Pojem "abolicionizem", uporabljen v kontekstu etike v odnosu do živali, je mnogokrat
zlorabljen, saj ga uporabljajo tri različne vrste ljudi: tisti, ki sami sebe
imenujejo "abolicionisti" in bi radi videli odpravo vseh oblik izkoriščanja
živali; tisti, ki bi radi videli odpravo nekaterih, toda ne vseh oblik
izkoriščanja živali; in tisti, ki bi radi dosegli odpravo le nekaterih "najhujših zlorab" živali, toda v osnovi izkoriščanju živali ne
nasprotujejo. Zato seveda med tistimi, ki sami sebe smatrajo za "abolicioniste",
ni splošnega medsebojnega soglasja o tem za kaj si prizadevajo ter kako
nameravajo odpraviti to kar želijo odpraviti. V tem oziru "abolicija" sama po
sebi ne označuje nobenega določenega stališča, enako kot ga ne pojem "pravice
živali", ki je danes postal povsem brez pomena, saj ga uporabljajo
izkoriščevalci živali, ki trdijo, da verjamejo v "pravice živali".
Ta
blog opisuje točno določeno abolicionistično teorijo, poznano kot "abolicionistična teorija o pravicah živali", ki je bila razvita kot
alternativa stališču, ki ga je razvil avstralski filozof Peter Singer,
t.i. "oče modernega gibanja za pravice živali". Singer promovira obliko
preferenčnega utilitarizma, filozofskega nazora, po katerem je osnova in merilo
človekovega delovanja lastna korist. Singer poziva k dejanjem oz. sprejemanju
takšnih odločitev, ki maksimizirajo zadovoljitev interesov oz. želja tistih, ki
so udeleženi oz. prizadeti v določeni situaciji. Večjo moralno vrednost
pripisuje bitjem, ki imajo človeku podobno samozavedanje in so zmožne
načrtovanja prihodnosti. Čeprav priznava, da so primati, delfini in sloni
sposobni tovrstnega samozavedanja, glede ostalih živali izraža dvom in smatra,
da številne živali, ki jih izkoriščamo, živijo le v nekakšni večni sedanjosti.
Po Singerjevem mnenju imajo živali interes, da ne trpijo bolečine ali
doživljajo stiske, a hkrati nimajo interesa po nadaljevanju življenja, kar ga napeljuje k temu, da jim ne priznava
pravice do tega, da niso uporabljene kot nadomestljiv vir za človekovo uporabo
- za razliko od priznavanja te pravice "normalnim" ljudem in tistim živalim, ki
imajo človeku podobno obliko samozavedanja.
Singer
se v prvi vrsti osredotoča predvsem na ravnanje z živalmi in ne na njihovo uporabo
ter zagovarja welfare reforme [reforme za "dobrobit" živali; op.p.]. Na primer, leta 2005 je bil Singer na čelu prizadevanja večine velikih organizacij za "dobrobit" živali, The Humane Society of the
United States (HSUS), People for the Ethical Treatment of Animals (PETA), Farm
Sanctuary, Mercy For Animals, Vegan Outreach in Compassion Over Killing, ki so
javno častile ameriško trgovsko verigo Whole Foods Market za njihovo uvedbo
programa označevanja izdelkov živalskega izvora z oznako 5-stopenjske lestvice "srečnega izkoriščanja". Singerja se lahko upravičeno označi za ključno figuro gibanja za "srečno izkoriščanje" živali, ki kot zaželeno promovira "sočutno" uživanje mesa "višjega welfare standarda" in drugih živil živalskega
izvora, in ki naj bi skupaj z welfare reformami predstavljali primeren način za
zagovarjanje pravic živali. To gibanje za "srečno izkoriščanje" danes
prevladuje modernemu gibanju za pravice živali v Evropi, Severni in Južni Ameriki, Avstraliji in na Novi Zelandiji.
Abolicionistični
pristop zavrača Singerjev pristop in vključuje element etike, ki je značilen za
zavzemanje za vse vrste pravičnosti, kot na primer vidik Toma Regana, a ima
nekaj drugačnih elementov in poudarkov.
