Pogosto
slišim koga reči, da je izobraževati ljudi o veganstvu, še posebno neznance,
zelo težko.
Ravno
obratno, naše vsakodnevne interakcije z ljudmi ponujajo ogromno priložnosti za
pogovor o veganstvu.
Na
primer, pred časom sem moral peljati enega izmed svojih psov k specialistu na
veterinarsko fakulteto Univerze v Pennsylvaniji. Z menoj v čakalnici je sedela
ženska, ki jo bom za potrebe tega bloga poimenoval Jane, čeprav to ni bilo
njeno pravo ime. Jane je imela s seboj hrta. In kot se rado zgodi, ko se na
takšnem kraju srečata dva človeka s svojima ne-človeškima kompanjonoma, sva se
pričela pogovarjati o zdravstvenih težavah najinih psov, zaradi katerih sva prišla na
veterino. Jane mi je med drugim razložila, da je svojega psa posvojila s strani
društva, ki rešuje živali, jaz pa sem ji dejal, da je bil naš pes najden pod
zapuščenim avtomobilom.
Po
minuti ali dveh pogovora o tem, kako grozljiva je industrija vzrejanja hrtov za
pasje dirke, sem Jane omenil, da sem pred mnogimi leti poučeval na Univerzi
Pennsylvania ter da je bila ta univerza takrat razvpita po tem, da je izvajala
grozljive poskuse, testiranja in "izobraževalne" postopke na psih in drugih
živalih. Rekla je, da je slišala o teh poskusih, jaz pa sem izpostavil kako čudno
je, da je bil del univerzitetne stavbe namenjen veterini za pomoč ljubljenim
živalim, drugi del stavbe pa je bil namenjen mučenju živali, ki niso bile
nikogaršnji družinski člani. Jane je dejala, da resnično ni nobenega smisla v
tem, da nekatere pse in mačke obravnavamo kot družinske člane, druge pa kot
poskusne zajčke.
»Prav
imate,« sem odvrnil. »Toda v mnogo ozirih se v ničemer ne razlikujemo od teh
veterinarjev na univerzi. Nekatere živali obravnavamo kot družinske člane,
drugim pa škodujemo.«
Jane
me je zaprepadeno pogledala. »Kako to mislite? Sama nikoli ne bi poškodovala
psa ali mačko.« Pogovor sem speljal stran od psov in mačk in pričel govoriti o
kravah, pujsih in piščancih ter o tem kako se v resnici v ničemer ne
razlikujejo od psov in mačk. Mar nismo ljudje čudni, da po eni strani obravnavamo
nekatere živali kot družinske člane, jih imamo radi in razpoznavamo njihovo
osebnost, medtem ko istočasno zapikujemo vilice v neke druge živali, ki se v
ničemer – moralno ali izkustveno – ne razlikujejo od tistih, ki jih imamo radi?
Jane
je za trenutek utihnila, nato pa me je vprašala, »ali ste vegetarijanec?«
»Vegan
sem,« sem odvrnil.
»Hočete
reči, da ne pijete niti mleka?« me je vprašala.
»Res
je. Ne jem niti jajc, niti nobenih mlečnih izdelkov.«
»Razumem,
da ne jeste mesa. Toda kaj je narobe z mlečnimi izdelki in jajci?«
»Vse.
Živali, uporabljene v mlečni ali jajčni industriji se dlje časa vzdržuje pri
življenju v primerjavi z njihovimi "mesnimi" sotrpinkami, z njimi se ravna še celo
slabše, nazadnje pa končajo v isti grozljivi klavnici.«
Jane
je delovala zaskrbljeno.
»Toda,
ali ni težko biti vegan?« me je vprašala.
»Nikakor,«
sem odvrnil. »Neverjetno enostavno je. Poleg tega, da je to edina pravilna
poteza, če smatramo živali za člane moralne skupnosti, je prav tako boljše za
naše zdravje in okolje.« V naslednjih nekaj minutah sem obrazložil še
zdravstvene koristi veganske prehrane in ekološko katastrofo, ki jo okolju
povzroča živinoreja.
Najin
pogovor je zastal za 30 sekund, nato pa me je vprašala: »Mi lahko
priskrbite nekaj informacij o tem kako postati vegan?«
»Seveda.
Dajte mi vaš elektronski naslov.« To je tudi storila.
Nato
sva še nekaj minut govorila o širokem razponu veganske hrane, ki je dandanes na
razpolago, potem pa sva bila z mojim psom poklicana k veterinarju. Še isto
popoldne sem Jane poslal številne informacije o veganstvu – tako z vidika
etike, zdravja in okoljskih vprašanj ter nekaj praktičnih nasvetov o prehrani
in kako pripraviti hitre, enostavne in okusne veganske obroke. Tega večera sem
prejel kratek odgovor: »Hvala. Poslano bom z zanimanjem prebrala.«
Čez
približno mesec dni sem prejel elektronsko pošto od Jane. V pismu je med drugim
napisala: »Postala sem že 60% veganka in stremim k 100%. Se že počutim boljše
tako telesno kot psihično. Uporabljam tudi vegansko hrano za pse, ki ste mi jo
priporočili in psička je navdušena! Hvala, da ste si vzeli čas.«
Veterinarske
čakalnice in ordinacije so vedno odlična mesta za sprožitev pogovora o
veganstvu. Tamkajšnji ljudje so osredotočeni na svoje živalske prijatelje in so na
splošno čustveno zelo dovzetni za bolj abstraktno razmišljanje o živalih. Ne
spomnim se, da bi sploh kdaj bil pri veterinarju (v nekem obdobju smo imeli
doma celo 7 rešenih psov, tako da sem bil večkrat primoran iti veterino) in da
ne bi tam z nekom pričel pogovora, ki je naposled pripeljal do veganstva.
*******
Če
še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi
vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za
nenasilje do Zemlje in do samega sebe.
In
nikoli, zares nikoli, ne nasedite nerazumni ideji, ki pravi, da moramo
promovirati "srečno/humano izkoriščanje" živali ali
postopne "majhne korake", zato da ljudi pripravimo do veganstva.
V resnici je ravno obratno: celotna "industrija srečnega izkoriščanja
živali" ima en sam cilj – pripraviti ljudi do tega, da nimajo slabe vesti
oz. da se v moralnem smislu počutijo pomirjene ob konzumiranju živalskih proizvodov.
Če
so živali moralno pomembne, potem veganstvo ni le ena izmed možnosti - je nuja.
Vsaka organizacija, društvo ali posameznik, ki trdi, da pripada gibanju za
pravice živali, mora zavzeti jasno stališče, da je veganstvo moralni imperativ.
Gary L.
Francione
Board
of Governors Distinguished Professor of Law, Rutgers University
Vse informacije o tem ZAKAJ in KAKO postati vegan dobite na: www.howdoigovegan.com
Vse informacije o tem ZAKAJ in KAKO postati vegan dobite na: www.howdoigovegan.com
Prevod:
Leon Kralj
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
7. Mi
gremo v novo smer. Greste z nami?
Ni komentarjev:
Objavite komentar