11. september, 2015 /avtor Gary L. Francione
Prejšnji
teden je radijska postaja iz Bostona (ZDA) predvajala posnetek, v katerem lahko slišimo razlago sodnika iz zvezne države Ohio, ki je obsodil žensko, ki je pustila psa 8 ur zaprtega v zanemarjeni hiši, polni smeti. Ljudje zdaj množično komentirajo
odločitev sodišča; navsezadnje je bilo ravnanje obtoženke “nehumano”. Ona je zlorabila psa. In nam to ni všeč.
Ravno
tako pretekli teden, so mediji obširno poročali o tem, da se je Walter Palmer, zobozdravnik iz
Minnesote, ki je ubil leva Cecila in mu grozi izročitev Zimbabveju, vrnil na svoje delovno mesto sredi protestov proti njemu in vsesplošni jezi ljudi nad tem, da je ubil
Cecila le zato, ker mu je to prinašalo užitek. On je zadal nepotrebno trpljenje in smrt Cecilu. In nam to ni všeč.
Obstaja
neskončno število podobnih zgodb in odziv javnosti je skoraj vedno enak: ostro
nasprotujemo ravnanjem, ko ljudje v odsotnosti vsakršne nuje zadajajo trpljenje
in smrt živalim. Oni zlorabljajo
živali. In nam to ni všeč. Morda še
najbolj znan tovrstni fenomen predstavlja primer nogometaša Michael Vicka, ki je bil leta 2007
obsojen prirejanja pasjih bojev. Čeprav je Vick že prestal zaporno kazen in se javno opravičil, mu mnogi ljudje še vedno ne odpustijo. On je zadal trpljenje in smrt živalim.
In nam to ni všeč.
Tovrstno
“mi/oni” razlikovanje – da so nekateri med nami zlorabljevalci živali in ostali
nismo – je osnovano na čisti hinavščini. Vsi smo v istem čolnu.
Poglejmo pobližje samo našo najštevilčnejšo uporabo živali – uporabo živali za
hrano. Vsako leto ubijemo za hrano približno 70 milijard kopenskih živali ter neznano, a
še precej večje število vodnih živali. Če zadajanje trpljenja in
smrti v odsotnosti nuje šteje kot zloraba, potem vse te milijarde smrti štejejo kot
zloraba in so vsi tisti med nami, ki
sodelujejo pri tem, zlorabljevalci.
Preden
vam sploh pride na misel ugovarjati, da je naše
početje drugačno od njihovega ker
smo primorani izkoriščati in ubijati živali iz zdravstvenih razlogov, bodimo
jasni: nobene potrebe ni jesti živil živalskega izvora za zdravje. Uradno
stališče vseh največjih prehranskih organizacij na svetu, Academy of Nutrition
and Dietetics,
American Diabetes
Association, American Heart
Association,
British Nutritional
Foundation,
Dieticians Association
of Australia,
Dieticians of Canada ter Heart and Stroke
Foundation;
raziskovalnih in izobraževalnih inštitucij, vključno z Mayo Clinic, UCLA Health Center, University of
Pennsylvania School of Medicine ter University of
Pittsburgh School of Medicine; uradnih državnih ustanov, kot sta British National
Health Service in United States Department of Agriculture; ter zdravstvenih
organizacij, ki izdajajo znanstveno recenzirane (peer-reviewed) publikacije,
kot npr. Kaiser Permanente, se glasi, da je "veganska prehrana zdrava, prehransko
ustrezna in primerna za ljudi v vseh življenjskih obdobjih, vključno z
nosečnicami, doječimi materami, dojenčki, otroki, mladostniki in športniki". Nekateri
dokazujejo tudi, da veganska prehrana pozitivno vpliva na preprečevanje in
zdravljenje številnih kroničnih bolezni (rak, srčno-žilne bolezni, osteoporoza,
diabetes tipa 2, debelost, ...).
Še
najboljše opravičilo, ki ga lahko
ponudimo za zadajanje trpljenja in smrti milijardam in milijardam živali je, da
so okusne. Všeč nam je okus mesa, mlečnih izdelkov, jajc, itd. Ob jedenju živil
živalskega izvora doživljamo užitek naših brbončic.
Toda
v čem se to razlikuje od kateregakoli drugega zadajanja trpljenja in smrti s
strani ljudi, kot je npr. Walter Palmer, Michael Vick ali kdorkoli drug, ki ga
označujemo za "zlorabljevalca"? Odgovor je enostaven: ne razlikuje se v ničemer. Da, morda obstaja psihološka
razlika med nekom, ki sam osebno sodeluje pri ubijanju živali in tistimi, ki
tega ne počno in zgolj hodijo v trgovino kupovati živali, ki jih je ubil nekdo drug. Enako obstaja morda psihološka razlika med nekom, ki je sam osebno umoril človeka in
nekom, ki je za to najel plačanega morilca. Toda oba sta enako moralno
odgovorna in tudi zakon ju obravnava enakovredno kot kriva zagrešitve umora.
