V enem prejšnjih blogov sem omenil, da je organizacija The Vegan Society v
svoji reviji The Vegan objavila
intervju z "očetom modernega gibanja za pravice živali" Petrom Singerjem, v
naslednji izdaji revije s Tomom Reganom in nazadnje še z menoj. V intervjuju
s Petrom Singerjem, je le-ta izjavil:
»Da se izognemo zadajanju trpljenja živalim – da ne omenjam okoljskih stroškov zaradi intenzivne reje živali – moramo občutno zmanjšati živila živalskega izvora, ki jih uživamo. Toda ali to pomeni veganski svet? To je le ena izmed možnih rešitev, toda ne nujno edina. Če je zadajanje trpljenja tisto kar nas skrbi in ne ubijanje, potem si prav tako lahko predstavljam svet, v katerem ljudje večinoma jedo rastlinsko hrano, a se občasno pocrkljajo z luksuzom jajc iz proste reje ali morda celo z mesom živali, ki živijo lepo življenje in so vzrejene pod pogoji, ki so naravni za njihovo vrsto in so nato humano ubite na kmetiji.« (The Vegan, jesen 2006)
»V naših življenjih je vedno nekaj prostora za prizanesljivost do samega sebe. Poznam nekaj ljudi, ki so vegani v svojih domovih, toda kadar gredo ven v kakšno nobel restavracijo, si privoščijo luksuz, da ta večer niso vegani. V tem resnično ne vidim nič spornega.Sam osebno ne jem mesa. Leta 1971 sem postal vegetarijanec. Postopoma sem čedalje bolj postajal vegan. Zdaj sem večinoma vegan, toda fleksibilen vegan. Ko grem v trgovino, ne kupujem nobenih ne-veganskih stvari zase. Toda kadar potujem ali grem h komu na obisk, sem prav vesel, če pojem kaj vegetarijanskega namesto veganskega.«
Prav
neverjetno je slišati, da je tako imenovani "oče gibanja za pravice živali":
- "fleksibilen vegan", ki preneha biti vegan vsakič, ko se mu zazdi, da je tako bolj priročno. To pomeni, da v resnici sploh ni vegan. Še več, dosledno veganstvo celo označuje za "fanatično";
- misli, da veganski svet ni nujno rešitev problema izkoriščanja živali; ter
- uživanje mesa in živil živalskega izvora imenuje "luksuz".
Ti
komentarji jasno razkrijejo stališče, ki predstavlja osrednji del Singerjeve
teorije in ki je v popolnem nasprotju s stališčem pravic živali in
abolicionizma. Po Singerjevem mnenju je trpljenje živali - in ne njihovo
ubijanje - tisto, kar predstavlja glavni in morda celo edini moralni problem.
Namreč,
Singer je mnenja, da ni težava v tem, da uporabljamo in ubijamo živali; edini
problem je na kakšen način jih
uporabljamo in ubijamo. Če imajo živali "lepo življenje in so vzrejene pod
pogoji, ki so naravni za njihovo vrsto in so nato humano ubite na farmi", potem
ne storimo nič nemoralnega, če jih uporabljamo in jemo.
Od
kod takšno Singerjevo stališče? Zakaj misli, da uboj živali ne sproža temeljnih
moralnih vprašanj?
Čeprav
je Singer izrazil to stališče že na večih mestih in tudi v številnih svojih
objavah, intervju v reviji The Vegan ponudi
naslednjo v nizu potrditev:
»Menim, da obstajajo moralno pomembne razlike med različnimi živalskimi vrstami, kajti kognitivne sposobnosti so tiste, ki so pomembne za to ali je npr. zgrešeno ubiti določeno žival. Mislim, da je hujše ubiti samozavedajoče se bitje, torej takšno, ki se zaveda lastnega obstoja v času in prostoru in ima sposobnost načrtovanja prihodnosti, kot pa bitje, ki resda morda poseduje zavest, a se ne zaveda samega sebe in živi v nekakšni večni sedanjosti.« (The Vegan, jesen 2006)
Z
drugimi besedami, Singer trdi, da če se bitje ne zaveda samega sebe na način
kot se samega sebe zaveda človek – se pravi, če bitje nima reflektivnega
samozavedanja (razpoznavanja samega sebe v ogledalu) – potem bitje ni samozavedajoče
na moralno ustrezen način, ki bi pomenil, da ima interes po nadaljevanju
svojega življenja in bi ga bilo nemoralno ubiti.
