Nekateri
zagovorniki pravic živali trdijo, da ni nobene bistvene razlike med abolicionističnim pristopom in "new welfare" pristopom Petra Singerja, t.i. "očeta gibanja
za pravice živali".
O
Singerjevih stališčih sem v svojih preteklih blogih (glejte povezavi: 1, 2), knjigah
in člankih razpravljal z namenom, da pokažem na pomembne teoretične in
praktične razlike v najinih pristopih. Eden izmed številnih primerov je tudi njegov nedavni intervju, v katerem je izjavil:
»Lahko rečete, da je zgrešeno ubiti živo bitje, ki je čuteče ali ima zavest. Toda, če razmišljate na takšen način, potem menite, da je enako zgrešeno ubiti piščanca ali miš, kot je zgrešeno ubiti tebe ali mene. S tem se pač ne morem strinjati. Morda je oboje zgrešeno, toda vsakodnevno je ubitih na milijone piščancev. In to zame ni enaka tragedija, kot če je ubitih na milijone ljudi. Zakaj? Zato, ker smo ljudje v prihodnost usmerjena bitja, ki gojimo upanja in želje za bodočnost. To se mi zdi verodostojen odgovor na vprašanje, zakaj je tako tragično, kadar umrejo ljudje.«
Singer
torej zelo jasno artikulira welfare stališče, da imajo življenja živali manjšo
moralno vrednost od življenj ljudi.
Njegove
izjave so problematične v številnih ozirih. Prvič, Singer domneva, da piščanci
in druge čuteče živali niso v prihodnost usmerjena bitja. Sam sicer nimam veliko
osebnih izkušenj s piščanci, toda vem dovolj o njih, da lahko zaključim, da
njihovega vedenja ni moč razložiti brez da bi jim pripisali neke vrste
sposobnosti zaznavanja sveta, ki je enakovredna temu, kar pri ljudeh označujemo
za usmerjenost v prihodnost. Zelo očitno je, da imajo piščanci svoje interese,
hotenja in želje, ter so sposobni delovati v prid zadovoljitve teh interesov in
hotenj. S tem ko jih ubijemo, onemogočimo njihovo zadovoljevanje interesov,
hotenj in želja - enako kot to povzročimo kadar ubijemo ljudi.
Imam
precej izkušenj s psi in zagotovo bi bil osupel, če bi nekdo trdil, da psi niso
v prihodnost usmerjena bitja ali da nimajo pričakovanj in želja.
Singerjeva
osnovna predpostavka je, da si lahko usmerjen v prihodnost, imaš pričakovanja
in želje le, če imaš te lastnosti izražene na način, kot jih imajo ljudje.
Takšno stališče je očiten odraz specizma [diskriminacija na podlagi
življenjske vrste; op.p.]. Človekove miselne predstave so neločljivo povezane s
simbolno komunikacijo. Živali po vsej verjetnosti zelo drugače zaznavajo svet
kot ljudje, saj ne uporabljajo simbolne komunikacije. Toda to zagotovo ne
pomeni, da živali nimajo sistema zaznavanja sveta, ki je enakovreden
človeškemu.
Drugič,
in kar je še bolj pomembno, je moralna vrednost, ki jo Singer pripisuje sposobnosti
načrtovanja prihodnosti. Kaj lahko potem rečemo za ljudi, ki imajo začasno
popolno amnezijo? Zavedajo se samega sebe v sedanjosti, a niso sposobni priklicati
v spomin preteklosti ali načrtovati prihodnost. Bi jih bilo ubiti moralno zgrešeno?
Vsekakor. Ali bi rekli, da je huje (moralno ali zakonsko) ubiti osebo, ki ni v
takšnem stanju? Seveda ne. Oba uboja bi smatrali za enako kazniva, kajti v obeh
primerih bi človeka prikrajšali za življenje, ki je dragoceno njemu osebno. Življenje piščanca je
piščancu enako dragoceno kot je moje življenje meni ter kot je življenje
človeka z začasno popolno amnezijo dragoceno njemu samemu.
Nadalje,
po Singerjevi analogiji bi lahko rekli, da je življenje človeka, ki ima več
pričakovanj in želja, vrednejše od življenja človeka, ki ima vročino. Torej je življenje
depresivnega človeka, ki morda ni posebno navdušen nad prihodnostjo in njenim
načrtovanjem ali življenje revnega človeka, katerega pričakovanja in želje so
osredotočene le na naslednji obrok ali prostor za spanje, vredno manj od življenja
npr. univerzitetnega profesorja iz Princetona, ki ima veliko, veliko
pričakovanj in načrtov za prihodnost.