I.
Prvič,
abolicionistični pristop zavrača vsakršno uporabo živali. Doktrinalna osnova za
to zavračanje je, da imajo vsi ljudje, neodvisno od specifičnih osebnih
značilnosti, temeljno moralno pravico do tega, da niso obravnavani izključno kot lastnina drugih. Ravno ta pravica je tista, na osnovi katere je
prepovedano človeško suženjstvo. Imeti moralno vrednost pomeni, da moramo zavrniti
status človeka kot lastnine, ki dovoljuje sužnjelastniku ovrednotiti življenje in temeljni interes človeka z 0 (nič). In ne moremo
upravičiti tega, da ne bi te pravice razširili tudi na živali, razen če
samovoljno razglasimo, da živali nimajo nikakršne moralne vrednosti, kar pa
velika večina ljudi zavrača. Če imajo torej živali moralno vrednost, jih ne
moremo obravnavati izključno kot vir za dosego človekovih ciljev. In razpoznavanje
pravice, da nisi obravnavan kot lastnina, ima za logično posledico zavrnitev vsega institucionaliziranega izkoriščanja živali. Abolicionisti (kot sam uporabljam ta
izraz) zavračamo udomačevanje živali in trdimo, da jih ne bi smeli spravljati
na svet in vzrejati za uporabo človeku, ne glede na to kako "humano" to
počnemo.
Brez
da bi se rabili sklicevati na pravice, pridemo vsi ljudje do enakega zaključka.
Vsem nam je namreč skupna moralna intuicija, ki pravi, da čutečim bitjem ni prav povzročati "nepotrebnega" trpljenja in smrti. In če povzročamo
trpljenje in smrt čutečim bitjem po nepotrebnem, delujemo v nasprotju z
lastnimi moralnimi vrednotami. Obstaja seveda nesoglasje o tem kaj se smatra
kot nujnost, toda na splošno se vsi strinjamo, da za nujnost ne moremo šteti
užitka, zabave ali priročnosti. To je tudi razlog, zakaj večina med nami
nasprotuje npr. pasjim bojem, bikoborbam, video posnetkom s prizori sodomije,
ipd.
Dejstvo
je, da je velika večina uporabe živali namenjena izključno užitku, zabavi ali je
udejanjena iz navade. Največji delež ubitih živali je ubitih za hrano.
Človeštvo vsako leto ubije približno 70 milijard kopenskih in bilijon morskih
živali za hrano. Jedenje živali se je včasih na splošno upravičevalo z
zdravstvenimi razlogi in veljavnimi prehranskimi smernicami. Te smernice so
danes ovržene s peer-reviewed študijami in dokazano je, da je veganski
način prehranjevanja odličen za optimalno zdravje in primeren za ljudi v vseh
življenjskih obdobjih, tudi za nosečnice, doječe matere, dojenčke, otroke, mladostnike,
starostnike in športnike. Še več, naraščajoče število strokovnjakov (nutricionistov,
uradnih zdravnikov, itd.) trdi, da hrana živalskega izvora škoduje zdravju.
Ravno tako ni več nobenega dvoma o tem, da živinoreja predstavlja eno največjih ekoloških groženj našemu planetu. Torej je še najboljše opravičilo, ki
ga lahko ponudimo za to, da povzročamo nepredstavljivo velike količine
trpljenja in smrti živalim to, da so okusne, da smo jih navajeni jesti ali ker nam
je tako priročno. Pravzaprav 99,99% naše uporabe živali izhaja iz trivialnih
razlogov in nasprotuje temeljnim moralnim načelom, za katere sicer trdimo, da
jih sprejemamo.
