4.
januar, 2012 /avtor Gary
L. Francione
Številni
vegani se razburjajo nad ne-vegani, ki trdijo, da jih skrbi za živali, a
nadaljujejo z njihovim jedenjem. Vegani zato pogosto potegnejo na plano analogijo s
človeškim suženjstvom. Le-ta gre nekako takole: vsi se strinjamo, da je
uporabljati ljudi izključno kot vir oz. potrošno blago – stanje poznano kot
človeško suženjstvo – moralno odvratno; in podobno, če ljudje menijo, da so živali
člani moralne skupnosti, potem jih prav tako ne bi smeli obravnavati izključno
kot vir in bi morali nasprotovati živalskemu suženjstvu. In če nasprotuješ živalskemu suženjstvu, potem postaneš vegan in promoviraš veganstvo.
Ali
ta analogija drži?
Da
in ne. Analogija s suženjstvom, ki jo sam sicer uporabljam že dve desetletji,
ni posebno prepričljiva, če tisti, ki se je poslužuje, trdi, da imajo živali,
za razliko od človeških sužnjev, zgolj interes, da ne trpijo, a nimajo interesa po nadaljevanju življenja
oz. po avtonomiji. In prav to je osnovno prepričanje welfaristov [welfare = zavzemanje za "dobrobit" izkoriščanih živali; welfaristi so tisti "zagovorniki živali", ki, za razliko od abolicionistov, promovirajo reguliranje izkoriščanja živali in ne odpravo izkoriščanja; op.p.], in ki se
vleče že vse od Jeremyja Benthama iz 19. stoletja – in sicer, da so živali zmožne
trpljenja in imajo interes, da ne trpijo, vendar se kognitivno razlikujejo od
nas po tem, da ne posedujejo samozavedanja in nimajo interesa po nadaljevanju
svojega obstoja. Če povemo drugače: welfaristi trdijo, da žival nima interesa po tem, da ne bi bila suženj; ima le interes po tem, da je "srečen" suženj. To je stališče, ki ga promovira Peter Singer, t.i. "oče modernega
gibanja za pravice živali", katerega neo- oz. new-welfare pogledi izvirajo
neposredno od Benthama. Po prepričanju welfaristov torej v moralnem smislu ni
sporno, da uporabljamo živali, temveč
le kako jih uporabljamo. Moralna
dilema ni uporaba, temveč ravnanje.
Če
dodamo k temu še, da je večina welfaristov utilitaristov – trdijo, da je to,
kaj je prav in kaj narobe, določeno s tem kar maksimizira užitek, zadovoljstvo
oz. zadovoljitev interesov vseh udeleženih – potem dobimo idejo, ki pravi, da
vse dokler živali ne trpijo "preveč" (in glede na to, da živali nimajo interesa
po nadaljevanju svojega življenja in če živijo razmeroma prijetno življenje in
končajo na človeških krožnikih), je to vsekakor boljše kot da sploh ne bi
živele. Če jim omogočimo razmeroma prijetno življenje in kolikor toliko nebolečo
smrt, jim s tem, ko jih spravljamo na svet in uporabljamo kot vir za potešitev
naših interesov, pravzaprav delamo uslugo.
Zato
je pravzaprav razumljivo zakaj welfaristi ne sprejemajo analogije s suženjstvom. "Srečno" suženjstvo ne le, da ni problematično,
je dobra stvar. Težava pri človeškem suženjstvu je, da tudi "humane" oblike
suženjstva kršijo temeljno človekovo pravico po nadaljevanju obstoja, avtonomiji,
itd. Toda, če živali nimajo teh interesov, potem zna biti ravno "srečno" suženjstvo
tisto, kar potrebujemo. In natanko to je razmišljanje, ki poganja gibanje za meso/živalske proizvode “srečno” izkoriščanih živali in celotni welfare biznis
v prizadevanju narediti uporabo živali bolj "humano", bolj "sočutno", itd.
Trdim,
da je tovrstno razmišljanje problematično iz najmanj dveh vidikov:
Prvič,
stališče, da živali nimajo interesa po nadaljevanju svojega obstoja – da nimajo
interesa po lastnem življenju – se opira na specistični [vrstno-diskriminatorni;
op.p.] koncept o tem katera oblika samozavedanja je moralno pomembna. Trdim, da ima vsako
čuteče bitje neobhodno tudi interes po nadaljevanju obstoja – vsako čuteče
bitje ceni svoje življenje. Reči, da imajo interes po tem, da niso obravnavane
kot potrošno blago le tiste živali (človeške živali - ljudje), ki posedujejo točno določeno
obliko samozavedanja, ignorira temeljno moralno vprašanje. Tudi če, kot vztrajajo nekateri, živali res živijo v "večni
sedanjosti" - osebno menim, da temu ni tako, saj je empirično jasno, da to ne
drži za nobeno izmed živali, ki jih rutinsko izkoriščamo in ki so nedvomno zmožne
spominjati se preteklosti in imeti občutke vezane na prihodnost – imajo v vsakem trenutku sedanjosti interes po nadaljevanju svojega
obstoja. Reči, da to v moralnem smislu ne šteje, je očitni specizem.
