Če
bi veliko ljudi izjavilo, "rasizma nisem zavrnil čez noč; potreboval sem dolgo
časa, da sem prenehal biti rasist," ali bi potem rekli, da je zavračanje
rasizma stvar posameznikove "osebne poti"? Ali bi rekli, da ne smemo zavzeti
stališča, da je rasizem nedvoumno in absolutno zgrešen? Ali bi rekli, da je to,
da smo še naprej rasisti– toda bolj "sočutni" rasisti – moralno sprejemljivo?
Seveda
ne. Reči, da je rasizem stvar človekove "osebne poti", je enako kot bi rekli,
da ne obstaja nobena moralna resnica glede rasizma.
In
natanko enaka situacija nastopi, ko
gre za živali. Reči, da je veganstvo stvar človekove "osebne poti" je enako kot
bi rekli, da ne obstaja nobena moralna resnica glede specizma.
S
tem zavrnemo stališče, ki pravi, da ne moremo upravičiti izkoriščanja živali (ne
glede na to kako domnevno "humano").
S
tem povemo, da so razne oblike domnevno "srečnega" izkoriščanja živali
moralno sprejemljive in bi jih morali promovirati.
Nikoli
ne bi zavzeli takšnega stališča, če bi šlo za človekove pravice. Zato ne bi
smeli početi tega niti kadar gre za pravice živali.
Mnogo
ljudi ni postalo veganov čez noč. To ni nikakršno presenečenje, še posebej
glede na to, da nobena (niti ena!) izmed velikih organizacij za dobrobit/zaščito/pravice
živali ne promovira veganstva kot moralne osnove in mnoge izrecno podpirajo razne
oblike "srečnega" izkoriščanja.
Toda
kako je kdorkoli – ali večina ljudi – postal vegan je popolnoma nepomembno.
Pomembno je kakšno stališče o tem zavzema družbeno gibanje za pravice živali. Nato,
kot je rekel abolicionist oz. borec za odpravo suženjstva William Wilberforce (1759-1833): "se morda lahko odločiš, da boš pogledal stran, toda nikoli več ne boš mogel reči, da
nisi vedel."
Stališče
zagovornikov pravic živali mora biti,
da ne moremo moralno upravičiti izkoriščanja živali in da če se strinjamo, da
so živali moralno pomembne, potem smo zavezani k veganstvu. Obstaja veganstvo
in obstaja nadaljnje sodelovanje pri izkoriščanju, ki ga ne moremo moralno
upravičiti. Tretja možnost ne obstaja.
Ne
gre za to, da kogarkoli obsojamo ali kritiziramo. Gre za to, da smo jasni glede
moralnih načel in da na jasen, razumljiv in nenasilen način izobražujemo tiste,
ki jim je mar za živali, a niso vegani.
Če
se ljudje, ki jim je mar za živali, odločijo storiti manj od tega da postanejo
vegani, mora biti to njihova
odločitev in ne nekaj kar spodbuja družbeno gibanje za pravičnost do živali.
******
Če
še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi
vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje
in do samega sebe.
Če
so živali moralno pomembne, potem veganstvo ni le ena izmed možnosti - je nuja.
Vsaka organizacija, društvo ali posameznik, ki trdi, da pripada gibanju za
pravice živali, mora zavzeti jasno stališče, da je veganstvo moralni
imperativ.
Gary
L. Francione
Professor,
Rutgers University
©
2014 Gary L. Francione
Prevod:
Leon Kralj
Vse
o veganstvu: www.howdoigovegan.com
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
2. Odprto
pismo Daniju Sušniku, predsedniku Slovenskega veganskega društva (avtor Leon Kralj)
Ni komentarjev:
Objavite komentar