»Nihče v resnici ne verjame izreku "podgana je enakovredna prašiču, prašič psu in pes otroku", ki namiguje na enakovrednost življenj vseh bitij (ali vsaj življenj vseh sesalcev). No, pa ga preverimo: če bi se podgana, prašič, pes in otrok nahajali na cesti, po kateri se jim bliža tovornjak, rešite pa lahko le enega izmed njih, koga bi izbrali?«
No,
pa se pozabavajmo z Jensenovim testom. Tudi, če odgovorimo, da bi rešili otroka,
le kaj nam to pove o moralnosti jedenja živali in živalskih proizvodov,
uporabljanja živali v cirkusih, živalskih vrtovih, rodeih ali oblačenja v
živalske kože?
Odgovor:
Prav nič.
Da
bo vse skupaj še bolj jasno, predvidevajmo, da se pred drvečim tovornjakom
nahajata dva človeka – zelo star človek in dojenček. Tudi, če bi se odločili
rešiti dojenčka, mar to pomeni, da je moralno sprejemljivo jesti starejše ljudi,
izdelovati iz njih čevlje, jih uporabljati v cirkusih, živalskih vrtovih ali
rodeih, jih uporabljati kot prisilne darovalce organov z namenom rešiti mlade
ljudi oz. jih kako drugače obravnavati izključno kot vir oz. potrošno blago?
Ne,
seveda ne.
Predvidevajmo,
da bi se pred tovornjakom znašla dva otroka: Jensenov otrok in otrok nekoga
drugega. Jensen bi nedvomno rešil svojega otroka. Ali to pomeni, da ima drugi
otrok manjšo moralno vrednost in se ga lahko obravnava izključno kot vir oz.
potrošno blago?
Ne,
seveda ne.
Poleg
tega, ko se odločamo o tem kaj pojesti za večerjo, nismo v situaciji,
ki bi bila kakorkoli podobna tej, ki jo omenja Jensen. Če, kot priznava tudi Jensen
sam, ne rabimo uživati živalskih proizvodov za optimalno zdravje, potem nismo
pod nobenim pritiskom, ki bi nas silil k temu, da naj izberemo. Če jemo meso,
mlečne izdelke ali jajca, medtem ko se lahko odločimo, da bomo jedli zelenjavo,
sadje, žita, stročnice in oreščke, potem sodelujemo pri zadajanju trpljenja in
smrti živalim le zavoljo gurmanskega užitka. Če živali v moralnem smislu sploh kaj veljajo, potem jim zadajati
trpljenje in smrt zaradi tako očitno banalnega razloga kot je gurmanski užitek,
ne more biti upravičeno.
Jensen
enostavno ignorira najpomembnejše vprašanje: Ali lahko upravičimo specizem? Če bi leta 1830
vprašali belopoltega človeka koga bi rešil smrti – drugega belca ali temnopolto
osebo – bi bil odgovor popolnoma jasen. Pravzaprav, belopolti človek po vsej
verjetnosti sploh ne bi razumel našega vprašanja in bi mislil, da smo nori ker
sploh postavljamo takšno vprašanje. Naše moralne intuicije so torej precej
nezanesljivo vodilo, saj je glavna težava v tem, da so te naše moralne
intuicije okužene in pod vplivom prevladujočega predsodka, ki ga očitno ne
znamo obrazložiti oz. razumsko upravičiti.
Ko
rečem "vsa čuteča bitja so enakovredna", s tem mislim to, da smo glede
kateregakoli čutečega bitja dolžni podati tehten moralno opravičljiv razlog za zadajanje trpljenja in smrti temu bitju. Trdim, da moj nazor v zvezi s tem ne
le, da ni kontroverzen, pač pa se večina ljudi pravzaprav strinja z njim.
Vse
kar moramo uvideti je, da užitek, zabava ali priročnost ne morejo šteti kot "tehten moralno opravičljiv razlog" za jedenje živali, oblačenje vanje ali njihovo
uporabljanje. To nas neobhodno vodi
do spoznanja, da je 99,99% vsega uporabljanja živali že v sami osnovi moralno
neupravičljivega.
Robert
Jensen je sicer precej napredno razmišljujoči človek. A resnično mora
prevetriti svoje poglede na etiko v odnosu do živali. Upam, da bo čimprej
spoznal tudi, da če bi vse žito, ki ga namenjamo živini, porabili za nahranitev
ljudi, bi lahko naredili pomemben
korak k odpravi svetovne lakote. Za proizvodnjo enega kilograma živalskih
beljakovin je potrebnih ogromno kilogramov rastlinskih beljakovin; veliko več
vode je potrebne za pridelavo kilograma mesa kakor za pridelavo kilograma
krompirja. Po pravici povedano, tudi če Jensen živalim ne bi pripisoval nikakršne
moralne vrednosti in bi jo pripisoval le ljudem, bi ga to še vedno zavezovalo k
veganski prehrani.
******
Če
še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi
vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje
in do samega sebe.
Gary
Francione
Professor, Rutgers University
Professor, Rutgers University
©
2013 Gary L. Francione
Prevod:
Leon Kralj
Vse
o tem zakaj in kako postati vegan: www.howdoigovegan.com
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
Ni komentarjev:
Objavite komentar