Odkar
sem včeraj objavil blog Veganstvo: Temeljno načelo abolicionističnega gibanja, sem prejel ogromno elektronske pošte od
ljudi, ki pravijo, da jim je moja analiza pomagala pri razmišljanju o tej tematiki. Čeravno so vprašanja bralcev raznolika, pa se večinoma osredotočajo na dve
stvari, ki sem ju izpostavil v blogu: status živali kot lastnine in analogija s
posilstvom. Ponujam vam svoj odgovor v zvezi s tem.
Živali kot lastnina
Prvič,
nekateri ljudje so me prosili naj bolj podrobno razložim argument o zgrešenosti
welfare pristopa do vprašanja pravic živali na osnovi tega ker so živali lastnina.
[Opomba prevajalca: za razliko od abolicionističnega
pristopa do vprašanja pravic živali, welfare pristop – pristop "dobrobiti živali" - meni, da je problem v trpljenju oz. načinu izkoriščanja živali, in ne v njihovem ubijanju oz. dejstvu,
da jih sploh izkoriščamo, saj ne promovira veganstva kot moralne osnove, pač pa izvaja kampanje za boljše ravnanje z izkoriščanimi živalmi, kar se
posledično odraža v trgovski ponudbi domnevno "humanih" proizvodov živalskega
izvora in pomiritvi ljudi, ki se lahko zaradi tega počutijo boljše ob
nadaljevanju svojega izkoriščanja živali.]
O
tem sem že veliko pisal. Primerno mesto za začetek učenja o tem problemu je video
predstavitev Živali
kot lastnina,
ki se nahaja na moji spletni
strani.
Če
povzamem zelo na kratko: živali so lastnina; so ekonomsko tržno blago. In
ker so živali lastnina, so obravnavane izključno
kot sredstvo za dosego naših ciljev. Živali nimajo nobene inherentne vrednosti
[=ljudje ignoriramo dejstvo, da vsaka žival ceni svoje življenje, četudi ga ne
ceni nihče drug; op.p.]; imajo le zunanjo oz. pogojno vrednost, ki jim jo
določimo ljudje. Kar se zakona tiče, se ne-človeške živali ne razlikujejo od
katerekoli druge lastnine, ki jo posedujemo.
Obstaja
seveda osnovna razlika med živalsko lastnino in drugo vrsto lastnine, in sicer v tem, da
so živali, za razliko od naših avtomobilov, iPodov, itd., čuteča bitja. Imajo
subjektivno zavedanje. Imajo interese. Imajo hotenja, želje in prioritete – in predvsem imajo interes, da ne trpijo, ne izkusijo bolečine in da živijo. V tem
pomembnem oziru se živalska lastnina bistveno razlikuje od vsake druge vrste
lastnine. Krava je čuteče bitje, ki ima subjektivno zavedanje in lahko trpi;
iPod ni čuteče bitje in nima subjektivnega zavedanja. iPod nima nobenih hotenj,
želja ali prioritet.
Težava
je v tem, da zaščita interesov živali predstavlja strošek. Zato večinoma
ščitimo le tiste interese živali, od katerih si obetamo ekonomsko korist.
Na
primer, vsak zakol krave neobhodno vključuje bolečino in trpljenje. Po zakonu
morajo biti krave pred zakolom omamljene z elektrošokom (razen v primerih, ko
so zaklane v skladu s kosher ali halal postopkom) in čeprav je omamljanje strošek,
se smatra, da je ekonomsko upravičen. Namreč, če so živali omamljene, se med
samim postopkom klanja manj premikajo, kar zmanjša možnost nastanka poškodb
delavcev in zmanjša škodo na truplih, ki bi lahko nastala v primeru neomamljene
živali. Omamljanje torej omogoča, da se lahko meso proda po višji ceni.
Seveda
imajo krave v svojem življenju še številne druge interese razen tistega, ki ga
imajo v trenutku preden jim zabodemo nož v vrat in mnogo izmed teh drugih
interesov je prežetih z bolečino in trpljenjem. Toda teh interesov ne ščitimo,
ker ne bi bili ekonomsko upravičeni. Zaščita teh drugih interesov bi predstavljala
strošek, ki bi bil večinoma prenešen na potrošnika. Čeprav se večini ljudi
nekako dozdeva, da bi se moralo z živalmi ravnati "humano", je realnost takšna,
da večina ljudi uživa živali in živalske proizvode in če bi jim bilo res mar za
to, jih sploh ne bi jedli. Povedano drugače, večina ljudi ni pripravljena "plačati" več zaščite za živali.
