V
popularnem videoposnetku, ki se je 2. septembra 2017 pojavil na Facebooku in ki
promovira zgrešeni pojem
"ahimsa mleko" kot mleko primerno za vegane [ahimsa pomeni nenasilje;
op.p.], je Sivarama Svami, eden izmed izključno moške skupine gurujev Skupnosti
za zavest Krišne (ISKCON, znane kot gibanje Hare Krišna), samega sebe označil
za "vegi-vegana". To kar misli reči s tem je, da ne uživa konvencionalnega
mleka in mlečnih izdelkov zaradi krutosti do živali, ki jo vsebuje njegova
proizvodnja, a uživa "ahimsa
mleko", takrat ko ima
dostop do njega. Na srečanju, na katerem
je leta 2013 sodelovalo 80 evropskih ISKCON voditeljev in na katerem so
razpravljali o tem ali piti mleko ali ne, je anketa med prisotnimi pokazala, da
jih 23% zavzema enako stališče – da v kolikor nimajo dostopa do mleka "zaščitenih" krav, torej takšnih krav, ki
so vzrejene in rejene na Hare Krišna kmetijah za t.i. "ahimsa mleko",
potem sploh ne bodo pili mleka. In kot to razumem sama, z ozirom na moje raziskovanje
ISKCON gradiva po internetu, večina tistih – a ne vsi – v skupnosti ISKCON, ki sami sebe imenujejo "vegani", uporabljajo ta izraz na takšen način. Ne zavračajo
konzumiranja mleka kot takega;
zavračajo le standardno, konvencionalno pridelano mleko. In glede na to, da "ahimsa mleko" ni široko dostopno,
potemtakem, razen če ne živijo v bližini Hare Krišna kmetije, ki proizvaja
takšno mleko, večinoma ne uživajo nobenega mleka in mlečnih izdelkov. Če se
pojavi priložnost za konzumiranje "ahimsa
mleka", ne vidijo nobenih
težav glede zaužitja le-tega.
Takšna
uporaba termina "vegan" je napačna in zavajajoča. Je
ponaredek njegovega pravega pomena, ki ponazarja ne-jedenje živali, ne-oblačenje
vanje in njihovo ne-uporabljanje, kolikor je to praktično izvedljivo.
Abolicionistični vegani trdimo, da je veganstvo moralni imperativ, kar vključuje
celokupno zavračanje kršenja temeljnih pravic živali. Kršenje pravic
predstavljajo vse oblike uporabe
živali, ne glede na način ravnanja z njimi. Abolicionistično veganstvo vsebuje
brezpogojno zasledovanje absolutnega moralnega načela, ki pravi, da ni prav
uporabljati čutečih ne-človeških oseb kot stvari oz. kot vir za ljudi. To ni
nekaj kar bi bilo stvar poljubne izbire, odvisne od priročnosti in situacije,
kot npr. ali imamo na dosegu roke "srečne" oz. "svete"
živalske proizvode.
"Vegi-vegan" je še posebej nesmiseln izraz tudi zato, ker nimata v moralnem
smislu vegetarijanstvo in veganstvo prav nič skupnega in se ju nikoli ne bi
smelo enačiti. Lakto-vegetarijanstvo je le še ena izmed oblik neveganstva.
Reči, da je nekdo "vegi-vegan" je torej enako nesmiselno kot
bi rekli, da je nekdo neveganski-vegan.
Je podobno nesmiselno in protislovno, kot bi rekli, da je nekdo "ateistični-vernik". Si bodisi eno bodisi drugo;
ni mogoče biti oboje, ko pa sta vendar obe kategoriji medsebojno izključujoči.
To, kar pravi zase Sivarama Svami, se v ničemer ne razlikuje od tega, če bi
nekdo rekel, da je "vegi-vegan" zato, ker uživa le "humano" proizvedena jajca oz. kakšno drugo živilo živalskega
izvora.
Nobene
moralne razlike ni med uživanjem mesa in mlečnih izdelkov – vključno z "ahimsa" mlekom – kajti pri obojem gre za uporabljanje živali
izključno kot vira za ljudi, in nobenega od teh izdelkov ni mogoče proizvesti
brez nasilja, celo v najbolj "humanih" pogojih. Če je nekdo samo
delni "vegan" v odvisnosti od priložnosti za
uživanje "srečnega" ali "svetega"
mleka, potem ta oseba ni vegan. Je neveganski fleksitarijanec. To pomeni, da je
izkoriščevalec živali. Kot sem nekoč že citirala Garyja Francioneja, ki je
dejal: »Obstaja veganstvo in obstaja izkoriščanje živali. Tretja možnost ne
obstaja. Če nisi vegan, potem neposredno sodeluješ pri izkoriščanju živali.«
Pripadniki ISKCON in ostali lakto-vegetarijanci bi morali zavrniti idejo, da je
veganstvo moralno zamenljivo z neveganskimi pristopi kot so vegetarijanstvo,
redukcitarijanstvo, "ahimsa mleko" in ostale oblike "srečnega",
"svetega", "sočutnega" ali "zmanjšanega"
izkoriščanja, ki je vse po vrsti še vedno izkoriščanje in se osredotoča na
zmanjševanje trpljenja, namesto na spoštovanje temeljnih pravic. Nujno je, da
ljudje sprejmejo veganstvo kot temeljno načelo pravičnosti in nenasilja, ne pa le kot
enega izmed načinov za zmanjševanje trpljenja.