Edina
oblika uporabe živali, ki ni izključno trivialna, je uporaba živali v poskusih za
zdravljenje resnih človeških bolezni. Če pustimo ob strani dejstvo, da
obstajajo resni dvomi glede koristi vivisekcije za človekovo
zdravje, nikakor ne moremo moralno upravičiti uporabe živali v poskusih,
v katerih ne bi mogli uporabljati ljudi. Ljudem namreč priznavamo
temeljno pravico do tega, da ne smejo biti uporabljeni izključno kot vir. In ne
moremo upravičiti tega, da ne bi raztegnili te pravice tudi na živali.
II.
Drugič,
z ozirom na to, da zavračamo uporabo živali, abolicionisti ne podpiramo
kampanj, ki si prizadevajo za reforme na področju uporabe živali. Torej ne podpiramo kampanj za welfare reforme,
ki domnevno izboljšujejo ravnanje z izkoriščanimi živalmi.
V
teoretičnem smislu torej logično velja, da če izkoriščanja živali ne moremo moralno
upravičiti, potem ne bi smeli oglaševati kampanj, ki se (domnevno) odražajo v
bolj "humanem" izkoriščanju.
Tudi v praktičnem smislu je empirično dokazano, da so welfare reforme
neučinkovite, predvsem zato, ker imajo živali status lastnine. Zaščita
interesov živali predstavlja strošek, zato na splošno ščitimo interese živali
le takrat, ko to prinaša korist, predvsem ekonomske narave. Status živali kot
lastnine povzroči omejevanje interesov živali in večina reform v resnici ne
stori nič drugega kot to, da zgolj modificirajo oz. prilagajajo prakse izkoriščanja živali z
ozirom na donosnost, kot na primer: povečanje stroškov za izboljšanje
bivanjskih pogojev za živali ima za posledico nižje veterinarske stroške, kar
celokupno gledano izboljša proizvodno učinkovitost industrije. Tudi v primerih,
ko stroški proizvodnje narastejo, ta porast redko preseže elastičnost
povpraševanja in nima negativnega učinka na trg z živalskimi proizvodi. Welfare
reforme torej v ničemer ne izkoreninjajo statusa živali kot lastnine. Ravno
obratno, welfare ukrepi omogočijo, da se javnost počuti bolje ob izkoriščanju
živali, kar posledično spodbudi nadaljnjo uporabo živali.
Abolicionistični
pristop, poleg tega da zavrača kampanje za welfare reforme, ki se zavzemajo za
reguliranje oz. "izboljšavo" standardov ravnanja z izkoriščanimi živalmi,
zavrača tudi single-issue kampanje, ki si prizadevajo za prepoved točno določenih
praks izkoriščanja živali. Na primer, abolicionisti ne oglašujemo kampanj proti
krznu ali gosjim/račjim jetrom (foie gras). V družbi, v kateri je uporaba
živali na splošno moralno sprejemljiva, takšne kampanje neobhodno sporočajo, da
je neka določena oblika izkoriščanja živali hujša od druge, kar pomeni, da je
tista oblika izkoriščanja živali, ki ni predmet kampanje, moralno bolj
sprejemljiva. Tako se krzno smatra za moralno oporečno, usnje in volna pa sta
moralno sprejemljivi alternativi. Uživanje gosjih/račjih jeter se smatra za
nemoralno, preostala hrana živalskega izvora pa je v moralnem smislu boljša in
sprejemljiva. Dokler bodo ljudje mislili, da je jedenje hrane živalskega izvora
moralno sprejemljivo, ne bodo videli smisla v zavračanju le točno določenih vrst
uporabe živali. Že dolga desetletja obstajajo single-issue kampanje proti krznu
in različnim vrstam hrane (foie gras, teletina, itd.), pa je povpraševanje po
teh izdelkih še vedno zelo visoko.
III.
