Prejel sem sledeče vprašanje:
»Opažam, da večkrat uporabljate pojem "new welfare". Mi lahko prosim razložite kaj to pomeni, ker mi zadeva ni povsem jasna?«
Moj odgovor:
Ko sem v 90-ih letih prejšnjega
stoletja prvič skoval ta izraz in pisal o njem v knjigi Rain Without Thunder: The Ideology of the Animal Rights Movement,
sem ga uporabil za razločevanje med klasičnim welfare gibanjem [=gibanje za
dobrobit živali, osredotočeno na "boljše" ravnanje z izkoriščanimi živalmi v mesni, mlečni ali perutninski industriji; op.p.], ki ga predstavljajo
organizacije kot je npr. Humane Society of the United States (HSUS), ki
zatrjuje, da lahko moralno upravičimo uporabo živali za človekove namene vse
dokler ravnamo z njimi "humano", ter na drugi strani tistimi, ki zatrjujejo, da
verjamejo v pravice živali oz. v to, da bi morali odpraviti njihovo
izkoriščanje (ali da vsaj ne moremo upravičiti večine oblik izkoriščanja ter da
bi morali znatno zmanjšati število izkoriščanih živali), a istočasno oglašujejo
welfare reforme kot domnevno sredstvo za dosego tega cilja [reforme za večje
kletke, zakonsko prepoved določenih moralno "najspornejših" živalskih
izdelkov, ipd.; op.p.].
Poleg tega jasno razločujem med – na eni strani - zgoraj omenjenimi novimi
welfaristi ["new welfarists"] in - na drugi strani – tistimi zagovorniki pravic
živali, ki trdijo, da nobena uporaba živali ni opravičljiva in ki promovirajo izključno
abolicionizem [odpravo izkoriščanja živali s pozivanjem k veganstvu kot moralnem imperativu; op.p.] ter zavračajo podporo
kampanjam za welfare reforme.
Zadnje čase so se stvari nekoliko
spremenile, saj razen nekaj izjem zdaj skorajda ni več zaslediti klasičnih
welfare organizacij. Organizacije kot so HSUS zdaj trdijo – vsaj občasno,
odvisno od občinstva – da v celoti nasprotujejo izkoriščanju živali in da svoje
kampanje vidijo le kot naslavljanje "najhujših zlorab". Ko sem se v zgodnjih
80-ih letih prejšnjega stoletja pridružil gibanju za pravice živali, je bilo v
organizaciji HSUS nemogoče najti vegana. Danes lahko vegane najdemo na vodilnih
položajih v HSUS. Podobno se dogaja tudi v številnih drugih večjih
organizacijah za živali, ki skušajo primernost svojih pristopov k reševanju problematike izkoriščanja živali utemeljevati s tem, da imajo na vodilnih mestih ljudi, ki so vegani. Toda to je povsem nepomembno, saj nobena izmed teh organizacij ne zavzema
stališča, da je veganstvo moralna osnova oz. imperativ. Namesto tega vse po
vrsti govorijo enako: »Smo sicer za odpravo izkoriščanja
živali, toda do takrat se bomo potegovali za welfare reforme in "srečno" izkoriščanje živali.«
Organizacije HSUS, PeTA, Farm Sanctuary, Mercy for
Animals, Compassion Over Killing, Vegan Outreach, Animals Australia, Viva!,
itd., itd., itd. [tudi vse slovenske organizacije oz. društva za zaščito živali, vključno s Slovenskim veganskim društvom; Društvom za osvoboditev živali in vsemi ostalimi, op.p.] so si med seboj bolj ali manj podobne
kar se tiče načina nagovarjanja javnosti in zbiranja donacij na račun promoviranja izkoriščanja živali.
Zato dandanes razlikovanje med klasičnim
in "new welfare" gibanjem ne pride več v poštev. Da, še vedno obstajajo tudi klasične
welfare organizacije, kot npr. britanska in avstralska RSPCA ter še nekatere. Toda vse preostale je moč označiti za "new welfare" organizacije, saj zatrjujejo,
da verjamejo, da so živali v moralnem smislu pomembne in da bi radi naredili
konec izkoriščanju ali vsaj bistveno zmanjšali število izkoriščanih živali, toda kot
domnevno sredstvo za dosego tega cilja podpirajo welfare reforme in "srečno" izkoriščanje živali.