Bodimo
karseda jasni: "ahimsa mleko" ne obstaja. Vsi živalski proizvodi vsebujejo himso – nasilje. Vsakdo, ki trdi
drugače, je bodisi nepoučen bodisi nepošten. In to velja tudi za tiste, ki
nosijo oranžne halje in uporabljajo naziv "Svami".
Če se strinjamo s tem, da uporabljati ne-človeške osebe kot predmete neobhodno
vključuje izkoriščanje oz. škodovanje, temu logično sledi, da ni mogoče
proizvesti "ahimsa mleka". Ni mogoče dobiti "ahimsa" proizvoda iz postopkov,
ki že sami po sebi predstavljajo nasilje. In samo zato ker je nekdo na položaju
duhovne avtoritete, to še ne pomeni, da je moralno nezmotljiv, ali da se
ga ne sme opozoriti, ko naredi napako. Ravno nasprotno, takšnega človeka je
potrebno resno soočiti z njegovim specizmom [specizem
je diskriminacija na podlagi vrste; op.p.], zato ker lahko s svojim vplivom
stori veliko škode, s tem ko zavaja druge.
Sivarama
Svami je bodisi resnično nepoučen glede tega kaj pomeni izraz "vegan", bodisi namerno zavaja ljudi da lahko veganstvo vključuje
uživanje določenih živalskih proizvodov. Vse skupaj izkrivlja in ponižuje
celoten koncept veganstva. To zaseje le še več zmede v družbi, ki je že tako
ali tako zasičena z zmedo, zahvaljujoč velikim dobičkonosnim organizacijam za
živali, izmed katerih nobena ne promovira veganstva kot moralnega imperativa.
In zdaj lahko izrazom "veg", "veg*n", "vegi", "vegan
do 18.ure", "cheegan", "rastlinsko-močan", "anti-karnist" in ostalim
nesmiselnim izrazom, dodamo še bedastega "vegi-vegan" za nadaljnje
zamegljevanje nečesa, kar mora biti zelo jasen koncept: veganstvo. Veganstvo kot moralna osnova je najmanj kar dolgujemo
živalim v smislu pravičnosti.
Vse kar Sivarama Svami dosega s posluževanjem
izraza "vegi-vegan", je nadaljnja krepitev lastniškega statusa živali
- da so živali zgolj stvari, ki jih posedujemo in izkoriščamo kot surovino. Ta
izraz popolnoma zanika njihovo osebnost kot čutečih bitij, ki imajo inherentno
[sebi lastno; op.p.] vrednost, ne pa zgolj nominalno vrednost, osnovano na
izdelkih, za proizvodnjo katerih so izkoriščane. Ignorira njihove interese in
promovira kršenje njihovih temeljnih pravic.
Popolnoma izkrivljeno je povezovati oz. združevati veganstvo
z lakto-vegetarijanstvom, ne glede na to ali slednje vsebuje standardno,
konvencionalno pridelano mleko ali tako imenovano "ahimsa mleko".
Donald Watson, ki je leta 1944 ustanovil društvo Vegan Society, je skoval izraz
"vegan" z zelo jasno namero, da loči prakso izogibanja vsem živalskim
proizvodom od lakto-vegetarijanstva (in ovo-vegetarijanstva). "Vegi-vegan"
predstavlja nazadovanje in želi negirati to razliko. To pomeni, da daje
veganstvo v nič in pomaga ohranjati status-quo paradigme, ki je odgovorna za
smrt 60 milijard kopenskih živali in približno bilijon morskih živali, kolikor
jih je vsako leto po nepotrebnem ubitih zgolj za hrano. Govorim o paradigmi "srečnega"
izkoriščanja oz. ideji, da je moralno sprejemljivo izkoriščati živali vse
dokler počnemo to "humano". Gre za paradigmo, ki jo promovirajo vse
organizacije in društva za živali [vključno s slovenskimi; glejte tukaj,
tukaj,
tukaj
in tukaj;
op.p.] in to je nikoli končana katastrofa za živali, saj legitimira njihovo
izkoriščanje. Če Sivarama Svami zares obsoja vso to gromozansko količino
trpinčenja in nasilnega ubijanja živali, kot trdi v najnovejšem videu iz 16.
septembra z naslovom "Ne
bodite del tega", potem mora prenehati sodelovati in prenehati
promovirati "srečno-sveto" izkoriščanje. Skratka, on sam mora
prenehati biti "del tega" in postati zgled. V nasprotnem primeru je
njegova verodostojnost na nuli.
