Ženska: »Vegani mi
razlagajo o tem, da bi morali prenehati povzročati bolečino in smrt drugim
čutečim bitjem, toda pozabljajo na rastline. Rastline tudi čutijo, zato nisem
dolžna postati veganka. Jesti rastline in živali ... vse to je del življenja,
krogotok prehranjevalne verige.«
Roža: »Seveda,
pametnjakovička. Vreči brokoli v vrelo vodo je enako kot vreči živega jastoga v
vrelo vodo. To vsi vemo.«
© 2016 Marianna C. Gonzalez
Prevod: Leon Kralj
Opomba
prevajalca:
Nekateri ljudje, ko so soočeni z dejstvom, da ni
mogoče moralno upravičiti uporabe živali za hrano in druge namene, izpostavijo
pomislek o tem, da tudi rastline "čutijo". To zagovarjajo s tem, da je delovanje
rastlin zelo kompleksno, kar naj bi nakazovalo na obstoj nekakšnega uma znotraj
njih, zaradi česar naj bi bili ljudje odvezani moralne dolžnosti, ki jo imamo
do živali oz. tega, da postanemo vegani.
Tovrstni pomislek je zgrešen v številnih ozirih:
1. Tudi delovanje človeških celic je zelo kompleksno,
pa nihče ne trdi, da v nas prebiva 100 bilijonov čutečih bitij ter da imamo do
vsakega izmed njih moralno odgovornost, da ga zaščitimo pred nevarnostjo in mu priznamo temeljno pravico do tega, da ni napadeno s strani druge celice. Rastline nimajo
centralnega živčnega sistema, kot to velja za ljudi in živali, zato niso zmožne
občutenja. Nobenega - niti enega -
znanstvenega dokaza ni, da naj bi rastline posedovale sposobnost samozavedanja oz. občutenja,
ravno tako kot ga ni za človeške celice. Občutenje je subjektivna zavest:
obstaja nekdo, ki zaznava in doživlja svet. Čuteče bitje ima svoje interese: prioritete,
potrebe ali želje. Po drugi strani ni niti najmanjšega dvoma, da imajo
sposobnost občutenja vse živali, ki jih rutinsko izkoriščamo.
2. Rastline so sicer "žive", toda ne reagirajo
v čustvenem smislu, temveč se le odzivajo na dražljaje iz okolja (npr.
obračanje proti soncu, cvetenje in odmiranje v različnih letnih časih, ipd.).
Gre torej za fizikalni, ne čustveni odziv.
3. Vsako čuteče bitje na planetu je skozi evolucijo razvilo določene sposobnosti, ki mu omogočajo preživetje. To je še posebej razvidno takrat, ko je soočeno z nevarnostjo. Ljudje in živali več kot očitno zbežimo od vira nevarnosti (npr. ob požaru, poplavi ali napadu drugega bitja), medtem ko rastlina tekom evolucije ni razvila te sposobnosti.
3. Vsako čuteče bitje na planetu je skozi evolucijo razvilo določene sposobnosti, ki mu omogočajo preživetje. To je še posebej razvidno takrat, ko je soočeno z nevarnostjo. Ljudje in živali več kot očitno zbežimo od vira nevarnosti (npr. ob požaru, poplavi ali napadu drugega bitja), medtem ko rastlina tekom evolucije ni razvila te sposobnosti.
Na primer: Če pod rastlino prižgemo plamen ognja, rastlina ne bo zbežala
stran. Če bi torej rastline resnično imele sposobnost občutenja, bi tekom
evolucije razvile sposobnost, da se izognejo plamenu. Po drugi strani poskus s
plamenom in npr. konjem več kot očitno rezultira v odmiku konja od ognja. Več kot očitno je tudi, da nekaterim rastlinam "rezanje
njihovih udov" celo koristi. Pri sadnem drevju je obrezovanje vej celo
priporočljivo, zato da bolj bogato obrodi, ravno tako se da z razpolovitvijo
rešiti marsikateri posušeni kaktus, z odtrganim listom matične rastline pa lahko
ustvarimo podtaknjenec, ki omogoči nastanek nove rastline, ipd. Le čemu bi
rastlina prosperirala z izvajanjem "nasilja" nad njo?