Singerjevi
komentarji – kot vedno doslej - odražajo welfare stališče, da uporaba živali ni
glavni ali sploh kakršenkoli moralni problem, kajti živali dejansko nimajo
interesa po življenju. Skratka, pristaši welfare pristopa trdijo, da imajo
živali zgolj interes, da ne bi trpele. In glede na to, da nimajo interesa po
nadaljevanju življenja, saj so brez pričakovanj oz. želja za prihodnost, jih
lahko uporabljamo za svoje namene vse dokler ravnamo z njimi "humano". Singer več
kot očitno sprejema welfare načelo, da so živali v moralnem smislu manjvredne
od ljudi. Zelo jasno, nedvoumno in redno zavrača pojem pravic živali, navkljub
trditvi – izrečeni tudi v omenjenem intervjuju – da si je prizadeval »ustvariti
gibanje za pravice živali.«
Singerjevi
komentarji v tem intervjuju ne predstavljajo ničesar novega. Enake stvari
govori že vrsto let, začenši s knjigo Animal
Liberation, ki ne govori o pravicah živali, a je Singerju vseeno prinesla
naziv "oče gibanja za pravice živali". Naravnost šokantno je videti, da tako veliko
število zagovornikov živali vztraja, da ni nobene bistvene razlike med
Singerjevimi stališči in abolicionističnim pristopom k pravicam živali.
Tistim
zagovornikom živali, ki ne uvidijo razlike, lahko izrazim le svojo iskreno in
globoko osuplost.
Gary
L. Francione
©2009
Gary L. Francione
DODANO 22. MARCA,
2009:
Včeraj
sem prejel e-mail od nekoga, ki je dejal:
»Pred kratkim sem se udeležil predavanja Petra Singerja. Bil sem zgrožen in zbegan, ko sem ga slišal razločno reči, da ubijati živali ni specistično dejanje, če je izvedeno neboleče. Prebral sem nekaj vaših zapisov in seveda nasprotujem tej Singerjevi trditvi. Po končanem predavanju sem bil jezen in razočaran. Kako je sploh mogoče, da mi avtor gibanja in "Biblije o pravicah živali" dopoveduje, da je v redu ubijati živali?«
Kot
sem navedel v zgornjem blogu, nihče ne bi smel biti več presenečen ali šokiran,
da Singer ubijanja živali kot takega ne smatra za sporno. Enako stališče
namreč zagovarja že vsaj 33 let, vse odkar je napisal knjigo Animal Liberation. Ubijanja živali
ne šteje za specizem, ker ne verjame, da imajo živali interes po nadaljevanju
življenja, zato jim ne škodimo, ko jih ubijemo na neboleč način. Kot sem razložil v zgornjem besedilu (in tudi drugod), Singerjevo stališče, da to ni
specizem, temelji ravno na izrecni specistični predpostavki, ki pravi, da imajo
lahko živali interes po nadaljevanju življenja samo v primeru, če imajo točno
določeno obliko reflektivnega samozavedanja [npr. prepoznavanje samega sebe v
ogledalu; op.p.], ki ga povezujemo z normalnimi odraslimi ljudmi.
Tisto
kar je resnično presenetljivo in šokantno je to, da gibanje za "pravice
živali" oglašuje knjigo Animal
Liberation kot ""biblijo" "modernega gibanja za pravice živali" ter sprejema in
predstavlja Singerja kot "očeta modernega gibanja za pravice živali".
Veliko
ljudi kritizira Singerja ker svoje stališče označuje za stališče "pravic
živali". Peter tega zagotovo ne bi smel početi, saj to ne drži in
on se tega zelo dobro zaveda, kar je tudi že večkrat jasno priznal.
Toda
glavna odgovornost je na ramenih zagovornikov živali, ki se jim očitno nikoli
ni zdelo vredno prebrati kaj sploh piše v knjigi Animal Liberation, preden so jo označili za "biblijo" in
ki si niso vzeli časa niti za to, da bi kritično razmislili o pomenu "pravic živali".
Nikoli
prej v zgodovini človeštva ni bilo kakšno gibanje za družbeno pravičnost tako globoko
zmedeno.
Gary L. Francione
©2009 Gary L. Francione
©2009 Gary L. Francione
*******
Če
še niste vegan, postanite vegan. Je povsem preprosto, boljše za vaše zdravje,
boljše za planet in najpomembneje – je moralno pravilna odločitev. To dolgujemo
živalim. In ko postanete vegan, izobražujte ostale
ljudi o
veganstvu.
Prevod:
Leon Kralj
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
Ni komentarjev:
Objavite komentar