Trenutno kaže Sivarama Svami svojo usklajenost s korporacijskimi
welfare organizacijami za živali, saj v komentarjih pod svojim zadnjim videom usmerja
gledalce k organizaciji PETA. PETA (People for the Ethical Treatment of
Animals) je organizacija, ki hvali
in podeljuje priznanja prodajalcem mesa in ostalih živalskih proizvodov
"srečno" izkoriščanih živali, kot je McDonalds. Priznanje je
podelila tudi oblikovalki klavnic, gospe Temple Grandin, ki svojo pošastno
napravo klanja imenuje "stopnišče do nebes". Tukaj
si lahko preberete kako podjetje Bell & Evans, vodilni korporacijski
ubijalec piščancev, ponuja na ogled izjavo predsednice PETA Ingrid Newkirk, ki
se navdušuje nad njihovo uvedbo zadušitve s plinom za piščance, z namenom
promocije svojih piščančjih trupel, s popolno odobritvijo organizacije PETA:
PETA ... meni, da Bell & Evans nenehno dviguje merilo uspešnosti za celotno perutninsko industrijo: »Bell & Evans kaže, da lahko prizadevanje za dobrobit živali in dober posel delujeta z roko v roki ... in z upoštevanjem potrošnikovih želja je Bell & Evans postavil nov standard za industrijo dobaviteljev piščancev.« - Ingrid Newkirk, predsednica PETA
In tukaj
nas Bell & Evans znova seznanja s tem, da PETA (skupaj s Temple Grandin in
organizacijo HSUS) odobrava njihovo ubijanje piščancev z zadušitvijo s plinom.
Povedano drugače, PETA, enako kot vse ostale
korporacijske organizacije za živali, se združuje s korporacijskimi
izkoriščevalci živali, z namenom, da jim pomaga prodajati njihove proizvode "srečno"
izkoriščanih živali. Glede na to, da je Sivarama Svami tudi sam promotor "srečnega"
izkoriščanja živali v obliki "ahimsa mleka", je njegovo usmerjanje
gledalcev k organizaciji PETA docela skladno s tem. Toda kaže na hipokrizijo
njegovega navideznega objokovanja množičnega ubijanja živali, ki ga aktivno
podpira ta moralno obubožani in zgrešeni pristop.
PETA se tudi redno poslužuje
seksizma pri zbiranju finančnih sredstev in zavrača opozarjanje na to, da
vse dokler so ženske obravnavane kot meso, bodo tudi živali obravnavane kot
meso. PETA tudi sama neposredno škoduje živalim, ko jih v velikem številu ubija
v svojem "zavetišču" v Virginiji. Tukaj si lahko preberete, kako PETA že
desetletja ubija po cca. 2000 živali letno, med katerimi je večina zdravih
živali, primernih za posvojitev.
Sivarama Svami poleg tega ponuja
povezavo do "Vegetarian Times", spletnega časopisa z recepti, ki
vsebujejo mleko in jajca – proizvode, ki neobhodno vključujejo
trpinčenje in ubijanje živali in se v ničemer ne razlikujejo od mesa.
Sivarama Svami je očitno bodisi zelo zmeden, ali
pa, enako kot korporacijske dobičkonosne organizacije, govori eno medtem ko
dela drugo – promovira ravno tisto, čemur pravi, da nasprotuje. Če gre zgolj za
nepoučenost o teh stvareh, navkljub današnjemu enostavnemu dostopu do
informacij, ali za nepoučenost o pomenu besede "vegan" v kombinaciji
s splošnim pomanjkanjem znanja o etiki v odnosu do živali, bi moral nemudoma prenehati
objavljati sleparske videoposnetke po medmrežju ter se najprej pričeti
izobraževati, preden se okliče za učitelja o zaščiti živali. Potegovanje za
pravičnost do živali je resna stvar in zahteva resen pristop. Abolicionistični
pristop resno jemlje potegovanje za pravičnost do živali, in vsakdo, ki je
zainteresiran ter želi izvedeti več, lahko začne
tukaj.
Če sklenem, to kar počne Sivarama Svami, ko v
sklopu zavzemanja za laž "ahimsa mleka" promovira protislovno idejo,
da je lahko nekdo "vegi-vegan", je kontraproduktivno pravičnosti do živali
in spodkopava delo abolicionističnih veganov, ki izobražujejo javnost. Upam, da
bo resno razmislil in opustil "vegi" ter postal vegan.
********
Linda
McKenzie
Za vse informacije o tem kako postati vegan, prosim
obiščite tole stran.
Tako
ta esej, kot ostali, ki bodo sledili, črpajo iz etične teorije profesorja
Garyja Francioneja, ustanovitelja abolicionističnega pristopa k
pravicam živali.
Zahvaljujem
se mojemu dragemu abolicionističnemu prijatelju, Balintu Balasi, za njegove
povratne informacije in predloge.
Prevod: Leon Kralj
Sorodne teme (kliknite na
povezavo):
Ni komentarjev:
Objavite komentar