Potrebno je vedeti, da obstajajo bistvene razlike
med tistimi, ki se pojmujejo za vegane.
Ena pomembnejših razlik se kaže med tistimi, ki
trdijo, da je veganstvo le eden izmed načinov za zmanjševanje trpljenja živali
in tistimi, ki trdijo, da je veganstvo temeljna zaveza k pravičnosti in
nenasilju ter prepoznanje moralnega statusa živali kot oseb [prenehanje
obravnavanja živali kot predmetno lastnino oz. potrošno blago; op.p.].
Razlika med tema dvema skupinama ni le stvar abstraktne
teorije, temveč ima resne praktične posledice.
Razširjeno in prevladujoče stališče med t.i. "novimi welfaristi" [to so tisti zagovorniki živali, ki mislijo, da bodo
s kampanjami za večje kletke, "humanejšo" rejo, z zakonsko prepovedjo določenih moralno "najspornejših" živalskih izdelkov oz. oblik izkoriščanja, ipd., postopoma dosegli odpravo vseh oblik izkoriščanja živali; op.p.] je, da je veganstvo način – zgolj eden izmed
načinov – za zmanjševanje trpljenja živali, nič drugačen od konzumiranja jajc
iz proste reje ali mesa proizvedenega v klavnicah oblikovanih po priporočilih
gospe Temple Grandin - prejemnice nagrade organizacije PETA (People for
the Ethical Treatement of Animals). Novi welfaristi trdijo, da so vse to enakovredno
pomembni načini za zmanjševanje trpljenja. To se pravi, če se oseba X odloči,
da bo prispevala k zmanjšanju trpljenja tako, da bo postala vegan/ka – krasno!;
če se oseba Y odloči, da bo prispevala k zmanjšanju trpljenja tako, da ne bo več
jedla jajc iz baterijske reje, pač pa le tiste iz proste reje – krasno! Če se
oseba X odloči, da bo prispevala k zmanjšanju trpljenja na način, da v
ponedeljek ne bo jedla nobenih živil živalskega izvora, v torek pa bo jedla le "humano" proizvedena živila živalskega izvora – krasno! In če abolicionisti [tisti zagovorniki živali, ki pozivamo k veganstvu kot moralnemu imperativu oz.
osnovi pravičnosti v odnosu do živali; op.p.] rečemo, da bi bilo smiselno, kar
zadeva moralo, da je oseba X vegan/ka tako v ponedeljek, kot v torek in vse
preostale dni, smo nemudoma označeni za "absolutiste", "fundamentaliste" ali "fanatike".
Takšno stališče zavzema Peter Singer, t.i. "oče modernega gibanja za pravice živali" in takšno stališče zavzemajo praktično vse organizacije za zaščito/pravice živali, med njimi tudi PETA, Mercy
for Animals, Vegan Outreach, itd. [nič drugače ni niti v slovenskem prostoru - kliknite na sledeče povezave: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 in 8, op.p.]. Singer na primer trdi, da
je biti "osveščen vsejedec" povsem "opravičljiva etična drža". Poleg tega trdi, da je biti dosleden vegan "fanatično". Singer samega sebe označuje
za "fleksibilnega vegana", ki preneha biti vegan vsakič, kadar mu je tako
bolj priročno. Omenja jedenje mlečnih izdelkov in jajc iz proste reje. Govori o "luksuzu" jedenja mesa in ostalih živil, ki izvirajo iz živali, s
katerimi se je po njegovem mnenju ravnalo lepo in so bile ubite "humano". Organizacija
PETA trdi, da predanost veganstvu
iz moralnih načel ponazarja "osebno čistunstvo", "narcistično kulturno pogojeno
modno muho" in "fanatično obsesijo". Organizacija "Vegan" Outreach se osredotoča zgolj na trpljenje živali in podcenjuje problematiko uporabljanja živali, s trditvijo, da veganstvo:
»samo po sebi ne predstavlja cilja. Ni ne dogma, ne religija, niti seznam prepovedanih sestavin ali striktnih zakonov – je le eno izmed sredstev za nasprotovanje krutostim in za zmanjševanje trpljenja.«
Osnovna predpostavka stališča novih welfaristov je, da ubijanje živali
samo po sebi ne predstavlja škodovanja živalim. Po njihovem prepričanju živalim
ni mar, da jih uporabljamo in
ubijamo; mar jim je le to, kako z
njimi ravnamo in na kakšen način jih ubijemo. Dokler ne trpijo preveč, jim je
vseeno, če jih izkoriščamo. Živali nimajo nikakršnega interesa po nadaljevanju
svojega življenja.
