Spletna
stran https://www.facebook.com/abolitionistapproach ponuja ogromno
zanimivih tematik, debat in izobraževalnega gradiva, namenjenega tako veganom
kot neveganom. Tule je delček ene izmed teh razprav, ko je obiskovalka Maggie
Adams (ki je sicer veganka) izpostavila dilemo v zvezi s tem kdo je pravzaprav
vegan. Odgovorila sta ji administrator omenjene spletne strani in ustanovitelj
Abolicionističnega pristopa k pravicam živali prof. Gary L. Francione ter moderator
Balint Balasa:
Vprašanje Maggie Adams:
Imam
vprašanje, ki ga želim nasloviti na tiste, ki gledajo iz abolicionistične
perspektive. Gre pa takole:
Nekoč
so na družbenem omrežju v neki veganski skupini vprašali ali je lahko nekdo
vegan izključno iz zdravstvenih razlogov, brez sklicevanja na moralo in etiko?
Odgovorila
sem z: »Ne, zato ker je veganstvo moralni in etični način življenja.« Nadalje
sem podala še definicijo, kot je zapisana na spletni strani organizacije The Vegan
Society ter ponudila primernejši opis za tovrstne ljudi – rastlinojedi način
življenja.
Kmalu
po tem se je zvrstilo na stotine komentarjev, v katerih so ljudje trdili ravno nasprotno
in sicer, da dokler ne ješ živali, je vseeno kakšni razlogi so te pripeljali do
veganstva.
V
svojem odgovoru sem le ponovila to kar veganstvo dejansko narekuje – poleg
izključevanja hrane živalskega izvora tudi izključevanje vseh stranskih
proizvodov te industrije – obleke, čevlji, kozmetika, itd. Prejela sem ogromno
negativnih odzivov.
Skratka,
moje vprašanje abolicionistom se glasi kot navajam zgoraj – ali je prav
imenovati sam sebe vegan, če počneš to zaradi zdravja?
Odgovor Garyja L. Francioneja:
Dobro
vprašanje. Za začetek naj povem, da zanašati se na organizacijo The Vegan
Society za tehtno in osnovano razmišljanje o veganstvu, ni ravno dobra ideja.
The Vegan Society je zelo problematična organizacija (glejte sledeče povezave: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9).
Nobene
težave ne vidim, če se za nekoga, ki vztraja na veganski prehrani iz
zdravstvenih razlogov, reče, da uživa "vegansko hrano". Tisti, ki je skoval
besedo "vegan" - Donald Watson – jo je uporabljal na ta način. Govoril je o "veganski prehrani".
Težava
je v tem, da nisem še nikoli srečal nikogar, ki bi bil zvest veganski prehrani
izključno iz zdravstvenih razlogov. Nikoli. Nikogar. Niti enega. Poznam ogromno
ljudi, ki pravijo, da so vegani zaradi zdravja, a da tu in tam pojedo kaj
živalskega. In to ni presenetljivo. Vsi goljufamo, ko gre le za zdravje –
bodisi kar se tiče hrane živalskega izvora bodisi hrane na splošno ali drugih
stvari. Na primer, sam si prizadevam vedno jesti zdravo. Jem polnovredno
rastlinsko hrano, večinoma presno in ne uporabljam olja. Toda včasih goljufam
in uživam olje, ocvrto hrano, itd. Vsi goljufamo iz zdravstvenega vidika.
Ko
torej nekdo reče: »Sem vegan iz zdravstvenih razlogov«, mu jaz vedno odgovorim:
»No, če vidiš veganstvo le kot stvar prehrane in sicer nosiš volno, usnje,
krzno ali svilo in uporabljaš druge živalske izdelke, potem nisi vegan, pa
čeprav ti je bilo rečeno, da si na veganski prehrani ker ne ješ nobenih živil
živalskega izvora. Toda po pravici povedano, dvomim tudi v to, kajti stavim, da
vsaj občasno poješ kaj živalskega.« In veste kaj? Še nikoli mi ni na to nihče
odgovoril z: »Ne, nikoli ne jem nobene hrane živalskega izvora.« Ponavadi
rečejo: »No, ja, hotel sem reči, da običajno ne jem živalskih proizvodov, ampak
le včasih.« Jaz odgovorim: »Potem torej ni prav reči, da si na veganski
prehrani. Si vsejedec, ki ne jé večino živalske hrane.«
Biti
vegan pomeni, da ne ješ nobenih živil živalskega izvora, se ne oblačiš v kože živali in, kolikor je to praktično izvedljivo, na noben drug način ne
uporabljaš živalskih izdelkov. Edini motiv, ki vodi do takšnega ravnanja je
etični motiv. Še nikoli nisem srečal vegana (kot sam razumem ta pojem), ki ne
bi bil etični vegan. Toda vedite, da biti etični vegan še ne pomeni nujno biti abolicionistični
vegan.
Pravzaprav večina "zagovornikov živali", ki so vpeti v razne organizacije in
društva, niso abolicionistični vegani.
In
nenazadnje, vedite, da so mnogi izmed tistih, ki pravijo zase, da so vegani iz
etičnih razlogov, v resnici "fleksibilni" vegani. Na primer, "oče modernega
gibanja za pravice živali", Peter Singer, je "fleksibilni" vegan. Biti "fleksibilni" vegan smatram kot ne biti vegan.
Odgovor Balinta Balase:
Rad
bi opozoril še na nekaj podrobnosti, če si jih slučajno spregledala:
1.
Besedna zveza "način življenja" sporoča, da gre za osebno izbiro, medtem ko "gibanje za družbeno pravičnost", da gre za moralno dolžnost. Abolicionistični
vegani predstavljamo veganstvo kot gibanje za družbeno pravičnost.
2.
Obleke, čevlji, kozmetika, itd., niso stranski živalski proizvodi. So živalski
proizvodi, ki se jim da povsem izogniti. Živali so posebej rejene za potrebe
pridobivanja volne, usnja, svile, krzna, itd., in po definiciji veganstva
vegani zavračajo uporabo vsega tega. Nobene moralne razlike ni med jedenjem mesa
in nošenjem volne. Ne glede na to za katere določene namene je žival vzrejena, so
na koncu prav vse zaklane.
Stranski
živalski proizvodi so tiste sestavine, ki so prisotne praktično povsod: v
gradbenih materialih, plastiki, gumah, lepilu, računalnikih, bankovcih, itd.
Tudi, če kupujemo izključno veganske čevlje in kljub najboljšemu trudu
veganskih ponudnikov, da pri proizvodnji uporabljajo izključno veganske sestavine,
se lahko zgodi, da lepilo ali kakšen drug element v čevljih še vedno vsebuje stranske
živalske proizvode. Ne le, da bi se bilo nesmiselno poskušati izogniti
stranskim živalskim proizvodom, pač pa s tem, ko vegetarijanci, ki jedo mlečne
izdelke in jajca, napovedo bojkot bankovcev, ki med drugim vsebujejo tudi neko
sestavino živalskega izvora, postane "gibanje za pravice živali" burleska in
poskrbi za to, da se izkoriščanje živali le še bolj utrdi kot nekaj normalnega.
Če
na spodnji spletni strani, ki je bila sicer ustanovljena z namenom
izobraževanja neveganov, klikneš na Abolitionist Veganism, lahko izveš kako
daleč seže definicija veganstva ter kako ji sledi abolicionistična teorija,
razvita s strani profesorja Francioneja, ki ponuja odgovore na vsa vprašanja:
Prevod: Leon Kralj
Sorodne
teme (kliknite na povezavo):
Ni komentarjev:
Objavite komentar