Ljudje
ponavadi skušajo opravičevati svoje zatiranje in izkoriščanje živali z
izpostavljanjem domnevnih empirično dokazanih razlik med ljudmi in živalmi. Ena
izmed številnih razlik na katere se sklicujejo je ta, da so živali, za razliko
od ljudi, nesposobne moralnega razmišljanja, presojanja in ravnanja. Tovrstni
pomislek pravi, da so lahko člani moralne skupnosti samo tisti, ki razpoznajo
moralnost določenih situacij ter se ravnajo v skladu z moralnimi načeli, ki
veljajo v odnosu do drugih - in glede na to, da živali tega domnevno niso
sposobne, smo upravičeni do tega, da jih obravnavamo kot predmete brez moralne
vrednosti (da jih jemo, se oblačimo v njihove kože in izkoriščamo na vse mogoče
načine).
Ta
argument je problematičen iz najmanj dveh razlogov.
Prvič,
težava je že v samem logičnem sklepanju. Predpostavljajmo, da imamo dva človeka
– enega, ki je normalno razvit in drugega z motnjami v duševnem razvoju, ki je
nezmožen razpoznavanja svojih moralnih dolžnosti v odnosu do drugih ljudi. Se
ta dva človeka med seboj razlikujeta? Nedvomno. Je katera izmed razlik med
njima pomembna za to, kako ju obravnavamo? Da, seveda. Če ima nekdo motnje v
duševnem razvoju, zaradi česar je nezmožen razpoznavanja svojih dolžnosti, potem
si morda ne bi želeli, da se mu npr. zaupa odgovornost sklepanja pravnih
pogodb. Toda ali je ta razlika pomembna pri tem, da uporabimo takšnega človeka
brez njegove privolitve v biomedicinskih poskusih, ga prisilimo v darovanje
organov ali ga na kakršenkoli drug način izrabimo izključno kot sredstvo za
dosego našega cilja? Večina med nami bi bila zgrožena ob predlogu, da lahko
uporabimo ljudi z motnjami v duševnem razvoju kot "poskusne zajčke"
ali da jih prisilimo v darovanje organov ali da jih imamo za sužnje. Vsi
razpoznavamo, da je njihova duševna nezmožnost nepomembna pri tem, ko govorimo
o moralni upravičenosti izkoriščanja teh ljudi kot vira za "normalne"
ljudi.
Drugič,
gre tudi za ignoriranje empiričnih dejstev. Smo mar res samo ljudje sposobni moralnega
odziva in ravnanja? Obstaja neskončno število zabeleženih primerov različnih
živalskih vrst, ko so le-te tvegale svojo lastno fizično varnost z namenom
pomoči drugim; kar pomeni, da so ravnale na način, ki ga ljudje smatramo za
moralnega. Psi, ki tečejo v goreče hiše zato, da bi rešili ljudi; rakuni, ki
tvegajo svojo lastno varnost, da pomagajo drugim rakunom, ki so slepi; primati,
zaprti v živalskih vrtovih, ki zaščitijo ljudi, ki padejo v njihovo ogrado.
Na
enega takšnih primerov so me opozorili tudi moji študenti pri predmetu Človekove
pravice/pravice živali, ki ga skupaj z Anno Charlton poučujeva na Univerzi
Rutgers: pes, ki je
tvegal svoje življenje, zato da bi pomagal drugemu psu, ki ga je zbil avto (kliknite za ogled videa).
Ne trdim, da je pes sprva posedal naokrog in premišljeval o svojih moralnih
dolžnostih preden se je odzval na enak način, kot bi to storil človek. Pa kaj
zato! Pes je ravnal nesebično. Tega pasjega vedenja ni mogoče odpraviti z
razlago, češ da je šlo za nekakšen "instinkt" ali koristoljubno
potezo. Pes se je povsem jasno in namerno odločil storiti nekaj, kar je
predstavljalo resno tveganje za njegovo lastno življenje.
In
ljudje, ki naj bi bili "nekaj posebnega" oz. domnevno
"večvredni" od psa, ker so za razliko od njega moralna bitja, se niso
zmenili niti toliko, da bi ustavili ali vsaj upočasnili hitrost vožnje svojih
avtomobilov.
******
Če
še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi
vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za
nenasilje do Zemlje in do samega
sebe.
Če
smatrate živali za moralno pomembne, potem veganstvo ni le ena izmed možnosti -
je nuja. Vsaka organizacija, društvo ali posameznik, ki trdi, da pripada
gibanju za pravice živali, mora dati jasno vedeti, da je veganstvo moralni imperativ.
Gary L.
Francione
Board
of Governors Distinguished Professor of Law, Rutgers University
Vse
informacije o tem zakaj in kako postati vegan:
Prevod:
Leon Kralj
Naslov
izvirnika: Moral Behavior and Moral Significance
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
Ni komentarjev:
Objavite komentar