Slovenska tiskovna agencija je 11.6.2016 poročala,
da je na pobudo društva Ustavimo pasje boje začela veljati novela kazenskega
zakonika, ki zvišuje kazni za "surovo ravnanje z živalmi in trajno pohabitev
živali". Kot kaznivo dejanje določa tudi "organizacijo bojev živali in vzrejo
živali za boje", za kar je zagrožena kazen do treh let zapora.
Veliko
ljudi nasprotuje surovemu ravnanju z živalmi oziroma dejanjem kot so pasji boji.
Prav je, da nasprotujemo. Toda to, kar se dogaja tem ubogim psom, ni nič bolj
narobe kot to, kar delamo vsem živalim, ki jih uporabljamo za hrano (ali
katerekoli druge namene). Nobene razlike ni med živalmi, do katerih gojimo
čustveno navezanost (psi, mačke) in živalmi, ki jih vsakodnevno rutinsko izkoriščamo,
trpinčimo, ubijamo in jemo (krave, piščanci, konji, pujski, ribe, jagenjčki,
zajčki, purani, itd.). Ljudje večinoma razumejo izraz "mučitelj živali" tako
ohlapno, da mislijo, da je mučitelj le tisti, ki se sadistično izživlja nad živaljo.
Mučitelj je seveda vsakdo, ki zadaja trpljenje in smrt živalim brez kakršnegakoli
utemeljenega razloga. In enako kot je sadizem neutemeljen razlog, je tudi
gurmanstvo. Ljudje namreč ne rabimo jesti živil živalskega izvora, da bi bili
optimalno zdravi (prej obratno – čedalje več strokovnjakov trdi, da meso, mleko
in jajca škodujejo zdravju). Torej jih jemo brez utemeljenega razloga, po nepotrebnem. Zato je seveda jasno, da so v resnici "mučitelji
živali" (bolje rečeno izkoriščevalci živali) vsi, ki niso vegani. In
ker ima naša družba fetiš na prikupne živali (kužke, mucke, ipd.), si je spisala
zakonodajo tako, da opredeljuje za mučitelje le tiste, ki mučijo in ubijajo kužke ali
mucke, medtem ko mučenje in ubijanje ostalih živali ni obsojano, še več - celo spodbujano
je! (npr. minister za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano v medijih poziva javnost: "Jejte
meso, rejeno v Sloveniji!" ali "Podprite slovenske
rejce in kupujte lokalno pridelano mleko in mlečne izdelke!", itd.). To
je prvovrstna moralna shizofrenija.
Vsaka
žival ceni svoje življenje, enako kot vsakdo izmed nas ceni svoje. Ni nam vseeno kaj se zgodi z našim življenjem, pa četudi nikomur drugemu ni mar za nas. In ta interes
slehernega med nami je treba spoštovati in upoštevati. Če si torej med tistimi,
ki nasprotujejo mučenju psov v pasjih bojih in nisi vegan, vedi, da enako
stvar, kot ji nasprotuješ, počneš nekemu drugemu bitju. In niti pasjeborec niti
ti nimata nobenega tehtnega razloga za svoje početje. Oba počneta to "po
nepotrebnem". Oba uživata v rezultatih mučenja in ubijanja živali. Oba
zadovoljujeta zgolj svoje užitke. Pasjeborec sadistične, ti gurmanske. Edina
razlika je, da pasjeborec uživa v dejanskem procesu mučenja, ti pa z nakupom
mesa, mleka ali jajc v trgovini naročiš mučenje na daljavo in plačaš nekomu drugemu, da počne to v tvojem imenu. Toda to je zgolj
psihološka razlika med vama, ne pa moralna. V moralnem smislu sta popolnoma enaka.
Zato
prosim uvidi moralno enakovrednost vseh čutečih bitij in uskladi svoje vrednote
s svojimi dejanji ter postani vegan. To v praktičnem smislu pomeni, da ne ješ
nobenih živil živalskega izvora, se ne oblačiš v njihove kože ter jih
ne izkoriščaš na noben drug način. Obstaja veganstvo in obstaja "surovo
ravnanje z živalmi". Tretja možnost ne obstaja. Če nisi vegan, potem povsem po
nepotrebnem sodeluješ pri načrtnem "surovem ravnanju z živalmi". Postati vegan
je zelo enostavno, zdravo, okusno in predvsem - je moralno pravilna odločitev. Veganstvo
ni nobena skrajnost, je le moralna osnova. Skrajnost je misliti, da lahko naši
užitki upravičijo trpljenje in smrt drugega. Skrajnost je imeti nekatere živali za družinske člane in istočasno
zapikovati jedilne vilice in nože v trupla drugih živali. Skrajnost je reči, da imamo radi živali, ob
tem pa še naprej jesti njihova telesa in izločke. Skrajnost je spodbujati naše otroke k
ljubezni do živali in jih hkrati učiti, da lahko tiste, ki jih imajo radi, tudi
prizadenejo. Otroke učimo, da je ljubezen združljiva z nasiljem, nadvlado in
popredmetenjem drugega bitja. To je resnično skrajno in zelo žalostno.
Veganstvo je torej moralna osnova, ki jo že tako ali tako vsi sprejemamo - ne zasužnjevati in obravnavati drugih za "manjvredne" samo zato, ker so druga vrsta, drugega spola, druge rase, drugačne spolne usmerjenosti ali druge etnične pripadnosti. Veganstvo pomeni temeljno pravičnost in je prvo mirovno gibanje v zgodovini, ki se izreka proti vsem oblikam nasilja in ki ne izpušča nikogar.
Veganstvo je torej moralna osnova, ki jo že tako ali tako vsi sprejemamo - ne zasužnjevati in obravnavati drugih za "manjvredne" samo zato, ker so druga vrsta, drugega spola, druge rase, drugačne spolne usmerjenosti ali druge etnične pripadnosti. Veganstvo pomeni temeljno pravičnost in je prvo mirovno gibanje v zgodovini, ki se izreka proti vsem oblikam nasilja in ki ne izpušča nikogar.
Leon Kralj
Sorodne teme (kliknite za povezavo):
5.
Knjiga ETIKA V KUHINJI
6.
Abolicionistični pristop do vprašanja pravic živali in veganstva
Ni komentarjev:
Objavite komentar