Drugič, tudi če živali nimajo interesa po nadaljevanju življenja in imajo le interes, da
ne trpijo, je predstava, da je v praksi možno zaščititi ta njihov interes, čista
fantazija. Ideja, da lahko mi kot lastniki omogočimo neko omembe vredno zaščito
interesa naše lastnine po tem, da ne trpi, je povsem nerealna. Je to izvedljivo
v teoriji? Da. Je to praktično izvedljivo v realnem svetu? Nikakor. Welfaristi
pogosto govorijo o tem, da bi morali z "rejnimi živalmi" ravnati podobno kot
ravnamo s psi in mačkami, ki jih imamo radi in smatramo za naše družinske
člane. Ali res kdo misli, da je to praktično izvedljivo? Dejstvo, da
ne bi nikoli pomislili, da bi pojedli naše pse in mačke, je le eden izmed
pokazateljev, da temu ni tako.
Nadalje,
osrednja teza mojega dela je dokazovanje oz. opozarjanje, da zato ker so živali
lastnina – potrošno blago – je jasno, da ljudje na splošno ščitimo interese živali le
takrat, ko si od tega obetamo ekonomsko korist. To pomeni, da ostajajo welfare standardi
za dobrobit živali vedno nizki (kakršni so tudi trenutno in to navkljub vsem
nesmiselnim prizadevanjem za "srečno" in "sočutno" izkoriščanje) in sprejete
welfare reforme večinoma povečajo
proizvodno učinkovitost. Skratka, interese živali bomo ščitili v tistih situacijah, v
katerih se način ravnanja z njimi izkaže za ekonomsko neučinkovitega, in
welfare reforme ne storijo kaj dosti več od tega, kot da korigirajo te
neučinkovitosti. Na primer, uporabljanje ograd za breje svinje je ekonomsko neučinkovit način vzrejanja svinj;
obstajajo domnevno bolj "humane" alternative, ki pa dejansko povečajo
proizvodno učinkovitost. In podobno, “zaplinjanje” piščancev je bolj ekonomsko
učinkovito od električnega omamljanja.
Tako
da vsekakor razumem zakaj imajo welfaristi težave z analogijo s sužnji. Kot dokazujem, so njihova stališča v številnih ozirih popolnoma zgrešena, a oni se v svojih odgovorih
nikoli zares ne dotaknejo teh argumentov. Namesto tega trdijo, da sem "razdvojevalen" in "da mi ni mar za živali, ki trpijo v tem trenutku". Nekateri
gredo še dlje v svojem izrazoslovju.
Paradigma
pravic, ki, kot jo interpretiram sam, v moralnem smislu zahteva odpravo
izkoriščanja živali in veganstvo kot stvar temeljne pravičnosti, je diametralno
nasprotna od welfare paradigme, ki se v teoriji osredotoča na zmanjševanje
trpljenja, a v resnici na kozmetične popravke
izkoriščanja živali, z zamenjavo ekonomsko nedobičkonosnih praks z bolj
dobičkonosnimi praksami izkoriščanja živali. V znanosti so tisti, ki pristajajo
na eno paradigmo, pogosto nezmožni razumeti in se soočiti s tistimi, ki
zavzemajo drugo paradigmo ravno zato, ker je teoretični jezik, ki ga
uporabljajo, nekompatibilen.
Mislim,
da gre za enako stvar pri razpravah med zagovorniki pravic živali (abolicionisti) in zagovorniki "dobrobiti" živali (welfaristi).
In ravno zato welfaristi preprosto niso sposobni razumeti oz. sprejeti
analogije s suženjstvom.
******
Če
še niste vegan, prosim razmislite o tem, da to postanete. Veganstvo pomeni
nenasilje. Biti vegan predstavlja vašo opredelitev proti nasilju nad drugimi čutečimi bitji, nad samim seboj in nad okoljem, od katerega je odvisen obstoj vseh
čutečih bitij.
Če
ste že vegan, potem izobražujte
ostale ljudi o veganstvu.
Če
imajo živali moralno vrednost (če niso zgolj predmeti), potem veganstvo ni le
ena izmed možnosti - je nuja. Vsaka organizacija, društvo ali posameznik, ki
trdi, da pripada gibanju za pravice živali, mora zavzeti jasno stališče, da je
veganstvo moralni
imperativ.
Gary L.
Francione
Professor, Rutgers University
Professor, Rutgers University
© 2012
Gary L. Francione
Prevod:
Leon Kralj
Vse
o tem zakaj in kako postati vegan: www.howdoigovegan.com
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
Ni komentarjev:
Objavite komentar