Kot "selfie moralo" pojmujem pojav, do katerega pride, ko nekdo vsebinsko
nestrinjanje oz. utemeljeno kritiko označi za "napadanje", "agresijo", "sovražnost", "očrnitev" ali "sramotenje", brez da bi podal kakršenkoli vsebinski odgovor na
to kritiko. Selfie morala ni nič drugega kot narcizem. In je odraz globokega
specizma.
Na
primer, ko abolicionistični vegani podajo utemeljeni argument, da priznavanje
moralnega statusa živalim zahteva
prepoznanje veganstva za moralni imperativ, so s strani welfare "zagovornikov živali" nemudoma zasuti s predvidljivim naborom očitkov in tarnanja,
češ da takšno stališče "ponižuje" oz. izraža "sovražno nastrojenost" do
ne-veganov. Samo pomislite. Tisti, ki podpirajo oz. sodelujejo v nasilnem,
izkoriščevalnem ali tudi drugače moralno spornem ravnanju glede živali,
obtožujejo tiste, ki nasprotujejo izkoriščanju živali, za "agresivne", "sovražno
nastrojene" in "nasilne". Očitno menijo, da je moč sleherno utemeljeno kritiko
njihovega nerazumnega stališča preprosto označiti za nasilje.
Gre
za popolnoma brezsramen narcizem, ki v bistvu pravi: »Dol mi visi za živali;
dol mi visi za tehtno utemeljeno moralno teorijo. Edino kar šteje so moja čustva in ne maram biti
kritiziran.«
Prav res, tovrstno stališče je celo žalitev pojma narcizem.
Tisti,
ki imajo na argumentih utemeljeno stališče v prid veganstva kot moralne osnove,
so s strani selfie moralistov pogosto označeni za nekakšne "pripadnike kulta". Kakšen nesmisel. Glavna značilnost slehernega kulta je prepoved razumskega mišljenja.
Kdo je torej "pripadnik kulta" - tisti, ki ima na razumu osnovano branljivo
moralno stališče, ali tisti, čigar edini argument se pravzaprav glasi: »Ne
strinjaš se z menoj. Nasilen si. Zasramuješ me. Sem na svoji "osebni prehranski
poti"«?
Še
ena manifestacija selfie morale: »Vsakdo, ki se ne strinja z menoj ali ne
razpozna, da sem krasna in občudovanja vredna oseba, je rasist ali seksist.«
Ponovno gre za ignoriranje predstavljenega vsebinskega argumenta. Vse se vrti le okoli tistega, ki je nagovorjen, zato je vse, kar nagovorjenemu ni všeč, gotovo zgrešeno. Ljudje so označeni za
moralne ali nemoralne zgolj na podlagi tarnanja nagovorjenega. Tovrstno
ravnanje je odraz čistega narcizma.
Selfie
morala ponazarja moralni propad "gibanja za živali".
******
Če še niste vegan, prosim
postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi vrsti gre za
nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje in do samega sebe.
In nikoli, zares nikoli,
ne nasedite nerazumni ideji, da moramo promovirati "srečno/humano izkoriščanje" živali ali postopne "majhne korake", zato da ljudi pripravimo do veganstva. V
resnici je ravno obratno: celotna "industrija srečnega izkoriščanja
živali" ima en sam cilj – pripraviti ljudi do tega, da nimajo slabe vesti
oz. da se v moralnem smislu počutijo pomirjene ob konzumiranju živalskih
proizvodov.
Če so živali moralno
pomembne, potem veganstvo ni le ena izmed možnosti - je nuja. Vsaka
organizacija, društvo ali posameznik, ki trdi, da pripada gibanju za pravice
živali, mora zavzeti jasno stališče, da je veganstvo moralni imperativ.
Gary
L. Francione
Board
of Governors Distinguished Professor of Law, Rutgers University
©2015
Gary L. Francione
Vse
o tem zakaj in kako postati vegan: www.howdoigovegan.com
Prevod:
Leon Kralj
Sorodne teme (kliknite na povezavo):
1. Odzivi
ljudi na mojo kritiko vegetarijanskega piknika v Mariboru (avtor: Leon Kralj)
2. Odprto
pismo Daniju Sušniku, predsedniku Slovenskega veganskega društva (avtor: Leon Kralj)
Dodatno branje:
Substantive Criticism ≠ Psychological Abuse (by Benjamin MacEllen)
Ni komentarjev:
Objavite komentar