Pred kratkim sem govoril z zelo uglednim
in spoštovanim aktivistom za pravice živali, ki sodeluje neposredno z voditelji
nekaterih največjih organizacij in društev za zaščito živali na svetu. Govorila sva o tem, da te organizacije namesto
spodbujanja veganstva raje naprošajo ljudi, da postanejo vegetarijanci ali da "zmanjšajo" uživanje mesa oz. le določenih živil živalskega izvora. Povedal mi je
nekaj, kar sem sicer že slutil, vendar nikoli bil popolnoma sposoben prebaviti:
te organizacije oblikujejo svoje načine zagovarjanja živali na temelju tržnih raziskav (ki so povrhu vsega še metodološko zgrešene). Z drugimi besedami, pri ugotavljanju, kako najbolje spodbujati
ljudi naj prenehajo izkoriščati živali, prosijo tiste, ki redno izkoriščajo
živali, da povedo, kako bi morali oblikovati naše sporočilo namenjeno njim.
Razmislite za trenutek o tem. Vprašajte
se, kako bi bilo to videti pri kateremkoli drugem gibanju za družbeno
pravičnost. Ali menite, da aktivisti v gibanju proti rasizmu (Black Lives
Matter) izvajajo ankete med belimi rasisti v prizadevanju, da bi jim le-ti razodeli,
kako naj odpravimo rasno razlikovanje in nepravičnost? Ali se zagovorniki
feminizma obrnejo za nasvet k šovinističnim moškim, o tem, kako kar najbolje
odpraviti patriarhat in nasilje nad ženskami? Seveda ne! Naravnost
absurdno je spraševati zatiralce, kako bi se morali pogovarjati z njimi, da jih
spodbudimo k prenehanju zatiranja.
Seveda, če vprašamo ne-vegane, kako naj
se lotimo aktivizma, nam bodo rekli, da jih ne smemo pozivati k prenehanju
uživanja živalskih "izdelkov". Raje bi videli, da sploh nikoli ne
omenjamo besede "veganstvo", ker jih to vznemirja. To je tudi razlog,
zakaj vse vodilne organizacije za zaščito živali pozivajo k "zmanjševanju" jedenja mesa in k vegetarijanstvu,
namesto k veganstvu. Tako se lahko elegantno lotijo svojega zagovorništva
pravic živali brez vznemirjanja precejšnjega števila potencialnih donatorjev, ki
omogočajo financiranje njihovih organizacij in jim dajejo plače.
Ne smemo prenehati pozivati ljudi k
veganstvu in jih napeljevati k vegetarijanstvu samo zato, ker je ljudem tako
bolj udobno. Ostati v udobju ne prinese radikalnega premika, ki je
potreben za prenehanje izkoriščanja živali. Pomagati moramo širši družbi
stopiti ven iz svoje cone udobja in (do)končno zavrniti krivico, ki jo zadajamo
živalim s tem, ko jih izkoriščamo in zlorabljamo. Živali zaslužijo
pravičnost in končanje njihove uporabe in izkoriščanja, ne pa tržne raziskovalce,
ki sprašujejo tiste, ki zadajajo krivico, kakšen je najprimernejši način za
nagovarjanje njih samih.
Naredimo miselni eksperiment, samo za
vegane:
Pomislite na čas, preden ste postali
vegan. Na čas, ko stiske ne-človeških živali ni bilo niti na vašem radarju, kaj
šele v ospredju vaših misli. Morda ste namenoma ignorirali kar se dogaja
živalim ali pa ste bili preprosto le neinformirani in nepoučeni o tem. Zdaj
pa si predstavljajte, da vas katera od večjih organizacij naključno kontaktira
in vas prosi, da pomagate voditi bogato financirano kampanjo za prenehanje
izkoriščanja ne-človeških živali. Ali mislite, da ste usposobljeni za
vodenje takšnega boja? Ali morda menite, da bi bil vaš sedanji jaz - kot
vegan, ki gleda z drugačne perspektive - morda bolj kos tej nalogi? Seveda
je za oblikovanje verodostojne sporočilnosti pravic živali bolje, če imamo
nekaj pojma o nepravičnosti, ki jo doživljajo ne-človeške živali.
Največ uspeha pri pomoči drugim k
prehodu na veganstvo imamo, če razpravljamo o posledicah tega kar počnemo
živalim; etični argument je daleč najmočnejši. Večje organizacije in
društva za zaščito živali, ki razpolagajo s precejšnjimi finančnimi sredstvi in
ki imajo ogromno privržencev, nam govorijo, da bi morali pozivati ljudi k
zmanjšanju – namesto h končanju - njihovega izkoriščanja živali, s čimer
slabijo našo kolektivno vegansko sporočilo socialne pravičnosti in spodkopavajo
etični argument. Mnogo preveč ljudi poučujejo na način, da je "zmerno"
izkoriščanje živali čisto v redu, in da je najboljši pristop za dosego
veganskega sveta ta, da sploh ne govorimo o veganstvu. Ne pozabite na
izvor tega zmotnega pristopa zagovarjanja pravic živali: pajdašenje organizacij
za zaščito živali s tistimi, ki živali izkoriščajo.