4. Izpostaviti pomislek o "čutenju rastlin" pravzaprav sploh ni argument proti veganstvu, kvečjemu obratno. Namreč, vsi tisti ljudje, ki navkljub odsotnosti znanstvenih dokazov vseeno vztrajajo na predpostavki, da imajo rastline čustva, bi morali resno razmisliti o tem, da prenehajo jesti živali, saj je za proizvodnjo 1kg živil živalskega izvora potrebno "ubiti" približno 16kg domnevno čutečih rastlin - živali morajo pač pojesti ogromno rastlinske krme, če hočemo iz njih narediti zrezek, klobaso, sir, jajčno omleto ali karkoli že. Ne-veganski jedilnik torej "trpinči in ubije" 16-krat več "čutečih" rastlin kot veganski. Vsakdo, ki torej zares verjame, da rastline čutijo in ga skrbi za "trpljenje" korenja, bi moral biti etično zavezan k veganstvu. Argument v tej točki tudi pojasnjuje zakaj na svetu ni niti enega Društva proti mučenju fižola, Zveze za odpravo nasilja nad paradižniki, Zavoda za maltretirano mlado čebulo ali Varne hiše za žrtve vrtnega nasilja. Vsi vemo, da bi bil sleherni človek, ki bi ustanovil podobno društvo, deležen posmeha in bil kaj hitro označen za šaljivca.
4. Izpostaviti pomislek o "čutenju rastlin" pravzaprav sploh ni argument proti veganstvu, kvečjemu obratno. Namreč, vsi tisti ljudje, ki navkljub odsotnosti znanstvenih dokazov vseeno vztrajajo na predpostavki, da imajo rastline čustva, bi morali resno razmisliti o tem, da prenehajo jesti živali, saj je za proizvodnjo 1kg živil živalskega izvora potrebno "ubiti" približno 16kg domnevno čutečih rastlin - živali morajo pač pojesti ogromno rastlinske krme, če hočemo iz njih narediti zrezek, klobaso, sir, jajčno omleto ali karkoli že. Ne-veganski jedilnik torej "trpinči in ubije" 16-krat več "čutečih" rastlin kot veganski. Vsakdo, ki torej zares verjame, da rastline čutijo in ga skrbi za "trpljenje" korenja, bi moral biti etično zavezan k veganstvu. Argument v tej točki tudi pojasnjuje zakaj na svetu ni niti enega Društva proti mučenju fižola, Zveze za odpravo nasilja nad paradižniki, Zavoda za maltretirano mlado čebulo ali Varne hiše za žrtve vrtnega nasilja. Vsi vemo, da bi bil sleherni človek, ki bi ustanovil podobno društvo, deležen posmeha in bil kaj hitro označen za šaljivca.
5. Biti vegan med drugim pomeni tudi spoštovati
naravo in se zavzemati za njeno zaščito. Kmetijstvo temelječe na reji živali je
odgovorno za znaten delež uničevanja okolja: izsekavanje gozdov, onesnaževanje
zraka in podtalnice, erozijo tal, prekomerno porabo pitne vode, izsuševanje
mokrišč, uničevanje biotske pestrosti, izumiranje živalskih in rastlinskih vrst
, itd. Vegani menimo, da ima narava (rastline so vitalen del narave) vrednost
sama po sebi in se ne ocenjuje zgolj skozi prizmo koristi za človeka. Zato bomo
zelo težko v medijih zasledili novico: »Vegan
povzročil golosek v Triglavskem narodnem parku!«
******
Če še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo
pomeni nenasilje. V prvi vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi
za nenasilje do Zemlje in do samega sebe.
Vsebina stripa se nanaša na blog z naslovom A Frequently Asked Question: What About
Plants?:
Sorodne
teme (kliknite na povezavo):
1.
Knjiga ETIKA V KUHINJI
Ni komentarjev:
Objavite komentar