Zato
ostajajo welfare standardi zelo nizki in vezani na status živali kot potrošnega
blaga. Od družbe, ki konzumira živali – početje, ki ne more biti opravičeno z
ničemer drugim kot z gurmanskim užitkom ali navado – generalno gledano ne
moremo pričakovati, da bo "kupila" več zaščite za te živali, glede na to, da ta
zaščita predstavlja strošek in da bi vsak omembe vreden porast zaščite živali
pomenil znatno podražitev živalskih proizvodov.
Ideja,
da so živali potrošno blago, se lepo odraža v welfare zakonih [zakonih za "zaščito/dobrobit" živali; op.p.] in welfare kampanjah organizacij za živali.
Welfare
zakoni prepovedujejo zadajanje "nepotrebnega" trpljenja živalim, toda ta
standard že od nekdaj izvzema tisto trpljenje, ki ga industrija
smatra kot "potrebno" oz. "neizogibno" trpljenje. In industrija na splošno
ščiti interese živali le do te mere, ko je to stroškovno upravičeno. Zakaj se
zakon zgleduje po industrijskih standardih? Za to obstaja več razlogov. Eden
izmed razlogov je, da predvidevamo, da tisti ljudje, ki vzrejajo živali za
zakol, ne bodo povzročali bolečine in trpljenja svoji živalski lastnini brez
tehtnega razloga, saj bi se to odrazilo v zmanjšanju vrednosti njihove živalske
lastnine. Drugi razlog je v tem, da so mnogi welfare zakoni pravzaprav
kazenski zakoni (npr. pravilniki proti mučenju živali), ki predstavljajo navodilo ljudem kaj
je prepovedano ravnanje. In industrijski standardi priskrbijo to navodilo.
Če
pogledate večino welfare kampanj za živali boste opazili, da povečini
povezujejo interese živali z ekonomskim vidikom. Oglejte si moj blog v zvezi s
kampanjo v ZDA, ki se osredotoča na ograde
za breje svinje.
Blog razkriva kako se alternative za tovrstne ograde promovira kot nekaj kar
bo proizvodnjo svinjine naredilo bolj dobičkonosno.
In
to povezavo med welfare standardi za živali in ekonomsko koristjo za ljudi
izpostavljajo in jo ponujajo industriji ravno welfare strokovnjaki oz.
samooklicani "zagovorniki živali". Razmislite o nekaterih izjavah gospe Temple
Grandin, oblikovalke klavnic in svetovalke mesne industrije, ki jo organizacija za pravice živali PETA razglaša za "vizionarko" zavoljo njenega dela na področju načrtovanja klavnic. PETA opisuje
Grandinovo kot "vodilno strokovnjakinjo na svetu za dobrobit goveda in
prašičev". Po pričevanju Grandinove:
»Ko živina – govedo, prašiči in ovce – prispejo v klavniški obrat, so pravilni postopki ravnanja pomembni ne le za dobro počutje živali [Opomba prevajalca: Grandinova očitno misli, da so živali prišle v toplice na počitnice in ne v klavnico], pač pa lahko predstavljajo pomembno razliko med dobičkom in izgubo. Raziskave jasno kažejo, da se lahko številne koristi za kvaliteto mesa dosežejo s skrbnim, mirnim ravnanjem z živalmi. ... Ustrezno ravnanje z živalmi ni le pomemben etični cilj, temveč poskrbi, da mesna industrija poteka varno, učinkovito in dobičkonosno.« (glej vir)
»Pravilno omamljanje živali bo omogočilo boljšo kvaliteto mesa. Nepravilno izvedeno električno omamljanje povzroči krvne madeže in zlome kosti. Dobra praksa omamljanja se zahteva tudi zato, da bo obrat deloval v skladu z Zakonom o humanem klanju in v skladu z dobrobitjo živali. Če se omamljanje izvede pravilno, žival ne čuti nobene bolečine in je v trenutku nezavestna. Telo živali, ki je pravilno omamljena, bo mirujoče in bo omogočilo varno delo klavniškim delavcem.« (glej vir)
»Nežno ravnanje v dobro načrtovanih prostorih bo zmanjšalo stopnjo stresa, izboljšalo učinkovitost in zagotovilo dobro kvaliteto mesa. Grobo ravnanje ali pomanjkljivo oblikovana oprema so pogubni tako za dobrobit živali kot za kvaliteto mesa.« (glej vir)
Dejstvo,
da PETA smatra Grandinovo za "vizionarko", je le eden izmed številnih očitnih razlogov zakaj noben zagovornik živali, ki se resnično zavzema za odpravo
izkoriščanja živali, organizacije PETA ne bi smel jemati resno.
