ponedeljek, 02. maj 2016

Predstavljajte si, da bi obstajalo resnično gibanje za "pravice živali"

Predstavljajte si, kako bi bilo vse drugače, če bi obstajalo gibanje za živali, ki: (1) se osredotoča na problematiko  uporabe živali in ne na način ravnanja z njimi; (2) promovira veganstvo kot moralni imperativ; in (3) ki ne bi oglaševalo (ter služilo mastne denarce na račun) welfare reform, "srečnega izkoriščanja" živali, single-issue kampanj, itd.

Industrija, ki promovira izkoriščanje živali (mesna, mlečna, jajčna, itd.) bi se odzvala tako, da bi skušala ohraniti osredotočenost javnosti na način ravnanja z živalmi oz. prepričati ljudi, da se izkoriščanje živali izvaja na "humane" načine. Industrija bi oglaševala enake vrste "reform", kot jih danes oglašujejo obstoječe organizacije in društva za "pravice" živali – večje kletke, "humanejši" zakol, itd.

Tisti ljudje, ki jim je mar za živali, a nočejo oz. še niso pripravljeni postati vegani, bi zmanjšali svojo količino zaužitih živil živalskega izvora in uživali domnevno "srečnejše/humanejše" živalske izdelke.

Povedano drugače, če bi imeli resnično gibanje za pravice živali – takšno, ki promovira veganstvo kot moralni imperativ - bi industrija počela isto kot počne sedaj in isto bi počeli tudi vsi tisti ljudje, ki jim je mar za živali, a nočejo oz. še niso pripravljeni postati vegani.

Razlika bi bila v tem, da bi končno imeli družbeno gibanje za pravičnost, ki ne bi več poslovno sodelovalo z industrijo in ki ne bi zavzemalo stališča, ki je že v sami osnovi prežeto s specizmom. Moralno sporočilo bi bilo jasno: pojem "pravice živali" pomeni, da so vsa čuteča bitja enakovredna v tem, da niso obravnavana izključno kot lastnina oz. potrošno blago, ter da ni moč upravičiti sodelovanja pri izkoriščanju živali, ne glede na to kako (domnevno) "humano" je to izkoriščanje.

Razlika bi bila v tem, da bi imeli gibanje, ki bi zagovarjalo obravnavanje živali kot to kar dejansko so: ne-človeške osebe (bitja, čigar življenja imajo inherentno moralno vrednost) in ne kot zgolj "stvari" do katerih imamo v najboljšem primeru dolžnost "usmiljenja" ali "sočutja" ob njihovem izkoriščanju na bolj "prijazne" načine.

In tako ne bi več imeli "gibanja", kot ga poznamo danes in ki je v svoji osnovi zgolj biznis, ki prodaja "srečno" suženjstvo. Imeli bi pravo gibanje, ki bi zavračalo vse oblike suženjstva.

Imeli bi gibanje, ki bi jasno sporočalo, da če imajo živali moralno vrednost – in večina ljudi že tako ali tako deli to moralno spoznanje – potem je edini razumni odziv ta, da postanemo vegani in prenehamo jesti živali, se oblačiti vanje in jih uporabljati oz. izkoriščati za kakršnekoli druge namene.

Imeli bi gibanje, ki bi se končno osredotočilo na bistveno moralno vprašanje – uporabo živali – in bi prenehalo promovirati in služiti na račun ideje, da gre le za vprašanje boljšega načina izkoriščanja ali za nadomeščanje moralno "najspornejših" živalskih proizvodov (foie gras ali krzno) z ostalimi živalskimi proizvodi ("humano" meso/mleko/jajca/usnje, itd.).  

Razmislite o tem. In če vam to, kar govorim, zveni smiselno, potem se pridružite našemu izvornemu (in prvemu) svetovnemu mirovnemu gibanju za družbeno pravičnost, ki si prizadeva za spremembo paradigme stran od obravnavanja živali kot lastnine k obravnavanju živali kot ne-človeških oseb.  

*******
Če še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje in do samega sebe.  

In nikoli, zares nikoli, ne nasedite nerazumni ideji, ki pravi, da moramo promovirati "srečno/humano izkoriščanje" živali ali postopne "majhne korake", zato da ljudi pripravimo do veganstva. V resnici je ravno obratno: celotna "industrija srečnega izkoriščanja živali" ima en sam cilj – pripraviti ljudi do tega, da nimajo slabe vesti oz. da se počutijo boljše ob konzumiranju živalskih proizvodov.

Če imajo živali moralno vrednost (če niso zgolj predmeti), potem veganstvo ni le ena izmed možnosti - je nuja. Vsaka organizacija ali društvo, ki trdi, da pripada gibanju za pravice živali, mora zavzeti trdno stališče, da je veganstvo moralni imperativ. 

Gary L. Francione
Board of Governors Distinguished Professor of Law, Rutgers University


Prevod: Leon Kralj


Sorodne teme (kliknite na povezavo):



Ni komentarjev:

Objavite komentar