Kot
sem že pojasnil v svoji knjigi z naslovom Introduction to Animal Rights:
Your Child or the Dog? ter na številnih drugih mestih, je Singerjev
pogled problematičen v številnih ozirih.
Prvič,
Singer trdi, da obstaja le ena sama moralno pomembna oblika samozavedanja –
tista, ki je značilna za normalne ljudi.
Obstaja
seveda več oblik samozavedanja. Vsako bitje, ki je čuteče oz. ima subjektivno
zavedanje samega sebe je nedvomno samozavedajoče se bitje. Anna Charlton in jaz
živiva s petimi rešenimi psi. Kadar eden od najinih psov vidi drugega, da dobi
priboljšek, se zaveda, da ni on tisti, ki ga je dobil. Usede pred mene in čaka
toliko časa, dokler tudi njemu ne dam priboljška. To je samozavedanje. Zaveda
se, da je tisti, ki je prvotno dobil priboljšek nekdo drug in ne on.
Ljudje
lahko v ogledalu razpoznajo svojo podobo; psi lahko razpoznajo svojo vonjavo na
grmu, ki so ga obiskali pred tedni. Gre preprosto za dve različni obliki
samozavedanja. Toda reči, da je ena oblika samozavedanja v moralnem smislu boljša
od druge, je odraz specizma [diskriminacija na podlagi vrste; op.p.].
Drugič,
Singer očitno misli, da samo ljudje (in morda tudi človeku podobni primati)
načrtujejo prihodnost oz. izražajo želje povezane s prihodnostjo. Ponovno,
Singerjeva stališča odražajo specizem, saj trdi, da je edini način načrtovanja
prihodnosti tisti, ki ga ima človek. Če bitje torej ne dela načrtov s pomočjo
koledarjev in ur, potem nima želja za prihodnost.
Najljubše
razvedrilo ene od najinih psičk je vožnja z avtom. Če kjerkoli zagleda moje
ključe od avtomobila, jih zagrabi z gobcem, prinese do mene, odloži pred moje
noge in me pogleda. Tega vedenja ni mogoče pojasniti nikakor drugače kot izraz
želje nekaj početi. Dejstvo, da psička ne nosi zapestne ure (oz. ure za na
tačko) in si misli, "čez 15 minut bi se šla rada vozit z avtom", je nepomembno.
Izraža željo po nečem kar bi rada počela in to zadostuje.
Tretjič,
četudi je zavest nekega bitja obstala zakoreninjena v "večni sedanjosti", to ne
pomeni, da bitje ni samozavedajoče na moralno relevanten način. Predstavljajte
si človeka, ki ima začasno popolno amnezijo, obliko amnezije v kateri se zaveda
samega sebe samo v sedanjosti, se ne spominja ničesar iz preteklosti in ni
zmožen razmišljati o prihodnosti. Nekako tako Singer dojema živali – kot
zakoreninjene v večni sedanjosti. Ali lahko sklepamo, da človek s takšno obliko
amnezije nima samozavedanja? Ne moremo. Takšen človek se zaveda samega sebe,
četudi samo v sedanjosti. Enako je pri živalih. Četudi bi se zavedale same sebe
samo v sedanjosti, to ne pomeni, da ne cenijo svojih lastnih življenj in jih
skrbi le to na kakšen način ravnamo z njimi. To je čisti specizem!
Četrtič
in kar je najpomembneje, nobene logične povezave ni med razlikami v kognitivnih
značilnostih in vprašanjem uporabe živali. Razlike v kognitivnih sposobnostih
morda pridejo v poštev v nekaterih situacijah. Zamislite si situacijo človeka s
hudimi motnjami v duševnem razvoju. Takšnemu človeku morda ne bomo dali
vozniškega izpita, saj ni zmožen voziti avta oz. razumeti specifičnih prometnih zakonitosti. Toda ali je njegovo zdravstveno stanje kakorkoli relevantno za to,
da ga proti njegovi volji uporabimo kot poskusnega zajčka v biomedicinskih
poskusih ali kot prisilnega darovalca organov? Nikakor. Pravzaprav bi se mnogi
med nami postavili njemu v bran in trdili, da njegova specifična ranljivost
pomeni, da imamo do njega celo večjo moralno obvezo in ne manjšo. In enako
velja za živali. Dejstvo, da ima krava drugačen način razmišljanja od našega, lahko pomeni, da ji ne bomo podelili vozniškega izpita, toda hkrati to ne
pomeni, da lahko kravo uporabimo v namene, v katere ne bi nikoli uporabili
ljudi.