Naše gibanje se ne bi smelo ravnati po
željah tistih, ki ne želijo videti končanja živalskega suženjstva. To
resda pomaga organizacijam in društvom pridobiti donacije s strani tistih, ki
so hvaležni, da jih ne prosite naj postanejo vegani, toda to vsekakor ni dobro
za živali. Skrajni čas je, da začnemo mi, ki smo del gibanja, obravnavati
izkoriščanje živali kot vprašanje temeljne pravičnosti.
dr. Casey Taft
Prevod: Leon Kralj
------------
Dr. Casey Taft je solastnik založbe Vegan
Publishers, profesor psihiatrije na Boston University School of Medicine ter
psiholog osebja v Nacionalnem centru za PTSM (Posttraumatic Stress Disorder) v VA
Boston Healthcare System. Je mednarodno priznani raziskovalec na področju
preprečevanja nasilja, prejemnik prestižnih nagrad s strani Mednarodnega
združenja za študije posttravmatske stresne motnje, Inštituta za nasilje,
zlorabe in travme, ter Centra za nadzor in preprečevanje bolezni. Objavil
je več kot 100 strokovnih člankov, knjižnih poglavij in znanstvenih poročil.
Trenutno je tik pred objavo knjige o preprečevanju travmatsko pogojenega nasilja,
ki jo bo izdalo Ameriško združenje za psihologijo (American Psychological
Association).
OPOMBA:
Sorodne teme (kliknite na povezavo):
1. "Znanstveni" dokazi o učinkovitosti aktivizma za pravice živali?
2. Uvod v moralne zablode "zagovornikov" pravic živali
3. "Nevidni karnizem"? Ne, ideologija izkoriščanja živali ni prav nič "nevidna"!
4. Ali sploh smemo pozivati ljudi k veganstvu? "Vegani" pravijo NE! Narobe svet.
5. Veganstvo: le še eden izmed načinov za zmanjševanje trpljenja živali, ali temeljno načelo pravičnosti in nenasilja?
6. Medsebojna prepletenost človekovih pravic in pravic živali
OPOMBA:
Čeprav
je zgornje opažanje dr. Tafta osnovano in upravičeno, so nekatere druge njegove
objave konceptualno zgrešene, pri čemer on osebno in njegova založba Vegan
Publishers zagovarja stališča, ki temeljijo na specizmu. Več o tem si lahko
preberete tukaj: “Silencing” Fellow
Advocates
Sorodne teme (kliknite na povezavo):
1. "Znanstveni" dokazi o učinkovitosti aktivizma za pravice živali?
2. Uvod v moralne zablode "zagovornikov" pravic živali
3. "Nevidni karnizem"? Ne, ideologija izkoriščanja živali ni prav nič "nevidna"!
4. Ali sploh smemo pozivati ljudi k veganstvu? "Vegani" pravijo NE! Narobe svet.
5. Veganstvo: le še eden izmed načinov za zmanjševanje trpljenja živali, ali temeljno načelo pravičnosti in nenasilja?
6. Medsebojna prepletenost človekovih pravic in pravic živali
Napisal si: "Večje organizacije in društva za zaščito živali, ki razpolagajo s precejšnjimi finančnimi sredstvi in ki imajo ogromno privržencev, nam govorijo, da bi morali pozivati ljudi k zmanjšanju – namesto h končanju - njihovega izkoriščanja živali, s čimer slabijo našo kolektivno vegansko sporočilo socialne pravičnosti in spodkopavajo etični argument."
OdgovoriIzbrišiČe imaš v vrtcu dva otroka in oba jokata, ali slišiš oba, ali en s tem, ko joka, slabi sporočilo drugega jokalca?
Boris,
Izbrišimislim, da tvoja analogija ni ravno posrečena. Bila bi smiselna le, če bi otroka jokala zato, ker ju nekdo izkorišča, pretepa, zlorablja ali grozi s smrtjo (kot to počnemo z živalmi). Blog namreč opozarja na spornost zagovarjanja temeljnih pravic živali s pozivanjem k zmanjšanju kršenja le-teh, namesto k prenehanju. Ali bi bilo po tvojem torej prav pozvati storilca k temu, da zmanjša brutalnost zlorabljanja teh dveh otrok, ali k temu, da povsem preneha zlorabljati? Če bi vse velike organizacije za človekove (otrokove) pravice, ki razpolagajo s precejšnimi finančnimi sredstvi in imajo ogromno privržencev (kot to velja za organizacije za pravice živali), govorile, da moramo pozivati pedofile k zmanjšanju – namesto k prenehanju – zlorabljanja otrok, mar to ne pomeni slabitev sporočila pravičnosti in spodkopavanje etičnega argumenta tistih, ki zagovarjajo ničelno toleranco do pedofilije?