Med
nekaterimi zagovorniki živali obstaja težnja, da pripisujejo status ne-človeške osebnosti le tistim živalim, ki imajo višje razvite – se pravi, človeku podobne – kognitivne
sposobnosti, kot so npr. šimpanzi, delfini in sloni. Trdim, da ko gre za odločanje o tem koga lahko obravnavamo kot
nadomestni vir, ta kriterij popolnoma nepomemben. Kognitivne sposobnosti so
morda pomembne za nekatere namene, a ne za ta namen.
Zamislite
si človeški primer: Mary je odlična zgodovinarka, Joe pa ima hude motnje v
duševnem razvoju. Ali je razlika v kognitivnih sposobnostih med njima pomembna?
Da, za namen odločanja o tem koga od njiju zaposliti kot profesorja
zgodovine; in ne za namen odločanja o tem koga izbrati kot prisilnega
darovalca organov ali kot neprostovoljnega udeleženca v bolečih biomedicinskih
poskusih. Niti Mary niti Joea ne bi smeli uporabiti za te namene.
V
moralnem smislu šteje le sposobnost občutenja oz. obstoj subjektivnega
zavedanja. In živali, ki jih vsakodnevno rutinsko izkoriščamo – krave, pujsi,
piščanci, ribe, itd. – so čuteče. Če imajo te živali sploh kakšno moralno
vrednost [če jih ne vidimo kot predmete; op.p.], potem ne moremo upravičiti, da jih obravnavamo kot vir oz. potrošno blago, ter da počnemo to v
odsotnosti vsakršne nuje oz. prisile. Na nek način to že tako ali tako razpoznavamo.
Na primer, večina ljudi je bila zgrožena nad novico o prirejanju pasjih bojev
Michaela Vicka [slavnega ameriškega nogometaša; op.p.], ker vsi verjamemo, da ni prav zadajati živalim trpljenja po
nepotrebnem. In to kar je storil Michael Vick je storil zgolj za svoj užitek in
zabavo. Tega nikakor ni mogoče šteti
kot "nujo".
Toda
večina med nami uživa živali in živalske proizvode, ki celo v najbolj "humanih" okoliščinah vsebujejo zadajanje
grozljivega trpljenja in nasilno smrt. In
kakšno opravičilo imamo za zadajanje tega trpljenja in smrti? Nikomur ni potrebno
jesti hrane živalskega izvora za to, da bi bil zdrav. In živinoreja predstavlja
pravo ekološko katastrofo. Naše najboljše opravičilo: gurmanski užitek. Nič več
od tega. V bistvu smo
vsi Michael Vick.
V
članku,
ki sem ga napisal leta 2005 za revijo The
New Scientist, sem pojasnil, da tisti ljudje, ki trdijo, da obstajajo "posebne" živali, ki si zaslužijo podelitev statusa ne-človeške osebnosti zgolj zato, ker so bolj "podobne nam" (šimpanzi, delfini, sloni, itd.), s tem pravzaprav želijo reči,
da v moralnem smislu štejejo le "višje" razvite živali in da ni nič narobe z jedenjem "nižje" razvitih živali. Takšen način razmišljanja o etiki v odnosu do živali
je enako kot bi rekli, da so izmed
temnopoltih ljudi tisti z malce svetlejšo poltjo vrednejši več od tistih s
temnejšo. Bolj so "podobni nam", pri čemer beseda "nam" predstavlja
rasistično normo, po kateri je prav biti bel.
Reči,
da so moralno vrednejše tiste živali, ki so "podobne nam", ni nič drugega kot
krepitev specizma
in ne njegovo zavračanje. Kar se tiče morale, tehta piščanec enako kot slon.
Čas
je za vnovičen, temeljitejši razmislek o etiki v odnosu do živali.
******
Če
še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi
vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje
in do samega sebe.
Gary L. Francione
Professor, Rutgers University
© 2013 Gary L. Francione
Prevod: Leon Kralj
Sorodne
teme (kliknite na povezavo):
Ni komentarjev:
Objavite komentar