Tretjič,
abolicionistični pristop smatra veganstvo kot moralno osnovo in trdi, da
ne moremo potegniti jasne moralne ločnice med mesom in ostalimi živalskimi
proizvodi, kot so mleko, mlečni izdelki in jajca, ali med hrano živalskega
izvora in uporabo živali za oblačila oz. druge proizvode. Če živalim pripisujemo
sploh kakšno moralno vrednost, potem ne moremo upravičiti tega, da jih
jemo, se vanje oblačimo ali jih kako drugače uporabljamo. Če posameznik samega
sebe smatra za abolicionista, potem ne more uživati nobenih živil živalskega
izvora, enako kot abolicionist, ki nasprotuje suženjstvu, ne more posedovati
sužnjev. Abolicionistični pristop vidi veganstvo kot edini razumni odgovor na spoznanje,
da imajo živali moralno vrednost. Se pravi, če imajo živali moralno vrednost in
niso le stvari, ki obstajajo izključno zato, da služijo kot vir človeku oz. kot
sredstvo za dosego človekovega cilja, potem ne moremo upravičiti tega, da jih
jemo, se vanje oblačimo ali jih uporabljamo na kakršenkoli drug način.
Abolicionistični
pristop vidi problematiko izkoriščanja živali primarno v povpraševanju in ne v ponudbi. Težava torej ni v tem, da obstaja industrija oz. institucionalni izkoriščevalci
živali, ki nudijo živalske proizvode ljudem; primarna težava se nahaja v tem,
da ljudje povprašujejo po tovrstnih proizvodih. Zagovorniki welfare pristopa vidijo rešitev primarno (nekateri med njimi celo izključno) v tem, da se z
izboljšavami na področju zakonodaje, ki ureja način ravnanja z živalmi, ustvari
takšno ponudbo, ki bo osnovana na bolj "humani" proizvodnji. Zagovorniki abolicionističnega
pristopa pa vidimo rešitev primarno v zmanjševanju povpraševanja, tako da
prepričamo ljudi, da sprejmejo moralno neupravičenost izkoriščanja živali, kar
jih posledično zavezuje k veganstvu.
Kar
se tiče aktivizma, bi se morali abolicionisti posluževati ustvarjalnega in
nenasilnega pozivanja ljudi k veganstvu, kar lahko poteka na številne načine.
Postavitev zložljive mizice na lokalni tržnici in deljenje vzorčkov veganske
hrane, deljenje izobraževalnega materiala, predavanje na osnovnih, srednjih,
visokih šolah, fakultetah ter drugih krajih, organiziranje miroljubnih
demonstracij, izobraževanje družinskih članov, prijateljev in sosedov o
problematiki izkoriščanja živali in veganstvu so vse primerni načini, ki
pomagajo ljudem uvideti, da je postati vegan edina logična poteza, v kolikor
jim je mar za živali in jim priznavajo moralno vrednost.
IV.
Četrtič,
pomemben del abolicionističnega
pristopa je, da pogojuje moralni status živali izključno s sposobnostjo občutenja in z nobeno drugo kognitivno lastnostjo. Občutenje je subjektivna
zavest: obstaja nekdo, ki zaznava in doživlja svet. Čuteče bitje ima svoje
interese; se pravi, prioritete, potrebe ali želje. Če je bitje čuteče, to
zadostuje, da ima pravico ne biti uporabljeno kot sredstvo za dosego
človekovega cilja, kar vzajemno nalaga človeku moralno obvezo, da ne uporabi to
bitje kot svoj vir. Rešitev ni v "humani" uporabi te živali. Čeravno je manj
trpljenja boljše kot več, nobeno izkoriščanje ne more biti moralno upravičeno.
Čeprav Peter Singer smatra sposobnost občutenja kot potrebno in zadostno za to, da je bitje
lahko deležno moralne veljave, vseeno misli, da sposobnost občutenja sama po
sebi ni zadosten razlog, da bitja ne uporabimo kot nadomestljiv vir v primeru,
če to prinaša korist "normalnim" ljudem. Se pravi, po njegovem je človeška sposobnost
samozavedanja in načrtovanja prihodnosti tista, zaradi katere ni prav
ubijati ljudi. Na osnovi te predpostavke Singer trdi, da je ljudem podeljena "pravica do življenja". Kot že rečeno, čeprav Singer meni, da so primati,
delfini in sloni v tem oziru podobni ljudem in da imajo človeku podobno
zavedanje samega sebe, ga dvom, da to posedujejo tudi druge živali, vodi k
temu, da zavrača stališče, da je veganstvo kakršnakoli moralna osnova. Singer samega sebe opisuje kot "fleksitarijanca" [fleksibilnega vegana,
ki preneha biti vegan vsakič, kadar mu je tako bolj priročno; op.p.], biti "osveščen vsejedec" označuje za "moralno upravičeno držo" ter biti dosleden vegan
opisuje kot "fanatično".
