Računalniška
igra Grand Theft Auto 5, ki ponuja virtualno udeležbo pri raznoraznih oblikah
nasilja nad ljudmi, vključno z umorom, mučenjem in posilstvom (menda gre "le" za
kanibalizem),
kot tudi nad živalmi, je očitno postala najhitreje prodajan
zabavni proizvod v zgodovini.
Ko
sem na Facebooku objavil kritiko te igre, so se horde igralcev razbesnele že
samo ob mojem namigu, da nas tovrstne "igre" delajo neobčutljive za nasilje.
Vztrajno so trdili, da smo ljudje sposobni ločiti "igro" od
realnosti.
Nasilni
prizori, ki jih smatramo kot "zabava", morda res niso neposredno krivi za to, da se
začnejo ljudje v svojem življenju vesti tako kot se sicer ne bi, a nedvomno prispevajo k čedalje
večji surovosti družbe in izkrivljajo naše dojemanje morale. Sčasoma postajajo ti nasilni prizori za nas nekaj normalnega, nekaj kar se nam ne zdi več odvratno. In to je nedvomno
pomemben dejavnik.
Ste
se kdaj vprašali zakaj številni "dobri" ljudje niso nasprotovali rasno
pogojenemu suženjstvu v ZDA? Eden izmed razlogov je bil ta, da so bili obdani z
mnogimi, ki so suženjstvo podpirali in ki so dojemali lastništvo nad Afričani kot nekaj "normalnega". Ti "dobri" ljudje so bili neobčutljivi za nasilje
suženjstva ravno zato, ker je bilo prisotno vsepovsod okoli njih. Ni se jim zdelo
odvratno, saj je bilo del moralne realnosti, ki so ji bili neprestano priča. Ko
smo obkroženi in prežeti s kulturo nasilja, podobno tudi mi postanemo
neobčutljivi za nasilje. Zanikati to dejstvo je več kot absurdno. In ravno to
je razlog, zakaj ob nasilnem dogodku, ki se zgodi na ulici, ljudje iz žepov vzamejo pametne telefone in ga snemajo, namesto da ukrepali in priskočili na pomoč.
Pokojna
feministka Andrea Dworkin je nekoč dejala, da je pornografija, ki prikazuje
nasilje nad ženskami posledično kriva za spolne napade na ženske. Ali je
imela prav glede te vzročne povezave niti ni pomembno; tudi če erotiziranja nasilja nad ženskami ne moremo neposredno
povezati s točno določenim spolnim napadom na neko žensko, nas kot družbo
tovrstna oblika "zabave" neobhodno dela bolj neobčutljive za nasilje nad
ženskami. In morda je ravno to tisto, kar razloži epidemične
razsežnosti nasilja nad ženskami, ki smo jim priča dandanes.
Ali
lahko torej na nek način ločimo "zabavo" od realnosti? Seveda. Toda ali
lahko trdimo, da s tem, ko imamo nasilne prizore nad ljudmi in živalmi za nekakšno "zabavo", ne prispevamo k naši moralni otopelosti? Ne, tega ne moremo trditi.
In bili bi lahkoverni, če bi to zanikali.
Vsekakor
se strinjam s tistimi, ki pravijo, da je naša zabava že od nekdaj polna
nasilja. Toda neumno je reči, da ne obstaja kvalitativna razlika med filmom
Bela Lugosija "Drakula" in filmi kot so "Žaga", "Hostel" in videoigrami,
ki vsebujejo ekstremno nasilje (in v primeru iger tudi "udeležbo" v nasilju)
nad ljudmi in živalmi.
Ena
izmed stvari, ki so spodbudile množično nasprotovanje vojni v Vietnamu, so bili
prizori otrok, opečenih od bojnega strupa napalma. Po vietnamski vojni je
ameriška vojska odločila, da bodo odslej v konfliktnih situacijah vojni poročevalci
del vojaške enote, in tako niso smeli več prikazovati tovrstnih prizorov. A tudi
če temu ne bi bilo tako, to ne bi nič spremenilo. Tako zelo smo že navajeni
gledati prizore, ob katerih se nam celo opekline od napalma ne zdijo nič
posebnega, da nas resnični trpeči otrok sicer lahko gane, a to v nas ne
povzroči več takšnega čustvenega naboja kot nekoč in nas ne spodbudi več k
temu, da bi povzdignili svoj glas na protestih in vztrajali do konca.
Prosim,
razumite: ne zagovarjam vladne cenzure filmov, videoiger ali česarkoli drugega.
To že tako ali tako počno na mnogih področjih, kjer ne bi smeli. In ne oporekam
temu, da zmoremo vsaj na nekem nivoju ločiti "zabavo" od realnosti ter da tisti,
ki se mu nasilni prizori zdijo zabavni, še ni nujno tudi sam nasilen v odnosu do drugih v svoji okolici.
Sem
pa vsekakor za to, da se vprašamo zakaj
se nam prizori ekstremnega nasilja nad ljudmi in živalmi ne zdijo odvratni, pač
pa nas celo zabavajo.
******
Če
še niste vegan, prosim postanite
vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi vrsti gre za nenasilje do drugih
čutečih bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje in do samega sebe.
Gary L.
Francione
Professor, Rutgers University
Professor, Rutgers University
©
2013 Gary L. Francione
Prevod:
Leon Kralj
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
Ni komentarjev:
Objavite komentar