Še
nikoli v zgodovini niso tako imenovani "zagovorniki" kakšne zatirane skupine
porabili toliko časa in vložili toliko truda za prepričevanje javnosti, da je
nadaljevanje zatiranja žrtev, za katere trdijo da jih zastopajo, stvar "osebne
poti" vsakega posameznika ter da je lahko zatiranje "sočutno".
Še
nikoli v zgodovini ni bilo domnevno gibanje za pravičnost tako nepravično. Če
živali kaj štejejo v moralnem smislu, potem je veganstvo naša moralna obveza.
Tako preprosto je to.
Gibanje
za družbeno pravičnost mora biti osnovano na jasnih in trdnih načelih. Kar se
tiče živali, do zdaj še nikoli nismo imeli gibanja za družbeno pravičnost. Imamo
le ogromno število organizacij in društev (ter njihovih podpornikov), ki pod
pretvezo dobrobiti živali ustvarjajo lasten dobiček in nikoli ne zavzamejo
jasnega stališča, da nobeno
izkoriščanje živali ne more biti upravičeno – najsibo še tako "humano" ali "zmanjšano". Poleg tega na vse mogoče načine zavračajo stališče, da v
kolikor smatramo živali za moralno pomembne, je naša najosnovnejša dolžnost
postati vegan. Namesto tega promovirajo najrazličnejša stališča, ki so vsa po
vrsti osnovana na specizmu, in ko so izzvani, nikoli ne ponudijo
vsebinskega odgovora. Še več – vsakogar, ki jih izzove z argumentirano kritiko
obtožijo z izrazi kot npr.:
1.
»Deluješ razdvojevalno!«
2.
»Ponižuješ nas!«
3. »Skrajnež!«
4. »Čistun!«
5. »Ti
si priviligiran, ker si moški/belec/premožen/itd., zato si rasist oz. seksist!«
(kadar izzoveš ljudi drugih ras ali ženske v zvezi z njihovimi diskriminatornimi -specističnimi - pogledi)
Potrebujemo
gibanje za družbeno pravičnost za živali. Še nikoli ga nismo imeli. Oddaljiti
se moramo od vsakršnega sodelovanja
z "welfare" organizacijami. Vse kar potrebujemo je izvorno, neodvisno gibanje, ki
sprejema zelo jasno moralno načelo: nobeno
izkoriščanje živali s strani nikogar
ni moralno opravičljivo.
Zelo
žalostno je, da veliko število t.i. "zagovornikov živali" tako odločno zavrača (in vehementno zaničuje) stališče, da je veganstvo moralni imperativ.
Gibanje
za družbeno pravičnost je popolnoma brez pomena, če obravnava moralnost kot
nekaj kar je stvar interpretacije vsakega posameznika oz. kot nekaj kar si
lahko vsakdo priredi po svoje in kot mu v danem trenutku najbolj odgovarja. Na
primer, ne moremo imeti gibanja za odpravo trgovine z belim blagom, če ne
zavzamemo jasnega stališča, da je trgovanje z belim blagom nemoralno.
Tako
imenovano "gibanje za pravice živali" je prepojeno z ljudmi, ki jemljejo moralo
relativno [tudi med slovenskimi "veganskimi aktivisti" pogosto slišim stavek: »Ljudi ne smemo vznemirjati. Kaj je prav in
kaj narobe je odvisno od vsakega posameznika kako gleda na stvar. Naj vsak naredi za živali kolikor lahko. Kakor komu paše.«;
op.p.]. Izrecno zavračajo idejo, da bi morali izrabiti vsako priložnost za
javno podajanje jasnega in nedvoumnega stališča, da je izkoriščanje živali – ne
glede na to kako "humano" - nemoralno.
Vse
dokler bodo "zagovorniki živali" vztrajali na tem, da gre pri veganstvu kot
moralnem imperativu za "fundamentalizem", tako dolgo ne bo gibanja za družbeno
pravičnost v odnosu do živali. Obstajale bodo le organizacije in društva za "pravice" živali, ki barantajo z interesi živali. To ni nikakršno gibanje za družbeno
pravičnost. Je le biznis.
Težava,
s katero se spopada "gibanje za pravice živali" ni ta, da bi mu primanjkovalo denarja.
Količina denarja, s katero upravljajo organizacije za zaščito/pravice živali,
je namreč naravnost dih jemajoča.
Rešitev
prave težave (problematike izkoriščanja živali) je v tem, da potrebujemo izvorno, neodvisno gibanje
abolicionističnih veganov, ki predstavljajo veganstvo kot to kar dejansko je –
moralna osnova in moralni imperativ. In za to potrebujemo zelo malo ali nič
denarja. Potrebujemo le visoko motivirane ljudi, ki jim ni vseeno in so
pripravljeni izobraziti sebe ter nato še druge – prijatelje, družinske člane,
sosede, celotno skupnost.
Nahajamo
se v procesu nastanka takšnega gibanja. Abolicionisti v ZDA, Veliki
Britaniji, Franciji, Španiji, Avstraliji, Novi Zelandiji, Turčiji, Švedski, Sloveniji
in drugod po svetu redno izvajajo nenasilno, ustvarjalno izobraževanje ljudi o
veganstvu na osnovi abolicionističnih načel.
Edini
ljudje, ki potrebujejo denar so tisti, ki so vpeti v institucionalizirane
dobičkonosne organizacije za zaščito/pravice živali. In te organizacije niso
nič drugega kot navaden posel, ki trguje z interesi živali. Ljudem prodajajo
nesmiselne in diskriminatorne ideje o "karnizmu", o sprejemljivosti promoviranja postopnih
korakov k veganstvu, o večjih kletkah za izkoriščane živali in o redukcitarijanstvu. Prodajajo idejo, da je slabše nositi krzno kot volno, ali uživati foie gras kot katerikoli drug živalski "proizvod".
Vse te organizacije
in društva so del problema in ne del rešitve.
Ne
potrebujemo še več biznisa na račun živali. Potrebujemo zgolj ljudi, ki jim je
mar za živali in ki razpoznavajo, da donirati "welfare" organizacijam ni "aktivizem".
Potrebujemo ljudi, ki razpoznavajo, da kakršnokoli promoviranje teh organizacij
pomeni popolno izdajo živali.
Moralna
načelnost ne pozna cene in ne more biti prodana za noben znesek.
******
Če še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo
pomeni nenasilje. V prvi vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a
tudi za nenasilje do Zemlje in do samega sebe.
Če smatrate živali za moralno pomembne, potem
veganstvo ni le ena izmed možnosti - je nuja. Vsaka organizacija, društvo ali
posameznik, ki trdi, da pripada gibanju za pravice živali, mora dati jasno
vedeti, da je veganstvo moralni imperativ.
In nikoli, zares nikoli, ne nasedite nerazumni
ideji, da moramo promovirati "srečno/humano izkoriščanje" živali ali
postopne "majhne korake" do veganstva. V resnici je ravno
obratno: celotna industrija "srečnega izkoriščanja" ima en sam cilj –
pripraviti ljudi do tega, da nimajo slabe vesti oz. da se v moralnem smislu počutijo
pomirjene ob konzumiranju živalskih proizvodov.
Gary L. Francione
Board of Governors Distinguished Professor of Law,
Rutgers University
Vse informacije o tem zakaj in kako postati vegan:
Prevod: Leon Kralj
Viri:
Sorodne
teme (kliknite na povezavo):
7.
ŠEST TEMELJNIH NAČEL ABOLICIONISTIČNEGA PRISTOPA K PRAVICAM ŽIVALI
Ni komentarjev:
Objavite komentar