Še
preden se je dobro začel moj delovni dan in sem naredil prvi požirek čaja, sem
prejel sledeče v odgovor na mojo trditev, da moramo pomagati ljudem uvideti, da
je veganstvo edini razumni odziv na priznanje moralnega statusa živalim:
"Bilo bi super, če bi vsi takoj postali vegani, toda svet ne deluje tako."
Tovrstna
sporočila dobim najmanj petkrat na dan.
Okej.
Pozorno poslušajte.
Nihče ne trdi, da obstaja kakršnakoli možnost, da bo svet čez noč postal veganski.
Poudarek na besedi "NIHČE"
(navednice dodane).
Bodimo
jasni: Svet ne bo postal veganski čez
noč.
Okej,
je do zdaj vse jasno?
Dobro.
Gremo
naprej.
V luči dejstva, da svet ne bo postal veganski čez
noč, je edino merodajno vprašanje,
ali:
1. smo kristalno jasni, da je veganstvo moralna
osnova in moralni imperativ. Se pravi, da zavzamemo moralno stališče, da je izkoriščati živali narobe kot stvar morale -
ne kot stvar "življenjskega
sloga", izbire ali
osebnega mnenja – ampak kot stvar morale. Damo jasno vedeti, da v kolikor se
nekdo odloči storiti manj od tega, da postane veganka/vegan, je to njena/njegova odločitev, ne pa nekaj,
kar naj bi bilo moralno upravičeno ali moralno sprejemljivo ali kar naj bi bil
primeren odziv na to kar dolgujemo živalim v moralnem smislu;
ali
2. rečemo ljudem, da so manjši koraki (odrekanje
mesu enkrat tedensko, jedenje mesa "srečnih" živali, biti "občasno veganka/vegan", itd.) moralno upravičena
dejanja.
Abolicionistično stališče je, da je pristop št. 2 specističen
[specizem = diskriminacija na podlagi vrste; op.p.]. Za lažje razumevanje
(čeprav bi to že po petih sekundah jasno razpoznali v kateremkoli človeškem kontekstu), preberite ta esej.
Abolicionistično stališče je, da je pristop št. 2 neučinkovit
v praktičnem smislu. Za lažje razumevanje, preberite ta esej.
Vse skupaj je res zelo enostavno. Potrebno je le
malce branja, malce razmisleka in ne nasesti propagandi velikih organizacij za
živali, ki vse po vrsti promovirajo takšno ali drugačno različico št. 2 in vas
pozivajo k doniranju za njihove welfare kampanje.
Okej. Opravimo zdaj kratek in enostaven test na
osnovi zgoraj povedanega (ne morem si kaj, sem pač profesor in izvajanje testov
je velik del moje službe).
Ko vam nekdo reče: "Hej, odrekel sem se mesu ob ponedeljkih", mu bi morali vi odgovoriti:
A) "No,
vidiš kako enostavno je! A moralnost ni nekaj, kar počnemo enkrat tedensko.
Osnovno moralo moramo jemati resno vsak dan. Morala ni stvar poljubne izbire;
je stvar načela. Nobene moralne
razlike ni med mesom in ostalimi živalskimi proizvodi. Če se torej strinjaš –
in očitno se –, da so živali pomembne z moralnega vidika, potem si moralno zavezan k veganstvu. Kako ti lahko
pomagam pri dosegu tega cilja?"
B) "Uau!
Kampanja za brezmesni ponedeljek je super! Sem sicer vegan, toda rabil sem 10
let, zato je moralno gledano čisto v redu, če si vsakdo vzame toliko časa
kolikor rabi. Gre za male korake. Ne smemo dajati moralnih sodb. To bi bilo
obsojanje! In že najmanjše spremembe štejejo, zato je res hvalevdreno tole, kar
počneš, pa četudi nikoli ne postaneš vegan."
Če ste obkrožili odgovor B), ste pogrnili na testu.
*****
Če
še niste veganka/vegan, prosim postanite veganka/vegan. Veganstvo pomeni
nenasilje. V prvi vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za
nenasilje do Zemlje in do samega sebe.
In
nikoli, zares nikoli, ne nasedite nesmislu, da moramo
promovirati "srečno/humano izkoriščanje" živali ali "male
korake",
da pripravimo ljudi do veganstva. Poleg tega, da je celotno prizadevanje za "srečno
izkoriščanje" izrazito specistično, ima le-to en sam cilj – omogočiti ljudem
mirnejšo vest ob izkoriščanju živali.
Gary
L. Francione
Board
of Governors Distinguished Professor, Rutgers University
©
2014 Gary L. Francione
Prevod:
Leon Kralj
Sorodne
teme (kliknite
na povezavo):
Ni komentarjev:
Objavite komentar