In prav ta način razmišljanja je tisti, ki je
pripeljal do gibanja za živila živalskega izvora "srečno" izkoriščanih živali, ki ponazarja največjo prepreko v prizadevanjih za pravičnost v
odnosu do živali v zadnjih desetletjih. In prav ta način razmišljanja je tisti,
ki vodi organizacijo PETA in Singerja v trditvah, da je naša
moralna obveza ta, da nismo vegani v
situacijah, ko bi z lastnim vztrajanjem na veganstvu lahko vznejevoljili ali
vznemirili druge ljudi.
Takšno razmišljanje ostro zavračam. Menim, da je trditi,
da morajo imeti živali mišljenje podobno človeškemu, da bi posedovale interes
po nadaljevanju življenja, odraz globokega specizma. Prav vsako čuteče bitje odraža
interes po nadaljevanju življenja - s svojimi potrebami, prioritetami in
hotenji.
Nič bolj ne moremo upravičiti uporabo živali kot vir
za človeka, kot ne moremo upravičiti človeškega suženjstva. Izkoriščanje živali
in suženjstvo imata najmanj eno pomembno skupno točko: obe instituciji obravnavata
čuteča bitja izključno kot vir za druge [za lastnika oz. kupca tega "blaga";
op.p.]. To ne more biti upravičeno v primeru ljudi; in to ne more biti
upravičeno v primeru živali – ne glede na to kako "humano" ravnamo z njimi.
Abolicionistični pristop vidi veganstvo kot umestitev
načela pravičnosti v življenje posameznika. Je naš osebni odraz sprejetja moralnega
statusa vseh čutečih bitij kot oseb in zavrnitev obravnavanja živali kot predmetne lastnine.
Veganstvo je bistveni del naše zaveze k nenasilju.
Veganstvo ni le eden izmed načinov za zmanjševanje
trpljenja, temveč je minimum, ki ga zahteva pravičnost do živali. Ni naš zadnji
korak na poti zavrnitve moralne shizofrenije, značilne za
odnos ljudi do živali, temveč prvi korak. Če imajo živali kakršnokoli
moralno vrednost, potem jih ne moremo jesti, se vanje oblačiti ali jih kako
drugače uporabljati. Kdor je vegan, ni vegan samo ob ponedeljkih ali samo
takrat, kadar je tako bolj priročno. Vegan je vegan ves čas. In ravno tako kot se
ne bi odrekel temu, da sem vegan samo zato, ker je ob mojem veganstvu lahko
komu drugemu neprijetno, tudi ne bi ostal tiho v primeru, če bi nekdo povedal
rasistično šalo ali nadlegoval žensko, samo zato, da ne bi bilo storilcu
neprijetno.
Biti dosleden vegan ni nič bolj "fanatično" ali "absolutistično" kot biti dosleden v zavračanju posilstva ali pedofilije. Pravzaprav,
označevanje doslednega veganstva za "absolutistično" samo po sebi odraža
specizem, saj naše popolne zavrnitve temeljnih oblik človeškega izkoriščanja nikoli
ne bi označili na ta način.
Če niste vegan, postanite vegan. To je resnično zelo enostavno storiti. Je boljše za naše zdravje in tako zmanjšuje nasilje, ki
ga vršimo nad samim seboj. Poleg tega je boljše za planet in zmanjšuje škodo, ki
jo povzročamo življenjskemu prostoru čutečih bitij ter ekosistemu, ki vzdržuje
celotno življenje na Zemlji. A kar je najpomembneje - je moralno pravilna
poteza. Vsi pravimo, da zavračamo nasilje. Vzemimo torej svoje izjave resno.
Storimo pomemben korak k zmanjšanju nasilja v svetu, začenši s tem, kar damo v
svoja usta ali na svoja telesa.
In ne pozabite, ni nemogoče: Svet je veganski! Če tako želiš.
Gary L. Francione
Board of Governors Distinguished Professor, Rutgers University
Prevod: Leon Kralj
Vir: http://www.abolitionistapproach.com/veganism-just-another-way-of-reducing-suffering-or-a-fundamental-principle-of-justice-nonviolence/
Sorodne teme (kliknite za povezavo):
1. Odprto pismo Daniju Sušniku, predsedniku Slovenskega veganskega društva
2. Odprto pismo dr. Milošu Židaniku
3. Odziv dr. Miloša Židanika na odprto pismo ter moj odgovor nanj
4. Nova modna muha: promoviranje redukcitarijanstva?!
5. Uvod v moralne zablode "zagovornikov" pravic živali
Sorodne teme (kliknite za povezavo):
1. Odprto pismo Daniju Sušniku, predsedniku Slovenskega veganskega društva
2. Odprto pismo dr. Milošu Židaniku
3. Odziv dr. Miloša Židanika na odprto pismo ter moj odgovor nanj
4. Nova modna muha: promoviranje redukcitarijanstva?!
5. Uvod v moralne zablode "zagovornikov" pravic živali
Ni komentarjev:
Objavite komentar