Zakone
za zaščito/dobrobit živali imamo že več kot 200 let, a danes izkoriščamo več živali
in na bolj grozljive načine kot kadarkoli v človeški zgodovini. Ne gre le za akademsko razpravo ali teorijo. Golo dejstvo je, da ukrepi za dobrobit živali
ne učinkujejo. Če imajo ukrepi za dobrobit živali za posledico nekoliko manj
bolečine in trpljenja, je to le zato, ker nam zaščita nekaterih interesov
živali ekonomsko koristi. Ta minimalna stopnja zaščite je edina stvar, ki jo
lahko pokažemo po vsem tem času, energiji in denarju, ki so ga generacije
zagovornikov živali investirale vse od 19. stoletja dalje. Prav nobenega smisla
ni, da si še naprej prizadevaš za welfare regulacije, če sprejemaš
abolicionistično etiko.
Ukrepi
za dobrobit živali povečini ne storijo drugega kot da nam omogočijo, da se počutimo
bolj "humane" in "civilizirane". Mi smo tisti, ki se počutimo bolje, ko se usedemo za mizo k jedenju živali, zato ker obstajajo
standardi, ki predpisujejo "humano" ravnanje z njimi. Vse se vrti okoli našega udobja in nima nič opraviti z živalmi, ki jih
izkoriščamo.
Če
želite razumeti več glede problematike lastništva, si oglejte mojo spletno predstavitev
Živali
kot lastnina.
Analogija s posilstvom
Drugič,
ljudje so me prosili naj podrobneje obrazložim analogijo s posilstvom. V blogu trdim, da je gotovo bolje,
če posiljevalec žrtev, ki jo posili, ob tem tudi ne pretepe, toda to ne pomeni, da
je posilstvo brez tepeža moralno sprejemljivo dejanje oz. da bi morali
posiljevalcu izreči priznanje, zato ker je moralno "ozaveščen posiljevalec" oz. ga razglasiti za "vizionarskega posiljevalca". Ta primer uporabljam zato,
da lažje razložim v čem je spornost tega, da nekateri vidni zagovorniki živali
klečeplazniško častijo ljudi, kot sta John Mackey, direktor trgovske verige Whole Foods in Temple Grandin. Čaščenje takšnih ljudi se v ničemer ne razlikuje
od izrekanja priznanja posiljevalcu, ki ne pretepa svojih žrtev. Abolicionisti
hočemo odpraviti uporabo živali, zato
je problematično podpirati ukrepe, ki promovirajo idejo, da je izkoriščanje
živali sprejemljivo, dokler je poskrbljeno za določene "varovalke".
V zvezi z Grandinovo sem komentiral že zgoraj. Naj
povem še nekaj o Johnu Mackeyu. Peter Singer, Tom Regan, PETA in drugi so vsi
strašansko navdušeni nad Mackeyem, zato ker je domnevno vegan, ki se je zavezal "strogim standardom" glede dobrobiti živali. Pustimo ob strani to ali ti domnevno "strogi
standardi" res prinašajo kakšno omembe vredno spremembo za živali ali pa so le
nepomembna predstava za javnost. Postavlja se resno vprašanje kdo je hujši:
vegan, ki trdi, da verjame v moralno zgrešenost uživanja mesa, mlečnih izdelkov
in jajc, a prodaja tovrstne izdelke z namenom zaslužka, ali direktor običajne
trgovske verige, ki uživa meso, mlečne izdelke in pije mleko in ni še nikoli
razmišljal o tej problematiki. Slednji vsaj ni hinavec. Toda podeliti prvemu
priznanje, ali kot je storil Tom Regan, povabiti ga za glavnega govorca na konferenco, na kateri ga predstaviš kot enega izmed "izjemnih posameznikov, ki so si drznili
izzvati status-quo in se zavzeti za zatirane", je naravnost obsceno.