Za
Singerja je veganstvo preprosto le eden izmed načinov za zmanjševanje trpljenja
živali, toda kot pravi sam, "ne nujno edini način". Še vedno si lahko
privoščimo "luksuz" uživanja jajc in mesa živali, ki so imele "lepo življenje" in bile "humano ubite". Glede na to, da Singer aktivno oglašuje trgovce kot je Whole Foods, čigar živali zagotovo niso imele "lepih življenj" ali "humane" smrti, v resnici pravi, da je sprejemljivo uživati živali, ki so bile (morda) malce manj trpinčene.
In
če smo vegani večino časa, si po njegovem očitno lahko privoščimo celo "luksuz" jedenja konvencionalno vzrejenega
mesa in drugih živil živalskega izvora, ko obiščemo "nobel restavracijo".
Ali se to opravičilo nanaša samo na tiste ljudi, ki imajo dovolj denarja, da
jedo na "nobel" krajih? Ali je občasno jedenje hamburgerjev vedno nemoralno, glede
na to, da McDonald´s ni dovolj "nobel"? Ali pa morda uživanje McDonald´s-ovih hamburgerjev ni moralno sporno, glede na to, da so pri McDonald´s-u s Singerjevo
pomočjo in njegovim navdušenim odobravanjem vpeljali postopke klanja in smernice ravnanja z živalmi, ki jih priporoča gospa Temple Grandin?
Le kdo bi vedel.
[Opomba: nedavno je Singer znova javno podprl in hvalil McDonald´s, ker uporabljajo jajca iz "proste" reje. Glejte blog: McDonaldsova jajca "proste reje", Peter McSinger in McŽivalsko gibanje; op.p.]
Nadalje,
če je Singerjeva skrb (kot trdi sam) trpljenje in ne ubijanje živali, potem je
njegovo lastno vedenje nedosledno. Pravi namreč, da je vegan takrat, ko
nakupuje zase: "Toda kadar potujem ali
grem h komu na obisk, sem prav vesel, če pojem kaj vegetarijanskega namesto
veganskega." Se pravi, na potovanjih ali ko je pri nekomu na obisku, bo Singer
jedel vsa živila živalskega izvora razen mesa (domnevam, da je to tisto, kar
hoče reči s "pojesti kaj
vegetarijanskega").
Toda
zakaj bi Singer sploh ločeval med mesom in ostalimi živili živalskega izvora?
Čeprav meso zahteva ubijanje živali, Singer vendar ne misli, da je ubiti žival
moralno sporno, ali vsaj ne dovolj sporno, da bi bilo veganstvo moralni
imperativ. Če je trpljenje tisto, ki šteje, potem je treba vedeti, da mlečni izdelki
in jajca zagotovo vsebujejo vsaj toliko trpljenja kot meso, živali v mlečni
industriji in kokoši nesnice pa končajo v istih klavnicah kot živali vzrejene
za meso, takoj ko jim upade produktivnost in so "odslužene". Pravzaprav, kot sem
že večkrat dejal, je v kozarcu mleka verjetno celo več trpljenja kot v zrezku.
Torej kot kaže, če je trpljenje tisto, ki skrbi Singerja, potem ne bi smel biti "fleksibilen" pri ne-mesni hrani.
Če
bi bili Singerjevi pogledi le razglabljanje zmedenega akademika, ki ne bi imelo
posledic v resničnnem svetu, bi morda še lahko ignorirali njegova elitistična
stališča glede tega katera oblika samozavedanja se šteje kot moralno pomembna
pri upravičevanju "luksuza" jedenja mesa in ostalih živil živalskega izvora.
Toda na žalost predstavljajo Singerjevi absurdni in s specizmom prežeti nazori
temelj vseprisotnega, svetovnega gibanja za pravice živali (beri: gibanja za "meso
srečnih živali"), ki si prizadeva sodelovati z industrijo izkoriščanja živali z namenom narediti izkoriščanje živali bolj "humano", tako da omogočimo ljudem
biti "osveščeni vsejedci".
