Ob nedavnem Svetovnem
dnevu živali, 4. oktobra 2017, je Društvo za osvoboditev živali, skupaj s
Slovenskim veganskim društvom in Društvom za zaščito živali Pomurja, pripravilo
shod v Ljubljani, o čemer je poročal
tudi multimedijski center RTV Slovenija.
Gospod Stanko Valpatič,
predsednik Društva za osvoboditev živali, je podal nekaj precej moralno spornih
in izrazito specističnih (diskriminatornih) izjav, ki pričajo o tem, da ima
živali za manjvredne v primerjavi z ljudmi. Na primer, dejal je:
»V času naših babic in dedkov se je meso jedlo za večje praznike in kdaj ob nedeljah, pa je vse funkcioniralo.«
Ali bi enako govoril, če bi namesto za živali šlo
za ljudi? Ali bi npr. pri opozarjanju na epidemične razsežnosti zlorabljanja
otrok, ki smo mu priča dandanes (vsak četrti otrok je žrtev spolne zlorabe),
tudi dejal, da "se je v času naših babic in dedkov otroke zlorabljalo le
občasno, pa je vse funkcioniralo"? Prepričan sem, da nikoli ne bi izrekel česa takega, ko bi šlo za ljudi. To
izreka le v primeru živali. Njegovo stališče v odnosu do pravic živali torej
sloni na ničemer drugem kot specizmu
(diskriminaciji na podlagi vrste).
Naslednja šokantna izjava g.Valpatiča, je sledeča:
»Rešitev je v tem, da spremenimo svoj način prehranjevanja. Ni treba z danes na jutri, ampak imejmo pred očmi prihodnje generacije, če jim želimo srečno življenje.«
Ponovno, ali bi katerikoli zagovornik človekovih
pravic rekel kaj takega? Ali bi npr. kdorkoli pozival rasiste, da jim ni treba
prenehati z rasističnimi napadi na temnopolte ljudi z danes na jutri, ampak naj
imajo pred očmi prihodnje generacije, če jim želijo srečno življenje? Ali bi
pri vprašanju nasilja nad ženskami katerikoli zagovornik enakopravnosti spolov
dejal, da moškim ni treba prenehati pretepati žensk z danes na jutri, ampak naj
si vzamejo čas in se tega lotijo postopoma? Seveda ne. Vsi soglašamo, da je
vsakršno diskriminiranje in nasilje nad nedolžnimi nesprejemljivo.
Vsakič, kadar gre za kršenje temeljnih človekovih
pravic, prav vsi zagovorniki človekovih pravic izražajo ničelno toleranco do
kršenja le-teh. In vsakič, kadar gre za kršenje temeljnih pravic živali, prav
vsi "zagovorniki" pravic živali izražajo toleranco do kršenja
le-teh. Edina razlika med obema primeroma je vrsta žrtve. Zato ni to nič
drugega kot specizem. Ne vem ali je kaj bolj žalostnega kot videti domnevnega zagovornika
enakopravnosti, ki niti sam ne verjame v enakopravnost tistih, ki jih zastopa.
In za piko na i nas je g.Valpatič seznanil še s tem,
da se v njihovem društvu zavzemajo, da bi na nacionalni ravni po vzoru varuha
človekovih pravic ustanovili tudi varuha pravic živali:
»Ampak ne takega, ki bi skrbel zgolj za pravilen način klanja, ampak takega, ki bi se res zavzemal za njihov boljši položaj.«
Gospod Valpatič očitno ne ve kaj govori. Zavzemanje
za "pravilen način klanja" in "boljši položaj živali" ne
stori popolnoma nič za približevanje dokončne odprave izkoriščanja živali,
temveč ravno obratno – le še dodatno krepi živinorejsko industrijo, saj naredi
izkoriščanje živali bolj ekonomsko učinkovito in dobičkonosno. Živali imajo v
naši družbi status lastnine. Govoriti o prizadevanju za "boljši položaj"
živalske lastnine znotraj specistične družbe, je enako nesmiselno kot bi
govorili o prizadevanju za "boljši položaj" človeških sužnjev znotraj
družbe, ki sprejema suženjstvo ter pri tem zamolčali resnični problem –
suženjstvo oz. gledanje na ljudi kot na svojo last. Skratka, v današnji družbi,
katere velika večina prebivalcev smatra živali kot lastnino, se interese živali
hočeš nočeš "ščiti" le tedaj, ko je to koristno za nas – ljudi. Zato se "izboljšani"
standardi za rejo živali ne morejo odražati v odmiku živali stran od statusa
lastnine (to lahko stori le izobraževanje
in pozivanje ljudi k veganstvu kot moralni osnovi), pač pa se jih še bolj
zaplete v to paradigmo in preprečuje napredek proti svetu brez izkoriščanja
živali. Na primer:
1. Vsakršen ukrep za domnevno "boljše počutje"
izkoriščanih živali (večje kletke oz. ograde, čistejši hlevi, daljše verige,
ipd.) se odraža v manjših veterinarskih stroških, višji kvaliteti mesa (oz.
mleka, mlečnih izdelkov, jajc) in posledično večjemu zaslužku živinorejske
industrije. Več o tem si lahko preberete tukaj
in tukaj.