Večina organizacij in društev za
pravice/zaščito živali podpira t.i. "single-issue" kampanje, ki se osredotočajo
na točno določene prakse izkoriščanja živali, s čimer neposredno ali posredno sporočajo, da so "ostale" oblike izkoriščanja živali boljše od tistih, zoper katere se borijo v kampanjah. Na primer, številne organizacije in društva nasprotujejo
jedenju gosjih jeter (foie gras), ki pa se v moralnem smislu dejansko v ničemer
ne razlikujejo od ostalih živil živalskega izvora, tako da resnično ne moremo
govoriti o kakršnikoli "zmagi", če nekdo preneha jesti gosja jetra, a na ta
račun poveča vnos govedine, svinjine, perutnine, rib ali druge hrane
živalskega izvora.
Dejanska sprememba, kar se tiče organizacij in društev,
do katere je v vsem tem času prišlo, je ta, da danes ne obstaja več niti ena večja organizacija za
pravice/zaščito živali, ki bi izpostavljala jasno in nedvoumno abolicionistično stališče oz. pravičnost v odnosu do živali s promoviranjem veganstva kot
moralne osnove in ki bi zavračala "single-issue" kampanje. V 80-ih in 90-ih
letih prejšnjega stoletja takšnih organizacij sicer ni bilo veliko, a nekaj jih
je vseeno bilo. Zdaj ne obstajajo več, saj so bodisi prenehale delovati bodisi v celoti sprejele "new welfare" ideologijo. Druga ogromna in zaskrbljujoča
sprememba pa je ta, da danes velike organizacije za "pravice" živali transparentno sodelujejo z izkoriščevalci živali pri kovanju dobička, česar v 90-ih
letih ni bilo moč zaslediti.
Na drugi strani pa je nastajajoče abolicionistično gibanje za pravice živali pojav, ki se razvija med
običajnimi ljudmi, izven vseh organizacij - brez zbiranja donacij, članstva,
pisarn ali upravnih odborov. A to je dobro, kajti sprememba paradigme v družbi se
tako ali tako nikoli ne zgodi na pobudo korporacij, ki kujejo dobičke pod pretvezo
dobrodelnosti.
Gibanja, ki govori o "humanih" reformah, "sočutnem" izkoriščanju in redukcitarijanstvu nikakor ne
moremo imenovati gibanje za pravičnost. Imenujemo ga lahko le čisti biznis. In
ko je etika v odnosu do živali biznis, to neobhodno pomeni, da so osnovni interesi živali [ne biti izkoriščan oz. obravnavan kot lastnina/potrošno blago; op.p.] poteptani v
zameno za ceno donacije.
Pravičnost v odnosu do živali
pomeni veganstvo, nič manj.
******
Če še niste vegan, prosim
postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi vrsti gre za
nenasilje do drugih čutečih bitij, a
tudi za nenasilje do Zemlje in do samega sebe.
In nikoli, zares nikoli, ne
nasedite nerazumni ideji, da moramo promovirati "srečno/humano
izkoriščanje" živali ali postopne "majhne
korake", da ljudi pripravimo do veganstva. V resnici je ravno
obratno: celotna "industrija srečnega izkoriščanja živali" ima en sam
cilj – pripraviti ljudi do tega, da nimajo slabe vesti in da se v moralnem
smislu počutijo pomirjene ob konzumiranju živalskih proizvodov.
Če so živali moralno pomembne,
potem veganstvo ni le ena izmed možnosti - je nuja. Vsaka organizacija, društvo ali posameznik, ki trdi,
da pripada gibanju za pravice živali, mora zavzeti jasno stališče, da je
veganstvo moralni
imperativ.
Gary
L. Francione,
Board of Governors Distinguished Professor of
Law and Katzenbach Scholar of Law and Philosophy, Rutgers University School of
Law
--------
Prevod in priredba: Leon Kralj
Sorodne teme:
4. Sprevržena usklajenost kampanj za dobrobit živali in "single-issue" kampanj z izkoriščanjem živali
Ni komentarjev:
Objavite komentar