Singerjeve
nazore so uvedle številne welfare organizacije [organizacije za "dobrobit" živali; op.p.], kot na primer People for the Ethical Treatment of Animals (PETA),
ki je podelila priznanje načrtovalki klavnic, gospe Temple Grandin, in priznanje trgovski verigi Whole Foods za oglaševanje "mesa srečnih živali"; ali na primer Humane
Society of the United States (HSUS), ki promovira welfare reforme, ki
povečujejo produktivnost in zaslužek izkoriščevalcev živali ter sponzorira
oznako Certified Humane Raised and Handled [Cetrifikat humane vzreje in ravnanja z živalmi; op.p.], ki potrošnikom
jamči, da z nakupom točno določenih živalskih trupel in izločkov delujejo na
višjem moralnem nivoju kot običajni kupci; ali na primer organizacija Vegan Outreach, ki trdi, da veganstvo "samo po sebi ne predstavlja cilja. Ni ne
dogma, ne religija, niti seznam prepovedanih sestavin ali striktnih zakonov –
je le eno izmed sredstev za nasprotovanje krutostim in za zmanjševanje
trpljenja." [Na tej povezavi si lahko ogledate še najnovejšo v nizu absurdnih izjav organizacije Vegan Outreach; op.p.].
Singerjev
pristop so prevzele vse organizacije za "dobrobit/zaščito/pravice" živali [tudi vsa društva v Sloveniji, saj nobeno ne zavzema stališča, da je veganstvo moralna osnova oz. imperativ - glejte sledeče povezave: 1, 2, 3, 4, 5, 6; op.p.] in postale partnerice z
institucionalnimi izkoriščevalci živali ter služijo kot podaljšana marketinška
roka mesne, mlečne in jajčne industrije. Welfare reforme, ki jih te
organizacije podpirajo, storijo zelo malo, če sploh kaj, za pomoč živalim. In
te reforme, združene s čaščenjem in podporo s strani Singerja in njegove brigade zagovornikov "mesa srečno izkoriščanih živali", nedvomno povzročijo, da se ljudje
počutijo pomirjene ob nadaljevanju jedenja živalskih proizvodov ali pa
se celo vrnejo nazaj k jedenju tistih živalskih proizvodov, ki so se jim nekoč
izogibali.
Da
boste lažje uvideli problem Singerjevega pristopa (če ga že tako ali tako niste
v prvem trenutku), vstavite svoja obstoječa moralna načela glede rasizma,
seksizma ali homofobije v Singerjev model. Kako zveni, če skušate upravičiti
občasno "pregrešitev" glede teh oblik diskriminacije? Ali je v redu privoščiti
si "luksuz" malce seksizma na sobotni večer? Je v redu vdajati se "luksuzu" prisostvovanja zboru Ku-Klux-Klana? Ali naredimo dovolj, če omejimo svoje
homofobne žaljivke na en dan v tednu?
Tukaj
je še en Singerjev citat iz intervjuja v reviji Mother Jones:
»Rad bi poudaril, da – še zlasti iz utilitarističnega vidika - nikakor ne mislim, da jesti etično pomeni, da se moramo na vsak način ravnati po strogih pravilih. Menim, da še vedno delujemo etično, če občasno sklepamo kompromise. Včasih je zelo težko in zelo nepriročno dobiti veganski izdelek, zato se pač zadovoljimo s čim drugim.«
In
zdaj nadomestite to s katerokoli drugo obliko diskriminacije oz. nasilja. Ali
bi bilo sprejemljivo reči, da se ne rabimo na vsak način ravnati po strogih
pravilih glede prepovedi posilstva? Konec koncev bodo lahko prišli trenutki, ko
bo "zelo težko in zelo nepriročno" ne sodelovati pri posilstvu.
