objavite komentar