Vsakršna psihološka razlika med Walter Palmerjem in nami je z vidika morale
nepomembna.
Poleg tega je nepomembno tudi ali se z živalmi za hrano ravna in se jih ubije "humano". Ali bi bil
kdorkoli manj razburjen nad ubojem Cecila, če bi ga Palmer ubil na bolj "humani" način, namesto da ga je pustil še nekaj časa hoditi naokrog z
izstreljeno puščico zarito v telesu? Seveda ne. Pojem "humano" ravnanje je
povsem brez pomena, ko govorimo o zadajanju nepotrebnega trpljenja in
smrti.
Na
žalost mnoge domnevne organizacije za "zaščito/pravice živali" promovirajo
idejo, da "humana" uporaba živali za hrano ni le neproblematična, pač pa celo
moralno zaželena. Ravno prejšnji teden je časopis New York Times objavil, da bodo pri trgovcu s hitro prehrano McDonald´s pričeli z opuščanjem uporabe jajc, ki
izvirajo iz kokoši, zaprtih v konvencionalne baterijske kletke, v prid “sistema
velikih ptičnic”, ki omogočajo pticam nekaj gibanja. Pri McDonaldsu ocenjujejo,
da bodo potrebovali 10 let za prehod na oskrbo izključno z jajci iz "proste" oz. talne reje. Pri organizacijah za živali Humane Society of the
United States (HSUS) ter Mercy for Animals
(MFA)
skačejo od veselja. HSUS je to potezo razglasil za “prelomni trenutek za
dobrobit živali” in označil McDonald´s za “občudovanja vrednega”, ter, po besedah
direktorja HSUS Wayne Pacella, predstavlja to odstranitev “najkrutejših načinov
zapiranja iz naše prehranske oskrbe”, vsaj kar se McDonaldsa tiče. Pri
organizaciji Mercy for Animals pa trdijo, da so bile njihove preiskave
McDonaldsovih dobaviteljev jajc tiste, ki so odgovorne, da se je to zgodilo.
»Čestitamo McDonaldsu za njegovo predanost pri opuščanju krutih kletk iz svoje verige severnoameriških dobaviteljev jajc,« je dejal predsednik organizacije Mercy for Animals, Nathan Runkle. »Skrajni čas je že bil, da je McDonald´s spoznal, da je tlačenje živali v kletke, ki so komajda večje od njihovih teles, nehumano in neetično.«
Runkle
nam še pravi:
»McDonald´s bi moral nadaljevati ta hvalevreden napredek in vpeljati primerne standarde tudi za piščance, ki so ubiti za Chicken McNuggets.«
Organizacija
Mercy for Animals svetuje tistim, ki jim ni vseeno za živali:
»Tudi vi lahko pomagate! Recite McDonaldsu, da piščanci, vzrejeni za meso, zaslužijo enako zaščito kot tisti, ki so vzrejeni za valjenje jajc.«
Ponovno
lahko vidimo razlikovanje mi/oni: tisti trgovci, ki ponujajo konvencionalna
jajca so zlorabljevalci; tisti, ki ponujajo jajca “proste” oz. talne reje, ki
jih promovirajo “zagovorniki živali”, pa so moralno razsvetljeni. Abolicionisti se ne strinjamo.
Prvič; noro je trditi, da jajca “proste” oz. talne reje predstavljajo karkoli drugega
kot prenos ptic iz kletk v velik hlev, v katerem so ptice utesnjene in živijo v
groznih razmerah. New York Times v svojem članku citira tudi Paul Shapira,
podpredsednika za zaščito farmskih živali pri HSUS, ki hvali McDonaldsovo
odločitev. Ravno danes je Shapiro poslal javno e-pismo (med drugim tudi meni) z
navdušenim pripisom pod zadevo: “wow”, v katerem nam pravi, da “boj proti baterijskim
kletkam sicer še zdaleč ni končan”, toda zagovorniki živali “bi morali
izkoristiti ta zagon, da enkrat za vselej postavijo baterijsko kletko tja kamor
spada: na smetišče zgodovine.”
Wow,
prav zares.
Toda
leta 2004, preden
je začel delati za HSUS, je imel Paul Shapiro precej drugačen pogled na
sistem “proste” oz. talne reje:
»Toda prosta oz. talna reja ne pomeni nujno boljše kvalitete življenja za kokoši. Jajca, ki so označena kot “prosta/talna reja” pogosto prihajajo od kokoši, ki so natlačene drug zraven druge v ogromnih hlevih,« je dejal Shapiro.