Izkoriščanje
živali je tako globoko vtisnjeno v našo družbo, kulturo in zgodovino, da ga
nismo navajeni uzreti na isti ravni kot ostale oblike diskriminacije. Če
želimo, da se bo kdajkoli kaj spremenilo, moramo začeti razmišljati izven obstoječih zmedenih okvirjev in jasno povedati, da
ne moremo nikakor upravičiti uporabe živali – ne glede na to kako "humano" ravnamo
z njimi. Vse dokler se ne bomo odmaknili od označevanja živalskih trupel in
živalskih proizvodov kot "luksuznih" in zavrnili idejo, da ni potrebno biti
vegan kadar se nam zazdi, da je to "zelo težko, zelo nepriročno", dotlej tega
procesa še nismo niti začeli.
Za
konec bi rad delil z vami zgodbo o nečem, kar se mi je zgodilo prejšnji teden.
Šel sem v trgovino Whole Foods po nekaj ekološke zelenjave. Na sebi sem imel
oblečeno majico z napisom Vegan Freak.
V
vrsti pred blagajno sem stal za neko žensko, ki je imela poln nakupovalni
voziček, vključno s precejšnjo količino mesa in sira. Opazila je mojo majico in
me vprašala kaj pomeni "Vegan Freak". Pojasnil sem ji, da gre za spletno
stran in podcast posvečen izobraževanju o veganstvu. Zanimalo jo je,
če sem vegan. Odvrnil sem, da sem vegan že 25 let.
Povedala
mi je, da je bila pred leti vegetarijanka, ker pa imajo njen mož in otroci radi
meso, ga je spet začela jesti tudi sama, a ob tem dodala: »Meso kupujem le v tej
trgovini. Sem članica organizacije za pravice živali PETA, ki je tej trgovini
podelila priznanje za dobro ravnanje z živalmi.« Vprašala me je ali sem videl
napis na oddelku za meso in sir, ki pravi, da Whole Foods trgovina odkupuje le
od tistih proizvajalcev, ki vzrejajo svoje živali na "humani" način. Odvrnil
sem, da sem ga videl. Ja, Whole Foods ima res takšne napise – pravzaprav so
precej velikih dimenzij in jih je težko zgrešiti. Odgovoril sem ji, da življenja
živali, ki se nahajajo v Whole Foods delikatesi, niso bila v ničemer drugačna
od življenj ostalih živali v drugih trgovinah, saj so na koncu vse ubite. Njen
odgovor je bil: »Ja, ampak upam, da so manj trpele.«
In
točno to je tisto, kamor nas je pripeljal Peter Singer. Veganstvo ni nujno. Če "oče modernega gibanja za pravice živali" ni niti vegan in smatra dosledno
veganstvo za "fanatično", le zakaj bi potem sploh kdorkoli drug rabil biti
vegan? Lahko uživamo "luksuz" jedenja mesa in proizvodov, ki so narejeni iz
živali, čigar trpinčenje je bilo manj kruto od trpinčenja ostalih živali,
ter, če smo vegani večino časa, se lahko tudi mirne vesti pocrkljamo s
konvencionalno trpinčenimi živalmi, kadar se razkazujemo v "nobel restavraciji".
Lahko si dovolimo uživati v "luksuzu", ki ga je bilo mogoče ustvariti le s
smrtjo.
*******
Če
še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi vrsti
gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za
nenasilje do Zemlje in do samega sebe.
In
nikoli, zares nikoli, ne nasedite nerazumni ideji, da moramo
promovirati "srečno/humano izkoriščanje" živali ali
postopne "majhne korake", zato da ljudi pripravimo do veganstva.
V resnici je ravno obratno: celotna "industrija srečnega izkoriščanja
živali" ima en sam cilj – pripraviti ljudi do tega, da nimajo slabe vesti
oz. da se v moralnem smislu počutijo pomirjene ob konzumiranju živalskih
proizvodov.
Če
so živali moralno pomembne, potem veganstvo ni le ena izmed možnosti - je nuja.
Vsaka organizacija, društvo ali posameznik, ki trdi, da pripada gibanju za
pravice živali, mora zavzeti jasno stališče, da je veganstvo moralni imperativ.
Gary
L. Francione
Board
of Governors Distinguished Professor of Law, Rutgers University
©
2007 Gary L. Francione
Prevod:
Leon Kralj
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
2. Peter Singer in manjvrednost živalskega življenja
3. Odprto pismo Daniju Sušniku, predsedniku Slovenskega veganskega društva
3. Odprto pismo Daniju Sušniku, predsedniku Slovenskega veganskega društva
Ni komentarjev:
Objavite komentar