Abolicionistični
pristop takšno stališče zavrača in trdi, da se vsako čuteče bitje zaveda samega
sebe, v smislu, da ima interes po nadaljevanju življenja, kar nam ljudem nalaga
obvezo, da to bitje ne obravnavamo zgolj kot vir, ne glede na to kako "humano" ravnamo
z njim. Nobena druga kognitivna lastnost razen sposobnost občutenja ni
potrebna, torej je Singerjevo stališče, češ da so vredne moralne zaščite samo
tista bitja, ki imajo interes po nadaljevanju življenja in ki posedujejo
človeku podobno sposobnost samozavedanja, samo po sebi odraz specizma.
V.
Petič,
abolicionistični pristop zavrača specizem, zato ker enako kot rasizem,
heteroseksizem in ostale oblike človeške diskriminacije, uporablja moralno
irelevanten kriterij (življenjsko vrsto) za neupoštevanje in razvrednotenje
interesov čutečega bitja. Toda vsakršno nasprotovanje specizmu je smiselno le v
okviru celokupnega nasprotovanja vsem oblikam diskriminacije. Se pravi,
da ne moremo nasprotovati specizmu in obenem trditi, da kot zagovorniki živali
nimamo mnenja glede ostalih oblik diskriminacije. Ne moremo reči, da je
življenjska vrsta moralno sporen kriterij za neupoštevanje in razvrednotenje
interesov živali, a da obenem nimamo izoblikovanega mnenja o tem ali so rasa,
spol ali spolna usmerjenost moralno sporni kriteriji za neupoštevanje in
razvrednotenje interesov ljudi. Naše nasprotovanje
specizmu zahteva od nas, da nasprotujemo vsem diskriminacijam.
VI.
Šestič,
abolicionistični pristop vključuje načelo nenasilja ter zavrača nasilje kot sredstvo za dosego pravic živali. Abolicionistični pristop vidi
izkoriščanje živali kot problem nasilja, zato meni, da še več nasilja ni
rešitev. Poleg tega abolicionistični pristop razpoznava, da bi vsakršna uporaba
nasilja proti institucionalnim izkoriščevalcem živali bila povsem poljubno
izbrana, glede na dejstvo, da se tisti, ki uživajo živila živalskega izvora v
ničemer bistveno ne razlikujejo od prvih – oboji izkoriščajo živali.
*******
Če
še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi
vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za
nenasilje do Zemlje in do samega sebe.
In
nikoli, zares nikoli, ne nasedite nerazumni ideji, ki pravi, da moramo
promovirati "srečno"
oz. "humano" izkoriščanje živali ali postopne
"majhne korake", zato da ljudi pripravimo do veganstva. V resnici
je ravno obratno: celotna "industrija srečnega/humanega izkoriščanja
živali" ima en sam cilj – pripraviti ljudi do tega, da nimajo slabe vesti
oz. da se v moralnem smislu počutijo pomirjene ob konzumiranju živalskih
proizvodov.
Če
so živali moralno pomembne, potem veganstvo ni le ena izmed možnosti - je nuja.
Vsaka organizacija, društvo ali posameznik, ki trdi, da pripada gibanju za
pravice živali, mora zavzeti jasno stališče, da je veganstvo moralni
imperativ.
Gary L.
Francione
Board
of Governors Distinguished Professor of Law, Rutgers University
Vse
informacije o abolicionističnem pristopu dobite na:
Vse o tem zakaj in kako postati vegan: www.howdoigovegan.com
Priporočena
literatura za nadaljnji študij (kliknite za vpogled):
Gary L.