Namen
analogije s posilstvom je, da nam pomaga razumeti razliko med dvema zelo
različnima idejama:
1. ideja, ki pravi, da če imamo namen zadati trpljenje, je vedno bolje zadati manj trpljenja kot več; in
2. ideja, ki pravi, da smo s tem ko zadamo manj trpljenja, naredili nekaj moralno hvalevrednega in nekaj kar bi moralo biti javno promovirano kot moralno pozitivno dejanje.
To
sta dve povsem različni ideji in namen analogije s posilstvom je bil
prikazati ravno to.
Zlahka
si lahko zamislimo še številne druge variacije na to temo. Če je oseba X
pedofil, je vsekakor bolje, da zlorabi pet otrok in ne deset. Toda to ne pomeni, da je pedofil,
ki zlorabi samo pet otrok, moralno "ozaveščen pedofil" ali "vizionarski pedofil".
Gotovo je "boljše" ne mučiti svoje žrtve preden jo ubiješ, toda ne mučiti žrtve
te ne naredi moralno "ozaveščenega morilca" ali "vizionarskega morilca". V to
shemo lahko vstavimo praktično katerokoli nasilno in nemoralno dejanje.
Zgrešenost Singerja,
Regana, PETA-e in drugih je v tem, da zamenjujejo idejo, ki pravi, da je bolje povzročiti
manj trpljenja kot več, z zelo
drugačno idejo, ki pravi, da povzročiti manj trpljenja pomeni, da je storilec
moralno "ozaveščen povzročitelj trpljenja".
Ključnega
pomena je, da ne zamenjujemo ti dve zelo različni ideji. Če bi organizacija za
pravice žensk podelila nagrado posiljevalcu, ki ni pretepal svojih žrtev, ali
če bi organizacija za pravice otrok podelila nagrado pedofilu, ki je zlorabil
pet otrok namesto deset, ali če bi organizacija za pravice žrtev nasilja
podelila nagrado serijskemu morilcu, zato ker le-ta svojih žrtev, poleg tega, da jih je
ubil, ni predhodno tudi mučil, bi bili upravičeno zgroženi in niti sekunde ne
bi premišljevali o tem ali podpreti te organizacije.
Če menimo, da je izkoriščanje živali primerljivo z izkoriščanjem ljudi, potem
ne bi smeli razumeti podelitve nagrade nekomu, ki izkorišča živali "humano", nič drugače (ali za bolj sprejemljivo) kot podelitev nagrade "humanemu" posiljevalcu,
pedofilu ali morilcu. Obravnavati te situacije kot različne, pomeni posluževati
se očitnega specizma.
Če želi imeti gibanje za pravice živali kakršnekoli realne upe na to, da bo spremenilo način razmišljanja ljudi o živalih, morajo biti naša sporočila karseda jasna:
čeravno je zadajati manj trpljenja vsekakor vedno boljše od zadajanja več
trpljenja, nimamo nobenega moralnega opravičila za zadajanje katerekoli stopnje trpljenja. In ravno tako nimamo nobenega moralnega opravičila za
podeljevanje nagrad, čaščenje ali promoviranje tistih ljudi, katerih
posel je prodajati "humano" proizvedene dele živalskih teles in omogočati, da je živalska lastnina izkoriščana karseda učinkovito, tako da bomo, po besedah
PETA-ine vizionarke Temple Grandin, poskrbeli za to, da "mesna industrija
poteka varno, učinkovito in dobičkonosno".
Gary L.
Francione
© 2006 Gary L. Francione
© 2006 Gary L. Francione
Prevod:
Leon Kralj
******
Če
še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi
vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje
in do samega sebe.
Če
ste že vegan, potem izobražujte ostale ljudi o veganstvu. Toda
najprej izobrazite sami sebe. Tukaj je povezava z informacijami, ki vam bodo
pomagale kako začeti:
Če
imajo živali moralno vrednost (če niso zgolj predmeti), potem veganstvo ni le
ena izmed možnosti - je nuja. Vsaka organizacija, društvo ali posameznik, ki
trdi, da pripada gibanju za pravice živali, mora zavzeti jasno stališče, da je
veganstvo moralni imperativ.
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
2. MORALNE ZABLODE
ORGANIZACIJ IN DRUŠTEV ZA PRAVICE ŽIVALI
3. Problematika"welfare" pristopa k pravicam živali, strnjena v štirih točkah
3. Problematika"welfare" pristopa k pravicam živali, strnjena v štirih točkah
Ni komentarjev:
Objavite komentar