Ja. To je Paul, preden je začel delati za HSUS. In to je osupljivo.
Ponovno: wow.
Dejstvo
ostaja, da jajca “proste” oz. talne reje ne nudijo bistvenega izboljšanja na
področju zaščite interesov živali. Pravzaprav so jajca “proste” oz.
talne reje v resnici le zelo kruta prevara (za živali). To je tisto, kar slavijo Shapiro, HSUS in Runkle:
“Prelomni
trenutek”, resno?
Drugič; še enkrat več (in vedno znova) smo priča temu, da se domnevni “zagovorniki živali” združujejo z
industrijo "srečnega"
izkoriščanja,
z namenom omogočiti ljudem prijetnejše počutje ob nadaljnjem sodelovanju pri
izkoriščanju živali [ob jedenju njihovih teles in izločkov; op.p.]. "Zagovorniki živali" znova normalizirajo izkoriščanje živali, s tem ko ga
hvalijo.
Posamezniki
kot so Pacelle, Shapiro in Runkle bi se lahko marsikaj naučili, če bi preštudirali
delo Elizabeth Heyrick, britanske borke za
odpravo suženjstva iz 19. stoletja, ki je zavračala idejo o “postopni
emancipaciji” sužnjev v prid “takojšnje emancipacije”. Zelo dobro je razumela,
da “postopna emancipacija” deluje v prid sužnjelastnikom, saj služi
normalizaciji suženjstva ter ga dela družbeno sprejemljivega kot institucijo,
namesto da bi ga obsojala kot kršenje temeljnih pravic. V svojem navdihujočem
letaku, objavljenem leta 1838, z naslovom Takojšnja, ne
postopna odprava suženjstva, je zapisala:
»Nasprotniki suženjstva so doslej uničili svoja prizadevanja z nesmiselnim sklicevanjem na postopnost emancipacije sužnjev. Prav neverjetno je kako sicer pametni in dobrosrčni ljudje ne opazijo, da so deležni zvijače sužnjelastnikov, s strani katerih načrt o postopnosti emancipacije sužnjev pravzaprav sploh izhaja. Sužnjelastniki se namreč dobro zavedajo, da bo njihova zvijača varna vse dotlej, dokler bodo abolicioniste ujeli na limanice s preusmeritvijo pozornosti od zahteve po takojšnji odpravi k zahtevi po postopni odpravi. Zelo dobro vedo, da namera za postopno emancipacijo ne povzroči nobenega omembe vrednega napredka k sami emancipaciji.«
In
točno to počno welfaristi
pri HSUS in pri Mercy for Animals [ter enako tudi vsi ostali, vključno s slovenskimi
“zagovorniki živali” – glejte sledeče povezave: 1, 2, 3, 4, 5, 6 in 7; op.p.]: sodelujejo
z institucionalnimi izkoriščevalci živali, da bi normalizirali “srečno”
izkoriščanje.
Kakorkoli
že, ideja o “humanem” izkoriščanju živali, ki jih uporabljamo za hrano krši
moralno načelo, za katerega vsi pravimo, da ga sprejemamo ter služi kot osnova
za mi/oni razlikovanje – in sicer, da, karkoli si že mislimo o etiki do živali,
zadajanje trpljenja in smrti živalim v odsotnosti nuje oz. prisile ne more biti moralno sprejemljivo.
Problem
mi/oni razlikovanja je v tem, da je večina nas
v resnici oni. Če verjamemo, da imajo
živali moralno vrednost [če jih ne vidimo kot predmete; op.p.], potem moramo
potegniti ločnico med tistimi, ki jedo živila živalskega izvora, se oblačijo v
njihove kože ali kakorkoli drugače uporabljajo živali ter tako sodelujejo pri živalskem
suženjstvu oz. nadaljujejo z zavestnim in namernim izkoriščanjem nemočnih, in med
tistimi, ki tega ne počno.
******
Če
še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi
vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje
in do samega sebe.
Če
imajo živali moralno vrednost, potem veganstvo ni le ena
izmed možnosti – je nuja. Vsaka organizacija, društvo ali posameznik, ki trdi,
da pripada gibanju za pravice živali, mora zavzeti jasno stališče, da je
veganstvo moralni
imperativ.
Vse
o tem zakaj in kako postati vegan: www.howdoigovegan.com
Gary L.
Francione
Board of Governors Distinguished Professor, Rutgers University
Board of Governors Distinguished Professor, Rutgers University
Anna Charlton
Adjunct Professor of Law, Rutgers University
Adjunct Professor of Law, Rutgers University
©
2015 Gary L. Francione & Anna Charlton
Prevod:
Leon Kralj
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
6. Zakaj
kampanje za dobrobit živali in single-issue kampanje NEOBHODNO promovirajo
izkoriščanje živali
Ni komentarjev:
Objavite komentar