Francione in Anna Charlton: ETIKA V KUHINJI
Gary L.
Francione in Anna Charlton: ANIMAL RIGHTS: THE ABOLITIONIST APPROACH
Gary L. Francione in Anna Charlton: ADVOCATE FOR ANIMALS
Prevod: Leon Kralj
Vir: http://www.abolitionistapproach.com/abolitionist-animal-rights-abolitionist-veganism-in-a-nutshell/
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
9. Zakaj kampanje za dobrobit živali in single-issue kampanje NEOBHODNO promovirajo izkoriščanje živali
Praktični primer. Imam ptiča, ki je padel iz gnezda. Mame ni. Če bi bila, bi ga hranila s črvi. Zdaj imam 2 možnosti:
OdgovoriIzbrišia) pustim ga umreti od glada
b) dam mu črve, jih pred tem "sprešam" in mu jih nabašem v kljun, kot to naredi mama ptič
Če se odločim za b, ubijem žival, ne samo eno. Ampak sem nadomestna "mama" večji živali.
In.... kaj bi ti naredil?
Ptič bo v primeru točke b živel pri nas do točke, ko bo lahko sam našel hrano in poletel.
Izbrišiopomba: ptič je še čisto čisto majhen, še perja nima
Izbrišisledim
OdgovoriIzbrišiBoris, hvala za vprašanje, čeprav sicer nima neposredne zveze z Abolicionističnim pristopom do vprašanja pravic živali, ki se osredotoča na prenehanje načrtnega vzrejanja in uporabljanja živali s strani ljudi. Ptiček, ki ga omenjaš, je seveda prostoživeča žival. Ljudje ga nismo vzredili za našo uporabo, kot to počnemo s kravami, piščanci, psi, mačkami, pujsi, itd., temveč je del narave. Vprašanje, ki si ga zastavil, nima zadovoljivega odgovora, kajti v vsakem primeru bo nekdo umrl (ptiček ali črv). Čeprav menim, da ljudje ne bi smeli posegati v naravni ciklus življenja divjih živali, je vsekakor težko pogledati stran, če naletiš na takšno situacijo, kot jo opisuješ. Nisem za to, da bi zdaj množično hodili v gozd in iskali vse pomoči potrebne mladičke brez mame, toda vsaj tisti, ki nam prekrižajo pot v našem (mestnem) okolju, mislim, da bi morali biti deležni naše pomoči. Sem za čimmanj vmešavanja v njihovo naravo, zato menim, da jih ne bi smeli navajati na bližino človeka in takoj ko jih spravimo do tega, da so sposobni skrbeti sami zase, spustiti nazaj v divjino (tako kot to počno v Azilu za prostoživeče živali na Muti).
OdgovoriIzbrišiKar pa se udomačenih živali tiče, dilem ni. Tovrstne živali večinoma niso sposobne preživeti same v divjini, zato abolicionistični vegani redno opozarjamo na to, da bi morali:
1. postati vegani, s čimer neposredno vplivamo na zmanjšanje števila načrtno vzrejenih živali,
2. spodbujati druge ljudi k veganstvu kot moralni osnovi,
3. ne kupovati, ampak POSVAJATI in spodbujati k posvajanju pomoči potrebnih udomačenih živali vseh vrst.
Želim vse dobro tvojemu ptičjemu mladičku!
Menim da ta odgovor ni zadovoljiv in je v bistvu precej neskladen z vašimi siceršnjimi stališči in še posebej ostrimi(čeprav po mojem laičnem mnenju vsebinsko kar pravilnimi) pripombami do besed drugih varuhov živali ;)
IzbrišiZdravo, Marko. Pozabili ste podati razlog. Zakaj torej menite, da ta odgovor "ni zadovoljiv" in je "neskladen" s stališčem abolicionističnega pristopa? Menim namreč, da je ZELO skladen.
IzbrišiHvala za vašo potrditev upravičenosti mojih pripomb do ravnanja "varuhov" živali.