petek, 19. avgust 2016

Singerjevo stališče o ribah smrdi pri glavi

V nedavnem članku t.i. "oče modernega gibanja za pravice živali" Peter Singer pravi:
»Iznajti moramo način kako humano uloviti in ubiti divje ribe, oziroma če to ni možno, poiskati manj kruto in bolj vzdržno alternativo jedenju rib.«
Alternativo? Hm, kaj porečeš na zelenjavo, sadje, oreščke, stročnice in žita, Peter?

Kot sem že razlagal na tej spletni strani in drugod, Singer domneva, da uporaba rib (ali drugih živali) za hrano, če se z njimi ravna "humano", sama po sebi ni moralno sporna, kajti glede na njegovo prepričanje, ribe niso v prihodnost usmerjena bitja, zato nimajo interesa po nadaljevanju življenja, imajo le interes, da ne trpijo.

Singerjevo stališče, da imajo interes po življenju (za razliko od tega, da nočejo trpeti) le tista bitja, ki imajo človeku podobno zavedanje samega sebe, je odraz specizma. Vsaka riba ceni svoje življenje enako kot jaz cenim svoje in enako kot vi cenite vaše. Riba morda na drugačen način razmišlja o svojem življenju kot jaz o svojem. Pa kaj potem? Ima svoje potrebe, hotenja, želje in rada bi še naprej živela. Enako kot jaz. Enako kot vi. Enako kot vsa čuteča bitja.

Poleg tega se je Singer ponovno odločil ignorirati dejstvo, da ker so živali lastnina, welfare standardi [standardi za dobrobit živali; op.p.] nikoli ne bodo (z redkimi izjemami) dosegli kaj več od tega, kakor da omogočijo industriji bolj učinkovito izkoriščati živali. Standardi za dobrobit živali skorajda nikoli niso vpeljani brez da bi bili povezani z ekonomsko koristjo. Ekonomske zakonitosti so torej tiste, ki odrejajo kakšni bodo ti standardi, stvarnost pa je takšna, da so le-ti na zelo nizki ravni. Izboljševanje standardov za dobrobit živali zato v praksi preprosto ne deluje.

V članku Singer med drugim pravi:
»Predpisi za zakol na splošno zahtevajo, da se živali omami preden se jih ubije, oziroma da smrt nastopi takoj, ali v primeru obrednega klanja tako hitro kot dovoljujejo verski predpisi.
Vendar pa to ne velja za ribe. Zahteva po humanem zakolu ne obstaja niti za divje ribe ulovljene in ubite na morju, niti za večino gojenih rib.«  
Naravnost šokantno je, da Singer namiguje, da so predpisi, ki domnevno zahtevajo "humano" klanje kaj več kot le poskusi, da bi se ljudje počutili bolj prijetno ob grozotah, ki se dogajajo v klavnicah. Če je Singer kdajkoli bil v klavnici – bodisi v konvencionalni bodisi v kateri izmed tistih, ki je oblikovala Temple Grandin, dobitnica priznanja organizacije za pravice živali PETA – in misli, da besedi "humano" in "klanje" sodita skupaj, potem ni bil pozoren na to, kaj se dogaja na mestu zakola [Opomba prevajalca: Profesor Gary L. Francione je v zgodnjih letih svojega delovanja na področju pravic živali kot odvetnik pro bono zastopal številne zagovornike živali na sodiščih in v ta namen obiskal preko 30 klavnic, od konvencionalnih do najbolj "humanih" in v vseh prišel do istega zaključka – prav vse klavnice so mesta groze, strahu, nasilja, trpljenja in smrti. Med njimi ni prav nikakršnih razlik]. Vedno znova lahko vidimo, da omamljanje in izkrvavitev živali pogosto nista izvedena pravilno, a četudi bi bila izvedena pravilno, imenovati takšno mučenje na katerikoli stopnji in na kakršenkoli način "humano", je globoko zaskrbljujoče. 

In nenazadnje, ker Singer in drugi welfaristi vidijo veganstvo le kot enega izmed načinov za zmanjševanje trpljenja in ne kot zahtevo po pravičnosti, ki prepoveduje uporabo živali za človekov vir (ne glede na to kako "humana" je ta uporaba), ne morejo predstavljati veganstva drugače kot neke vrste "fleksitarijanstvo" in podpirati "srečno" izkoriščanje živali, ki ga oglašujejo kot "sočutnega". Singer trdi, da je dosledno veganstvo "fanatično" in da si v moralnem smislu lahko privoščimo "luksuz" jedenja "humanih" živalskih proizvodov.

Če še niste vegan, postanite vegan. Je zelo enostavno, boljše za zdravje in za planet. In najpomembneje – je moralna in pravična odločitev.

Če ste že vegan, potem izobražujte ostale ljudi o veganstvu.

Gary L. Francione
Board of Governors Distinguished Professor of Law, Rutgers University

© 2010 Gary L. Francione

Prevod: Leon Kralj

Vse o tem zakaj in kako postati vegan: www.howdoigovegan.com


Sorodne teme (kliknite na povezavo):



Ni komentarjev:

Objava komentarja