Te
dni okoli Velikonočnih praznikov znova poslušamo pozive k miru, nenasilju in
spoštovanju življenja. Papež Frančišek je dejal: »Vse bolj se potapljamo v
nasilje. Zato mi ne preostane drugega, kot da se še bolj odločno zavzamem za
mir.«
Predpogoj
za to, da sploh lahko govorimo o zavzemanju za mir in nenasilje je, da smo sami
nenasilni. Pred-pogoj! Prvi korak, ne zadnji. Preden torej pozivamo druge k nenasilju,
moramo nasilje odpraviti iz svojih lastnih ravnanj. V praksi to pomeni
spoštovanje temeljnih človekovih pravic in pravic živali. Ne moremo biti za
nenasilje in hkrati sodelovati v nasilju v obliki zavračanja enakopravnosti žensk, ljudi drugih ras, druge
spolne usmerjenosti, itd., ali goltati nasilje v obliki mesa, mleka, mlečnih
izdelkov, jajc in ostalih proizvodov, ki temeljijo na izkoriščanju in ubijanju.
Preprosto ne gre skupaj. Zato prosim najprej postanite vegani. Šele nato lahko zares
odpravimo nasilje.
Tule
je nekaj odlomkov iz bloga, ki sem ga objavil lansko leto za Veliko noč:
Moralna dvoličnost Velikonočnih praznikov
Če
praznujete Veliko noč, razmislite o tem kaj praznujete: idejo, da ljubezen in
upanje premaga vse, tudi smrt. Prosim, ne praznujte zmagoslavja življenja nad
smrtjo s sodelovanjem pri ubijanju. To je popolnoma nesmiselno. Praznujte
življenje in ljubezen vsak dan, s tem da postanete vegani. (Gary L. Francione)
Kot
domala vsi prazniki, imajo tudi Velikonočni prazniki svojo tipično kulinariko,
ki vsebuje živila živalskega izvora. Tokrat so v ospredju pirhi in šunka.
Kokoši in pujski. Mnogo ljudi misli, da je izmed živil živalskega izvora le
meso tisto, ki zahteva ubijanje živali, medtem ko to ne velja za proizvodnjo
jajc, mleka in mlečnih izdelkov. Ta napačna predstava je zelo razširjena in je
ravno to – napačna. Živali, ki so izkoriščane za proizvodnjo jajc in mleka,
doživljajo enako usodo, kot živali izkoriščane za meso in druge živalske izdelke. Vse končajo v istih klavnicah. V prejšnjem
blogu sem opisal trpljenje, ki ga mora prestajati sleherna krava mlekarica
zaradi človekovega pohlepa po mleku, ki je v resnici namenjeno njenemu teličku,
tokrat pa podajam opis tega, kakšne so posledice uživanja jajc.
Odlomek
iz knjige Etika v kuhinji (avtorja Gary Francione in Anna Charlton):
»Ko se na piščančjih farmah izležejo piščanci, jih ločijo po spolu. Piščanci moškega spola ne bodo mogli proizvajati jajc, zato samo v ZDA vsako leto ubijejo več kot 100 milijonov piščancev moškega spola, tako da jih žive mečejo v stroje za mletje, jih zadušijo v vrečah za smeti ali jih zaplinijo [v Sloveniji in drugod po svetu ni nič drugače; op.p.]. Kokoši nesnice živijo natrpane v majhnih kletkah, kjer imajo vse življenje v povprečju na voljo 432 kvadratnih centimetrov prostora – kar je približno površina lista A4. Večina kokoši nesnic je podvrženih rezanju kljunov (da se ne bi kljuvale med seboj) in prisilni levitvi. To dosežejo tako, da ptice nekaj časa stradajo, zaradi česar izgubijo perje, reproduktivni procesi pa se obnovijo. Jajca kokoši, ki ne živijo stisnjene v tako imenovane baterijske kletke, prodajajo kot jajca "iz proste reje". A tudi te živali hudo trpijo. Ko sposobnost kokoši nesnic za proizvodnjo jajc upade (ponavadi po enem ali dveh ciklusih valjenja), jih rejci pošljejo v zakol. Torej, tudi če od mesa jeste samo jajca, ste še vedno direktno odgovorni za trpljenje in smrt mnogih piščancev.«
Nekateri
ljudje, ki slišijo za krutosti živinoreje, pomislijo na prehod k uživanju
"humano" vzrejenih živali. Toda "humana" reja ne obstaja.
Je le fantazija, ki omogoča pomiritev naše slabe vesti in v resnici nima nič
opraviti z živalmi, ki jih izkoriščamo. Prizadevanje za "humano" rejo
namreč povsem zgreši bistvo, saj je usmerjeno v poskus
odpravljanja "nemoralnih" praks v okviru dejavnosti, ki je že v
osnovi nemoralna. Srž problema ni v načinu rabe
živali, temveč v tem, da jih sploh uporabljamo.
Govorjenje o boljših načinih reje odvrne pozornost od
osnovnega moralnega vprašanja, ki bi si ga morali zastaviti: Kako lahko sploh upravičimo kakršnokoli izkoriščanje živali, glede na dejstvo, da nikomur ni potrebno jesti živil živalskega izvora za zdravje?
Kaj
hitro bi uvideli spornost tovrstnih prizadevanj, če bi namesto o kršenju
temeljnih pravic živali govorili o kršenju temeljnih človekovih pravic.
Na
primer:
Nikoli
ne bi rekli, da bo pravici zadoščeno, če storilec (kdorkoli, ki izvaja
kakršnokoli nasilje nad ljudmi) poskrbi za karseda "prijetno počutje"
svojih žrtev medtem ko jih skruni. Nihče ne bi zagovarjal "humane"
zlorabe otrok, "prijaznega" posilstva ali "spoštljivega"
pretepanja žensk. Toda ko so žrtve živali, kar naenkrat vsi navijajo za
"humano / prijazno / spoštljivo" izkoriščanje in ubijanje. Temu
rečemo specizem (diskriminacija
na podlagi vrste).
Skratka, glede na dejstvo, da tako konvencionalna, kot "ekološka", "hlevska", "prosta" ali "domača" reja ponazarjajo zanikanje temeljne
pravice (=pravice do tega, da nisi obravnavan izključno kot lastnina oz. potrošno blago) ter vse po vrsti zahtevajo trpljenje in neogibno tudi smrt živali, je edina poštena rešitev v prid
živali ta, da jih nehamo jesti, se oblačiti v njihove kože oz. jih na
kakršenkoli način uporabljati. Da nehamo podpirati nepotrebno trpljenje znotraj
dejavnosti, ki je sama nepotrebna. Rešitev torej ni v konzumiranju hrane
"srečnih" kokoši, "veselih" pujskov ali
"zadovoljnih" krav, kajti takšnih živali v naših prehranskih in drugih obratih
ni. Rešitev je v bojkotu, ne pa v reguliranju krutosti.
Če torej praznujemo Veliko noč in resnično verjamemo v sporočilo tega praznika, smo dolžni biti vegani.
Če torej praznujemo Veliko noč in resnično verjamemo v sporočilo tega praznika, smo dolžni biti vegani.
Leon
Kralj
Vse o tem ZAKAJ in KAKO postati vegan:
******
Če
še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi
vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za
nenasilje do Zemlje in do samega sebe.
Če
smatrate živali za moralno pomembne, potem veganstvo ni le ena izmed možnosti -
je nuja. Vsaka organizacija, društvo ali posameznik, ki trdi, da pripada
gibanju za pravice živali, mora zavzeti jasno stališče, da je veganstvo moralni
imperativ.
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
Ni komentarjev:
Objavite komentar