2. Nobena organizacija za "zaščito"
živali v resnici ne ščiti živali, ampak vse po vrsti promovirajo izkoriščanje živali. Dve največji med njimi, PETA
(People for the Ethical Treatement of Animals) in HSUS
(The Humane Society of the United States), med drugim aktivno sodelujeta pri
vpeljavi domnevno "humanejšega" sistema zaplinjevanja piščancev, ki
bi zamenjal "nehumani" sistem klanja s predhodnim električnim
omamljanjem, pri čemer se sklicujeta na njune lastne ekonomske analize, ki dokazujejo, da
(citiram) »zadušitev s plinom povečuje kakovost proizvoda in donos, ker so s
tem zdrobljene kosti, modrice in krvavitve odpravljene, zmanjša se možnost
okužb, poveča se rok uporabnosti mesa in proizvedejo se bolj
mehke piščančje prsi.« Njune analize kažejo tudi, da »zadušitev s
plinom znižuje stroške dela, saj se zmanjša potreba po določenih inšpekcijah,
zmanjša se število nesreč pri delu in zmanjša se potreba po reorganizaciji
dela. Zadušitev s plinom zagotavlja perutninski industriji tudi druge
ekonomske ugodnosti s tem, ko omogoča proizvajalcem, da prihranijo denar
za stroške porabe energije, zmanjšanje odpadkov stranskih produktov in manjšo
porabo vode.«
Povedano drugače, HSUS, PETA in ostale organizacije
(ter očitno tudi Valpatičevo Društvo za "osvoboditev" živali in
ostala slovenska društva – glejte tukaj
in tukaj)
so postale svetovalke živinorejski industriji pri ugotavljanju kako povečati
dobiček iz naslova izkoriščanja živali.
3. Zakon o humanem klanju, ki je bil prvič sprejet leta
1958 v ZDA, določa, da morajo biti krave pred zakolom omamljene, preden jih
pripnejo za zadnje noge, dvignejo z glavo proti tlom in zakoljejo. Zakon
naj bi varoval "interes" krave med klanjem (čeprav ga ne) le zaradi
ekonomske računice. Pred sprejetjem tega zakona, je namreč krava, ki je bila
pri zavesti ter obešena na verigo, opletala v boju za življenje, s tem
velikokrat poškodovala delavce (klavce) in povzročala cenovno drage poškodbe
lastnega trupa, kar se je odražalo v slabši kvaliteti mesa in slabšem finančnem
izplenu industrije. Zato ima omamljanje krav izključno ekonomsko korist. Zakoni
pri določanju standardov "humane" oskrbe so utemeljeni na tem, da
farme in klavnice živali ne poškodujejo bolj kot je to potrebno za izdelavo
določenega živalskega izdelka. To je glavno in edino vodilo. Razen tega sodišča
tolmačijo bolečino in trpljenje, povzročena v skladu s takšnimi praksami, kot
"potrebna" in "humana". Več o tem si lahko preberete v
knjigi Animals,
Property, and the Law.
4. Ukrepi za "dobrobit" živali poskrbijo,
da se javnost počuti bolje ob izkoriščanju živali, saj pomirjajo ljudi, da so
iz tega izhajajoči "humani" proizvodi živalskega izvora, ki jih
kupujejo, rezultat "srečnih" živali (čeprav takšnih živali seveda
ni). Več o tem si lahko preberete tukaj
in tukaj.
V prispevku s shoda v Ljubljani so zapisali še: »Valpatič
je velik nasprotnik lova, saj je prepričan, da ta ni potreben, ampak naredi
samo zmedo med živalmi v naravi.« Ne glede na to kaj je tisto, kar naredi
zmedo med živalmi (mimogrede, javno pozivanje proti posamičnim oblikam
izkoriščanja živali, kot je npr. lov, neobhodno promovira izkoriščanje
živali – utemeljitev si lahko preberete tukaj in tukaj),
je dejstvo, da naredi g.Valpatič s svojimi izjavami zmedo med ljudmi. Zdravilo
za to zmedo je preprosto: Če verjamemo, da živali niso predmeti, pač pa bitja z
moralno vrednostjo (kar meni velika večina ljudi), potem smo zavezani
k veganstvu.
Pozivam gospoda Valpatiča, v kolikor res želi storiti nekaj za "boljši položaj živali", da se ustavi, si vzame
čas, se izobrazi na področju abolicionistične teorije pravic živali in resno razmisli o tem, da
vsebinsko uskladi svoja dejanja z nazivom svojega društva.
Leon Kralj
DODANO 4.11.2017:
V spletnih povezavah znotraj tega bloga si lahko preberete odziv gospoda Valpatiča in njegovih somišljenikov na mojo tukajšnjo kritiko:
Gostujoči blog: "Vegani", ki se okoriščajo z izkoriščanjem živali in vegani, ki jih ustvarjajo
DODANO 4.11.2017:
V spletnih povezavah znotraj tega bloga si lahko preberete odziv gospoda Valpatiča in njegovih somišljenikov na mojo tukajšnjo kritiko:
Gostujoči blog: "Vegani", ki se okoriščajo z izkoriščanjem živali in vegani, ki jih ustvarjajo
******
Če še niste vegan, prosim postanite vegan.
Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih
bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje in do samega sebe.
Če imajo živali moralno vrednost, potem veganstvo
ni le ena izmed možnosti - je nuja. Vsaka organizacija, društvo ali
posameznik, ki trdi, da si prizadeva za pravice živali, mora dati jasno vedeti,
da je veganstvo moralni
imperativ.
Za vse informacije o tem zakaj in kako postati
vegan, obiščite:
Sorodne teme (kliknite na povezavo):
4. Društvo za zaščito živali
Ljubljana priporoča: "Živali ubijajmo lokalno!" (avtor Leon Kralj)
Ni komentarjev:
Objavite komentar