13.
avgust, 2009 /avtor Gary L. Francione
Kmalu
po objavi mojih komentarjev (v tem
blogu, na Facebooku
ter v Podcastu)
sem bil zasut z zasebnimi sporočili. Vsem sporočilom je skupni imenovalec ugovor
v stilu: (1) "ampak mnogi vegani so bili najprej vegetarijanci"; in (2) "zagovarjanje veganstva je elitistično."
Četudi
so bili mnogi vegani najprej vegetarijanci, naj povem karseda jasno: To ni bistveno.
Prvič,
bistveno vprašanje je ali je vegetarijanstvo utemeljena moralna drža. Se pravi,
ali lahko potegnemo smiselno moralno ločnico med mesom in drugimi živalskimi
proizvodi? Če, kot trdim sam, tega ne moremo storiti, potem ne bi smeli
promovirati vegetarijanstva, enako kot ne moremo za moralno tehtnega utemeljiti
spodbujanja k uživanju rdečega mesa na račun belega mesa ali jajc proste reje na
račun jajc baterijske reje, itd. Če so vsi ti proizvodi nemoralni, potem bi
morali biti jasni in pošteni ter to tudi povedati.
Tisti
živalski proizvodi, ki niso meso, pogosto vsebujejo še več trpljenja in smrti
kot meso samo. Na primer, živali, ki se jih uporablja za mlečne izdelke, se
dlje časa ohranja pri življenju, se ravna z njimi slabše (vključno – in ne samo
- s tem, da se jim jemlje in ubija njihove otroke za teletino) in vse živali,
ki so izkoriščane za mleko, končajo v istih klavnicah kot živali, rejene za
meso. Vegetarijanec, ki nadaljuje z uživanjem teh izdelkov, je še vedno kriv
zadajanja trpljenja in smrti živalim. Le kakšno je moralno opravičilo za promoviranje
nadaljnje sokrivde pri povzročanju trpljenja in smrti? Pravzaprav, če
vegetarijanec poveča svoj vnos mlečnih izdelkov (kar mnogi tudi storijo), je lahko odgovoren za več trpljenja in smrti kot takrat, preden je postal vegetarijanec.
Drugič,
četudi bi bila ugotovitev, da so mnogi vegani začeli najprej kot vegetarijanci pravilna, se postavlja vprašanje zakaj je temu tako. Številni današnji vegani pravijo,
da niso že prej postali vegani ravno
zaradi moralne sprejemljivosti vegetarijanstva, ki ga zagovarjajo organizacije
in društva za pravice živali. Promoviranje vegetarijanstva dejansko ovira
ljudi, da postanejo vegani.
Dejstvo:
če osebi pojasniš, da ni nikakršne razlike med mesom in drugimi živalskimi
proizvodi ter zakaj bi morali postati vegani, in je osebi s katero se
pogovarjaš mar za to problematiko, bo storila eno od treh stvari: (1) postala
vegan takoj; ali (2) postala vegan postopoma; ali (3) ne bo postala vegan in se
bo odločila za katero izmed različic vegetarijanstva (ali za uživanje
mesa/živalskih proizvodov "srečno izkoriščanih" živali). A vsaj razumela bo, da
je veganstvo tisto k čemur mora stremeti. Razumela bo, da je ločnica med mesom
in drugimi proizvodi povsem umetno ustvarjena. Toda če trdiš, da je postati
vegetarijanec moralno utemeljeno in da obstaja razlika med mesom in drugimi
živalskimi proizvodi, s tem povečaš možnosti, da bo njen napredek proti
veganstvu oviran.
Z
drugimi besedami, nobene potrebe ni, da zagovarjate vegetarijanstvo. To je
popolnoma nepotrebno, moralno neutemeljeno in v praktičnem smislu preprečuje
prehod do veganstva.
Kar
se tiče domnevnega "elitizma" veganstva, pa takšen komentar vidim kot odraz
skrajne zmedenosti.
Ali
je kaj bolj elitističnega od prepričanja, da so ljudje preveč
neumni, da bi razumeli argument proti izkoriščanju živali in da ni
nikakršne moralne razlike med mesom in mlečnimi izdelki?
Ali
je kaj bolj elitističnega od promoviranja ideje, da je moralno sprejemljivo
jesti mlečne izdelke oz. druge živalske proizvode in nadaljevati z
izkoriščanjem najranljivejših?
Nikoli
ne bi označili za "elitizem" zagovarjanje popolne prepovedi posilstva (čeprav
posilstvo je, je bilo in bo še naprej pogost pojav v patriarhalnem svetu). A ko
gre za živali, se smatra zagovarjanje popolne prepovedi njihovega uživanja in
njihove uporabe za elitizem.
V
čem se razlikujeta ti dve situaciji?
To
je retorično vprašanje. Odgovor je jasen: specizem.
Postanite
vegani. Je zelo enostavno; boljše za vaše zdravje, boljše za okolje in kar je
najpomembneje – je moralno pravilna odločitev.
In
prosim zapomnite si: nasilje je problem, zato nasilje ne more biti del rešitve.
Odprava izkoriščanja, veganstvo in nenasilje so vsi različni vidiki istega
koncepta.
Gary L.
Francione
© 2009 Gary L. Francione
© 2009 Gary L. Francione
Prevod:
Leon Kralj
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
5. Odzivi
ljudi na mojo kritiko vegetarijanskega piknika v Mariboru (avtor Leon Kralj)
Ni komentarjev:
Objavite komentar